لزوم ایجاد تجهیزات و امکانات علمی مورد نیاز نخبگان و توجه به مسائل معیشتی آنها

۱۴۰۱/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۹۶۵۴
لزوم ایجاد تجهیزات و امکانات علمی مورد نیاز نخبگان و توجه به مسائل معیشتی آنها
مدیر حوزه های علمیه کشور، بر لزوم ایجاد تجهیزات و امکانات علمی مورد نیاز نخبگان و توجه به مسائل معیشتی آنها در بحث نگهداشت نخبگان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در دهه اخیر مرزهای علوم اسلامی در قم و در درختواره رشته‌های حوزه علمیه توسعه یافته و از راهبردهای جدی ما بوده که مرزهای علوم اسلامی متناسب با رسالت‌های حوزه توسعه پیدا کند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: در خصوص فقه معاصر و پاسخگویی به مسائل روز کار ویژه ای انجام شده برای اینکه فقه در ارتباط با مسائل حقوقی دنیای جدید پویا و فعال باشد.

وی ادامه داد: حرکت پژوهش‌های حوزه معطوف به نیازهای موجود است از جمله طرح مهمی که در حوزه پژوهش دنبال می‌شود، ایجاد دبیرخانه‌ای برای حمایت و راهبری پروژه‌های مورد نیاز نظام بوده که قریب ۵۰۰ پروژه در حال مطالعه است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: یکی از رویکردهای موجود، صنایع فرهنگی و بازسازی تئوری‌ها و اندیشه‌های علوم انسانی- اسلامی به سمت بازار است و در ساختار جدید این بخش را به شکل پایگاه مرکز رشد می‌بینیم و کارهای فراوانی در صنایع مختلف فرهنگی توسط طلاب در حال انجام است و نیاز به یک عزم جامع دارد.

مدیرحوزه‌های علمیه همچنین به رویکردهای بین المللی حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: در حوزه تبلیغ طرح آمایشی داریم و بر اساس آن نظام تبلیغ در حال بازخوانی و بازآفرینی است.

عضو خبرگان رهبری، مهاجرت نخبگان را مورد توجه قرار داد و نبود تجهیزات و امکانات علمی مورد نیاز نخبگان و مسائل معیشتی را از جمله عوامل مهم مهاجرت نخبگان دانست و گفت: در بحث دانشگاه و صنعت شاهد یک اقداماتی هستیم، اما ارتباط علم با فرهنگ و مسائل اجتماعی بسیار ضعیف است و تحقیقات اجتماعی ناظر به مسئله و موازین علمی محدود است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: از زمان پایه‌ریزی جامعة المصطفی العالمیه بارها در جلسات مختلف بیان کردم که آینده دانشگاه‌ها روشن است و جمعیت در دانشگاه‌ها کم می‌شود؛ معتقدم بین‌المللی سازی آموزش عالی باید با هدایت و راهبری کلان و جدی انجام شود. اگرچه برخی دانشگاه‌ها رشته‌های بین‌المللی دارند، اما به‌صورت جامع شاهد این مهم نیستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران ظرفیت گفتمان‌سازی و ایجاد تحولات بزرگ در آسیا و آفریقا را دارد، گفت: هر استان و شهری امتیازاتی دارد که اگر برجسته شود اشتغال و فرهنگ آن شهر درست می‌شود، جهاد دانشگاهی اگر بتواند آمایش فرهنگی و اقتصادی ویژه هر استان را احصا کند می‌تواند در حل مسائل شهری بسیار اثر گذار باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز