منطقۀ سبز دانش‌بنیان‌ها

۱۴۰۱/۰۶/۱۵ - ۰۱:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۳۵۲۱
منطقۀ سبز دانش‌بنیان‌ها
با تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، ریل‌گذاری آینده شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تحقق یافت و چالش‌ها و موانع پیش روی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ به اعتقاد سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در سپهر اقتصاد کشور امروز به‌قدری پررنگ شده است که پیوند این دو عرصه ناگسستنی است و آینده اقتصاد کشور از مسیر این کسب‌وکارها عبور می‌کند.

در این مسیر چالش‌هایی وجود دارد که نیاز است برطرف شوند تا رشد و توسعه رخ دهد، در همین راستا شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق می‌توانند با استفاده از قانون جهش تولید دانش‌بنیان توسعه یابند، همچنین مشکلاتی که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با آن مواجه هستند برطرف و ابر چالش‌ها را حل کنند.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان، بسیاری از ساختار‌های فکری و اقتصادی را دگرگون می‌کند، این قانون در مرحله اجرایی است و همه وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و حتی قوه قضائیه که بند‌هایی از قانون به آن ابلاغ شده، موظف هستند که این قانون را اجرایی کنند. البته در حال حاضر، بخش‌هایی از این قانون تقریباً اجرایی شده یا در فرآیند اجراست و اکنون باید، نظارت بر اجرا صورت گیرد.

 

 استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان

به‌منظور رفع چالش‌ها و توسعه فعالیت‌های شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در حوزه گمرکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی اسلامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخی از نهادهایی هستند که ملزم به انجام یکسری اقدامات با رعایت قوانین و مقررات مربوط هستند.

گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است با هدف هوشمندسازی فرآیند وصول حقوق ورودی و ترخیص کالاها، سازوکارهای لازم را برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان (از جمله دستگاه‌های ایکس ری بارگنج (کانتینری) و اینترنت اشیاء و سایر فناوری‌های نوین) را در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی به کار گیرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جزئیات هشت‌رقمی طبقه‌بندی نظام هماهنگ توصیف و شناسانه (کد) گذاری کالاها (HS) را به‌گونه‌ای توسعه دهد که امکان گزارش‌گیری از آمار واردات و صادرات قطعی محصولات دانش‌بنیان به تفکیک شناسه (کد) (HS) فراهم شود.

در تبصره یک این ماده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، شناسه (کد) کالاهای مرتبط با محصولات دانش‌بنیان را مبتنی بر نظام هماهنگ توصیف و شناسانه (کد) گذاری کالاها (HS) احصاء و در اختیار گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهد.

تبصره دوم متذکر شده که گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است به‌صورت ماهانه آمار تفصیلی صادرات و واردات محصولات دانش‌بنیان را به تفکیک شناسه (کد) تعرفه و کشور و سایر جزئیات موجود در قالب پرونجا (فایل) مناسب الکترونیکی قابل ویرایش در تارنمای (وب‌سایت) خود اعلام کند.

همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) مکلف است تمهیدات لازم را برای توسعه طرح فعالان اقتصادی مجاز (AEO) در جهت ارائه خدمات و تسهیلات به شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان اتخاذ کند.

انتهای پیام/

نظر شما