شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حل مشکلات محیط‌زیستی نقش‌آفرینی می‌کنند

۱۴۰۱/۰۷/۰۲ - ۲۲:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۰۷۹۴
شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حل مشکلات محیط‌زیستی نقش‌آفرینی می‌کنند
شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با ایده‌ها و محصولات ایران‌ساخت خود می‌توانند به حل مشکلات محیط‌زیستی در کشور کمک شایانی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ محیط‌زیست تبدیل به یکی از موضوعات مهم جهانی شده است. ضرورت بقا، بشر را مجبور کرده که روی این موضوع تأمل کند و آن را چون یک بحث سیاسی اجتماعی جدی در نظر بگیرد تا با جلوگیری از برهم خوردن هماهنگی نظام طبیعت حاکم بر زمین، ناجی زمین و موجودات آن باشد.

امروزه معضلات توسعه شهرنشینی و چالش‌های محیط زیستی و اقتصادی به یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها تبدیل شده و در این رابطه نقش راهبردی فناوری‌های به‌روز، ایده‌های خلاق و دانش‌بنیان در حل بسیاری از این مشکلات پوشیده نیست.

زمین، آب، هوا و انسان بازوهای به‌هم‌پیوسته حیات هستند که باید در تعادل و هارمونی نگهداشته شوند. بر هم خوردن یکی از این بازوها همه‌ی چارچوب فلسفه زندگی روی زمین را برهم می‌زند.

الگوی زندگی انسان در سال‌های اخیر منجر به تغییر بارندگی‌ها، وقوع سیل، خشکسالی، انقراض گونه‌های نادر، برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و نابودی تنوع زیستی شده است، از میلیون‌ها گونه گیاهی و حیوانی که در سال‌های اخیر بر روی زمین زندگی می‌کردند تعدادی از آن‌ها باقی‌مانده‌اند و بسیاری از آن‌ها به معرض نابودی کشیده شده‌اند.

 

 استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق

شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با رویکرد مبتنی بر دانش و فناوری توان تأثیر بر کاهش میزان اتکا و بهره‌برداری از منابع طبیعی و زیرزمینی، نفت، منابع فسیلی و تجدید ناپذیر را دارند و از این منظر می‌توانند بسیاری از مشکلات محیط‌زیستی که صنایع و فناوری‌های قدیمی به وجود آورده‌اند را حل‌وفصل کند.

در شعار امسال و همچنین قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز به ضرورت استفاده و توجه به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق اشاره شده است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز همواره سعی کرده از ایده‌ها و محصولات مرتبط با حوزه محیط‌زیست شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق حمایت کند و تاکنون هم تولیدات ایران‌ساخت و طرح‌های کلان ملی فناوری در این حوزه به کمک محیط‌زیست آمده است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در تلاش است با توجه به زیرساخت‎‌های مورد نیاز، راه را برای ورود نوآوری‌ها به حوزه فناوری‌های محیط زیستی هموار کند، در حال حاضر 7383 شرکت دانش‌بنیان مشغول به فعالیت هستند اما سهم حوزه محیط‌ زیست خیلی زیاد نیست.

انتهای پیام/

نظر شما