با حضور وزیر علوم و معاون علمی رییس جمهور؛

نخبگان برتر دانشگاهی ایران معرفی شدند

۱۴۰۱/۰۶/۱۴ - ۰۳:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۳۰۵۲
نخبگان برتر دانشگاهی ایران معرفی شدند
هفتمین مراسم معرفی سرآمدان علمی کشور با حضور وزیر علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس ستاد نانوفناوری کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ هفتمین مراسم معرفی سرآمدان علمی کشور با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سعید سرکار رئیس ستاد نانوفناوری کشور با حضور جمعی از نخبگان و اساتید برتر دانشگاه‌های سراسر کشور، شب گذشته (یکشنبه) در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

بیشتر وقت این برنامه به بیان نقطه نظرات نخبگان و اساتید دانشگاهی دربارۀ مسائل روز علم و فناوری کشور اختصاص پیدا کرد.

 میرفضل الله موسوی از دانشگاه تربیت مدرس در این مراسم عنوان کرد: تقویت ارتباطات علمی بین دانشگاه‌ها و نهادهای علمی کشور امر مهمی است که باید مورد توجه متولیان اجرایی کشور باشد. یکی از چالش‌های اصلی جامعۀ علمی مربوط به محققان دورۀ پسادکتری است که دریافتی آن‌ها به ده میلیون تومان محدود می‌شود به همین جهت مشکلات عدیده‌ای به خصوص برای پژوهشگران غیر مقیم دانشگاه‌ها وجود دارد که امیدوارم با حمایت دستگاه‌های مسئول رفع شود.

نعمت‌اللهی از دانشگاه بوعلی سینای همدان نیز طی سخنانی عنوان کرد: یکی از چالش‌های اصلی که بنده معتقدم در حوزۀ نخبگان کشور وجود دارد، مشکل به کارگیر نخبگان و استخدام آنان به خصوص در هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها است، متاسفانه بعضاً شاهد رفتارهای سلیقه‌ای توسط هیات‌های مرکزی گزینش انجام می‌شود و نخبگان در بروکراسی بی‌انتها سرخورده می‌شوند.

وی افزود: معتقدم در جهان امروز بعد از انرژی اتمی و سلول‌های بنیادی، علم الکترویون‌ها جایگاه بسیار ویژه‌ای در تحولات زندگی بشر دارد، همۀ ما انسان‌ها به نوعی با محصولات این رشته در تعامل هستیم، پایین‌تر سطح آن نیز همین باتری‌های لیتیومی است که درون گوشی‌های تلفن‌ همراه قرار دارد، بنده صریحاً اعلام می‌کنم که اگر حمایت کافی از جوانان نخبۀ این کشور انجام شود، ما توان رفع نیازهای کشور را داریم.

یکی از اعضاء هیأت علمی شیمی دانشگاه شریف دیگر شخصی بود که دغدغه‌های خود را در این جلسه مطرح کرد؛ وی تمایل برخی از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد به مهاجرت از کشور را یکی از دغدغه‌های اصلی نظام آموزش عالی برشمرد و اضافه کرد که متاسفانه بیشتر رشد کشور در تحصیلات تکمیلی در سال‌های گذشته کمی بوده است، ما باید بپذیریم که در زمینۀ رشد کیفی ضعف داشته‌ایم از طرفی در زمینۀ اشتغال آفرینی برای نخبگان ضعف داریم به زعم بنده لازم نیست که همه در کشور دکتری داشته باشند، آن‌چه اهمیت دارد کیفیت خروجی‌های نظام آموزش عالی است.

وی تصریح کرد: چالش بعدی دانشگاه‌ها قدیمی بودن تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها است، برای مثال آخرین خرید ابزارآلات آزمایشگاهی در دانشگاه شریف تا جایی که بنده به خاطر دارم، سال هشتاد انجام شده است که بسیار جای نگرانی دارد، واقعیت این است که بودجۀ ریالی و جاری دانشگاه‌ها مانع چنین اقدامی به صورت مستقل توسط آن‌ها می‌شود، ما نیاز داریم که متولیان اجرایی کشور حمایت ارزی کافی از دانشگاه‌ها را برای اجرای نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیازشان به عمل بیاورند.

آخرین نفری که دیدگاه‌های خود را مطرح کرد، نخبه‌ای ایرانی از آلمان بود که طی سخنانی عنوان کرد: اعتقاد دارم که پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری می‌تواند منجر به تحولی جدی در کشور شود. توسعۀ گرایش‌های میان رشته‌ای نیز یکی از ضروریات رشد علمی کشور است که باید به آن توجه کافی شود. موضوع دیگری که باید به آن توجه کنیم، کم‌توجهی به نظریه‌پردازان در کشور ما به دلیل نبود نمود عینی از تلاش‌های عینی آن‌ها است، در حالی که پایۀ رشد عملی کشور همین تئوری‌های علمی هستند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این مراسم و در پاسخ به برخی نقطه نظرات مطرح شده، عنوان کرد: دربارۀ مسئلۀ جذب نخبگان در هیإت‌های علمی دانشگاه کشور بخشی از مشکل فرهنگی است که گاهی حتی دانشگاه‌های محل تحصیل افراد نیز از جذب آن‌ها طفره می‌روند که برای حل آن باید راهکار فرهنگی داشت، البته معاونت علمی ریاست جمهوری نیز به سهم خود سعی دارد که تسهیل‌گر این مسیر باشد به همین جهت نخبگانی که توسط بنیاد ملی نخبگان شناسایی می‌شوند با استفاده از مسیر ویژۀ مستعدان برتر به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند و آن‌ها نیز انصافاً همراهی خوبی با بنیاد دارند.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم طی سخنانی عنوان کرد: اغلب اعضای جمع حاضر جوان یا میانسال هستند که حاکی از موفقیت اساتید دانشگاه‌های کشور در پرورش نخبگان مستعد برای آیندۀ ایران اسلامی است، وزیر علوم وعده داد که برای اسکان پژوهشگران نخبه دورۀ پسادکتری ترتیبی دهد تا امکان اقامت رایگان در شهر محل دانشگاه خود داشته باشند همچنین پیگیری لازم جهت استخدام نخبگان در قالب هیات علمی را انجام دهد.

وی افزود: نیازها و نقیصه‌های مطرح شده توسط نخبگان جملگی بسیار پر اهمیت هستند اما رفع بسیاری از آن‌ها در کوتاه مدت دشوار  است، برای مثال نیاز محور کردن پذیرش دانشگاه‌های دولتی علیرغم نص‌صریح قانون اساسی که آموزش رایگان باید بر مبنای حرکت در مسیر خودکفایی کشور باشد، کار ساده‌ای نیست اما پیگیر بهبود شرایط هستیم.

وزیر علوم تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه‌ای مدون دارد تا تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها نوسازی شود و وضعیت آزمایشگاه‌های دانشگاهی بهبود پیدا کند.

زلفی‌گل تأکید کرد: پرداخت حقوق به دانشجویان دورۀ دکتری تخصصی پیشنهاد بسیار خوبی است که ما نیز از آن استقبال می‌کنیم و قطعاً پیگیر ارائه سازوکاری مناسب برایش خواهیم بود؛ چرا که این مسئله می‌تواند انگیزۀ مهاجرت به خصوص در بین دانشجویان دورۀ کارشناسی و کارشناسی ارشد را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم پیگیر تسهیل شرایط حضور دانشجویان در همایش‌های علمی بین‌المللی نیز خواهد بود، ما از دانشگاه‌ها خواهیم خواست که مساعدت بیشتری در این زمینه با دانشجویان انجام دهند.

زلفی‌گل در آخر از ستاری درخواست کرد تا مساعدت لازم برای شروع به کار فدراسیون سرآمدان فناوری و نوآوری و فدراسیون بین‌المللی فناوران و نوآوران را انجام دهد.

پایان بخش این مراسم، تقدیر از سرآمدان برگزیدۀ دورۀ هفتم بود که اسامی و امتیازهای کسب‌ شده توسط آن‌ها به شرح ذیل است؛

رتبه اول موسسات علمی پژوهشی برتر

دانشگاه تربیت مدرس 

تعداد سرآمد علمی: ۷

اعتبار علمی: ۱۰۸۵۹ 

جایزه: مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان پژوهانه نقدی

رتبه دوم موسسات علمی پژوهشی برتر

دانشگاه صنعتی شریف

تعداد سرآمد علمی: ۱۷

اعتبار علمی: ۱۰۵۷۷

جایزه: مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان پژوهانه نقدی

رتبه سوم موسسات علمی پژوهشی برتر

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی

تعداد سرآمد علمی: ۷

اعتبار علمی: ۵۹۴۵

جایزه: مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان پژوهانه نقدی


رتبه اول سرآمدان علمی سال ۱۴۰۱

دکتر علی مرسلی

دانشگاه تربیت مدرس

امتیاز ۶۴۴۷
مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان پژوهانه نقدی

امتیاز جذب ۴ محقق پسادکتری

۲۰ میلیون اعتبار شبکه آزمایشگاهی

امتیاز مقاله

میانگین ارجاعات

سن علمی

H-index

تعداد کل مقالات

تعداد استنادات

100.15

19،6

19

61

663

12962

رتبه دوم سرآمدان علمی سال ۱۴۰۱

دکتر سید حامد ابوطالبی

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی

امتیاز ۳۰۰۷

مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان پژوهانه نقدی

امتیاز جذب ۳ محقق پسادکتری

۲۰ میلیون اعتبار شبکه آزمایشگاهی

امتیاز مقاله

میانگین ارجاعات

سن علمی

H-index

تعداد کل مقالات

تعداد استنادات

25

69.9

12

20

40

2796

رتبه سوم (مشترک) سرآمدان علمی سال ۱۴۰۱

دکتر محمدعلی شهبازی

دانشگاه علوم پزشکی زنجان

امتیاز ۲۹۸۷

مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان پژوهانه نقدی

امتیاز جذب ۳ محقق پسادکتری

۲۰ میلیون اعتبار شبکه آزمایشگاهی

امتیاز مقاله

میانگین ارجاعات

سن علمی

H-index

تعداد کل مقالات

تعداد استنادات

26.45

32.5

10

34

86

2792

رتبه سوم (مشترک) سرآمدان علمی سال ۱۴۰۱

دکتر میرفضل الله موسوی

دانشگاه تربیت مدرس

امتیاز ۲۹۸۷

مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان پژوهانه نقدی

امتیاز جذب ۳ محقق پسادکتری

۲۰ میلیون اعتبار شبکه آزمایشگاهی

امتیاز مقاله

میانگین ارجاعات

سن علمی

H-index

تعداد کل مقالات

تعداد استنادات

38.5

43.8

27

46

146

6396

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز