ابراز تأسف رئیس هیأت مدیرۀ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از تعطیلی آپارات گیم

۱۴۰۱/۰۶/۱۸ - ۰۱:۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۴۸۹۰
ابراز تأسف رئیس هیأت مدیرۀ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از تعطیلی آپارات گیم
مهدی صرامی، رئیس هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بعد از اعلام خبری تعطیلی آپارات گیم توسط مدیرعامل صباایده به این مسئله واکنش نشان داد

به گزارش خبرنگار گروه علمی خبرگزاری برنا؛ سه‌شنبه، پانزدهم شهریورماه مدیرعامل هلدینگ صباایده طی یک پیام ویدیویی شتاب زده اعلام کرد که امروز جمعه، هجدهم شهریورماه فعالیت سرویس آپارات گیم را برای همیشه در ایران متوقف خواهد کرد؛ چرا که دیگر نمی‌تواند با رگلاتوران کشور تعامل کند! وی نهادهای تنظیم‌گر اعم از دولتی و حاکمیتی را فاقد درک درست از تکنولوژی، تحولات این عرصه و پدیده‌های نوین عرصۀ رسانه‌ای دانسته بود که تعامل با آن‌ها غیرممکن است و هریک به نوبۀ خود درگیر مسائل داخلی سازمانشان هستند!

این تصمیم مدیرعامل صباایده و مالک نشان تجاری آپارات در حالی انجام می‌شود که هیچ تصمیمی مبنی بر مسدود شدن آپارات گیم از سوی نهادهای تنظیم‌گر مطرح نشده بود، بر اساس بیانیۀ نهاد تنظیم گر صوت و تصویر فراگیر که امروز منتشر شد، علیرغم اینکه این سرویس پیش از راه‌اندازی مجوز فعالیت دریافت نکرده بود به دلیل احترام گذاشتن به مخاطبانش مسدود نشده و تعاملاتی برای ارتقای کیفی محتوایش به جریان افتاده بود که شواهد نشان می‌دهد، اعمال اصلاحات فرهنگی و محتوایی مدنظر باب میل مدیران هلدینگ صباایده نبود و آن‌ها علاقه‌ داشتند که همان فرمان را ادامه دهند!

مالک صباایده در پیام ویدیویی خود اعلام کرد که مدیران نهادهای رگلاتور کشور از توییچ تمجید کرده‌اند که سرویس مشابه آپارات گیم در آمریکا است و کاربرانش در ایران نیز فعالیت داشتند، این اظهارنظر غیردقیق درحالی انجام می‌شود که توییچ بار اول بر اساس کمیته مسئول این حوزه در 8اسفند 1400 محدود شده بود اما بعد از انتقال سرورهایش به زیرساخت‌های شرکت آمازون، بدون محدودیت در دسترس قرار داشت اما پس از بازگشت به سرورهای خود در سال جاری مجدداً از دسترس خارج شد که نشان از رگلاتوری بدون اغماض میان سرویس ایرانی و خارجی توسط تنظیم‌گران دست‌کم دارد.

مدیر آپارات در ادامه با کنایه از صدا و سیما خواسته تا استریمینگ گیم پلتفرم پخش آنلاین خود را فعال کند و علناً بخش خصوصی را خارج از صحنه رقابت هدایت نماید! این دوگانه سازی البته جای تعجب دارد؛ چرا که فعالان زیست‌بوم دیجیتال به خوبی می‌دانند که ذات فعالیت یک سامانه نمایش ویدیوی درخواستی با یک سرویس استریم بازی تفاوت‌های بنیادی دارد. شاید این دوگانه‌سازی را بتوان به درستی هزینه‌سازی برای نهاد تنظیم‌گر قلمداد کرد تا در میدان نظارت دست به عصاء حرکت کند و برخورد نرم‌تری نسبت به تخلفات سامانۀ ویدیوی درخواستی این شرکت داشته باشد.

نظامی‌ها در دکترین دفاعی خود یک تاکتیک دارند که اهداف کوچکتر را فدای هدف اصلی خود می‌کنند، برای مثال تصور کنید یک سامانۀ پدافند هوایی را می‌خواهند از کار بیاندازند، برای این کار هزاران راکت ارزان قیمت را به سمت این سامانه پرتاب می‌کنند اگر سرویس پدافند هوایی عمل کند، تیرهایش تخلیه می‌شود، بعد از آن حملۀ موج دوم توسط موشک‌های اصلی انجام می‌گیرد و سامانۀ پدافندی از بین می‌رود اگر هم سامانه عمل نکند همان موشک‌های کوچک در حجم بالا می‌توانند هر زیرساختی را نابود کنند به نظر می‌رسد که مدیر هلدینگ صباایده نیز بدش نمی‌آید که چنین رویکردی را برای حفظ سرویس‌های اصلی خود بدون پذیرش نظارت حاکمیتی در پیش گرفته باشد و آپارات گیم که نسبت به دیگر سرویس‌هایش مخاطب و توفیق کمتری داشته را فدای آن‌ها کند.

کسانی که فعالیت‌های آپارات گیم را مرور کرده باشند به خوبی تخلفات فرهنگی و محتوایی آن را درک می‌کنند، تمام کشورهای توسعه یافته از نظام رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای جهت ارائه محتوا به کاربرانش استفاده می‌نمایند، برای مثال بازی مانند مورتال کمبت در کشوری مانند اوکراین که یک نازی‌های نسل جدید در آن جولان می‌دهند نیز ممنوع است اما آپارات بدون هیچ محدودیتی اجازۀ استریم این بازی را می‌داد، خشونت، اروتیک و فحاشی در بسیاری از محتواهای آپارات گیم وجود داشت و نهادهای ناظر بارها به مدیران این هلدینگ نامه داده بودند که نسبت به اصلاح این روند اقدام کند ولی حالا شکوری مقدم در یک بیانیۀ ویدیویی تقابل جویانه خبر از تعطیلی آپارات گیم می‌دهد.

پرسش از وی و مدیران صبا ایده این است که آیا واقعاً رعایت اصول فرهنگی ایرانی و اسلامی خواستۀ معقولی از سوی تنظیم‌گران نیست که ترجیح می‌دهید تا سرویس خود را تعطیل کنید اما قواعد فرهنگی کشور را رعایت نکنید؟

بعد از انتشار این بیانیه واکنش‌های مختلفی از سوی فعالان زیست بوم و مدیران این عرصه انجام شد از جمله این مسئولان که واکنش نشان دادند مهدی صرامی، رئیس هیأت مدیرۀ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بود که ضمن ابراز تأسف از تعطیلی آپارات گیم به جای رعایت قواعد فرهنگی کشور، عدم استفاده از هوش مصنوعی توسط آپارات به عنوان مجموعه‌ای که خود را دانش‌بنیان می‌خواند را برای حفظ این ارزش‌ها محل تعجب دانست.

مهدی صرامی، رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در پاسخ به ابهامات و سوالات ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: انتخاب مسیر تعطیلی آپارات گیم به جای اصلاح برخی ایرادات وارد بر این پلتفرم جای تأسف دارد و ظاهرا با هدف ایجاد هزینه برای کاربران و فشار به سیستم‌های نظارتی صورت گرفته است.

صرامی افزود: اینکه چه طور ممکن است، شرکتی که خود را دانش بنیان می‌داند از اصلاح وضع موجود با استفاده از هوش مصنوعی برای حذف صحنه‌های خشونت، برهنگی و کلمات رکیک ناتوان باشد و فقط مسیر تعطیلی را به جای اصلاح برگزیند، سوالی است که ذهن بسیاری از فعالان فضای مجازی را به خود مشغول ساخته است.

رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در گفتگو با تسنیم ادامه داد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ناظر و حامی بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال در کشور است و رصد فضای زیست بوم بازی‌های رایانه‌ای بیانگر آن است که برخی استارتاپ‌ها در کشور با طراحی مدل اقتصادی مطلوب بر بستر ابری (کلاد گیمینگ) و عرضه بازی‌های مفید و دارای رده بندی سنی نظام «اسرا» در حال ارایه سرویس استریم به بازیکنان هستند و مورد حمایت قرار دارند‌.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز