پایتخت را دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها تبدیل به شهر هوشمند می‌کنند

۱۴۰۱/۰۶/۲۳ - ۲۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۵۸۸
پایتخت را دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها تبدیل به شهر هوشمند می‌کنند
با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به حوزه توسعه فناوری‌های شهر هوشمند، این مفهوم فناورانه در کشور درحال‌توسعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ به دنبال شکل‌گیری مفهوم دولت الکترونیک، شهر هوشمند نیز مطرح شد. به‌گونه‌ای که امروزه یکی از راه‌های شناسایی شهرهای پیشرفته جهان معیارهایی چون استفاده آن‌ها از سیستم‌های هوشمندانه و خلاق در مدیریت شهری است.

در شهر هوشمند وقت و انرژی شهروندان از اهمیت بسزایی برخوردار است، مدیریت یک شهر هوشمند همواره سعی می‌کند با خلق ایده‌های جدید در راستای هوشمندسازی شهرها و کسب‌وکارها اقداماتی صورت دهد.

شهر هوشمند شهری است که در آن خدمات به‌صورت شبانه‌روزی ارائه شده و شهروندان می‌توانند از طریق اینترنت، هرکجا که باشند، در هرلحظه به اطلاعات و خدمات آموزشی، تفریحی، تجاری، اداری، بهداشتی و هرآن چه که به آن نیاز دارند، دسترسی پیدا کنند، در چنین شرایطی قطعاً زندگی شهروندان راحت‌‌تر خواهد شد.

 

 استفاده از ابزارها و ظرفیت‌های موجود

جمعیت تهران به‌صورت رسمی بیش از ۱۴ میلیون نفر است که با توجه به ۲ میلیون اتباع خارجی، مجموعه جمعیت استان تهران به بیش از ۱۶ میلیون می‌رسد. درحالی‌که این استان ۱۸ درصد کل جمعیت کشور را در خود جای داده است و سهم ۲۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور و سهم ۵۲ درصدی درآمدهای مالیاتی کشور را دارد.

با توجه به شعار سال، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال با بهره‌گیری از فناوری‌های دانش‌بنیان و دیجیتال محور مدنظر مسئولان استان تهران است. باید توجه داشته باشیم بستر و ابزارهایی که در استان تهران وجود دارد در سایر استان‌ها نیست و حتی تهران در بین استان‌های منطقه جنوب غرب آسیا به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم فناوری محسوب می‌شود.

 

 فعالیت بیش از 3800 شرکت دانش‌بنیان

در حال حاضر بیش از ۱۰ پارک علم و فناوری، ۴۰ مرکز نوآوری، بیش از 3800 شرکت دانش‌بنیان و 974 شرکت خلاق فقط در استان تهران فعال هستند که این امر ظرفیت مناسبی برای تحقق هوشمندسازی پایتخت را فراهم می‌کند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای و سخت‌افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک حوزه‌هایی هستند که بیشترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را در تهران دارند.

تحقق شهر هوشمند

بی‌تردید امروزه دیگر نگاه بلندمدت و کوتاه‌مدت هر دولتی داشتن شهر هوشمند است. تهران به‌واسطه وجود دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقات و شرکت‌های فعال زیاد در حوزه علم و فناوری، استعداد بسیار بالایی در ایجاد یک شهر هوشمند دارد.

وجود شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در ایران و فعالیت آن‌ها با اتکا به توان و دانش داخلی به رشد و توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور می‌انجامد، تاکنون نیز به‌واسطه حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اتفاقات خوبی در کشور افتاده است. شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق برای هوشمندسازی کشور گامی بلند برداشته‌اند که در آینده شاهد رشد این حوزه در کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز