دانش ایرانی/ تولید سرامیک نسوز توسط جوانان نخبۀ ایرانی

۱۴۰۱/۰۷/۰۷ - ۱۸:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۱۹۳۵
دانش ایرانی/ تولید سرامیک نسوز توسط جوانان نخبۀ ایرانی
سرامیک های نسوز از موادی ساخته شده اند که قابلیت تحمل دمای بسیار بالا دارند و در محیط هایی با دمای زیاد می توانند مقاومت خوبی از خود نشان دهند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ ناهید چگینی عضو هیات مدیره شرکت اوارپلاست کومش با اشاره به این که سرامیک نسوز صنعتی در صنایع مختلف پیشرفته به کار می رود، گفت: استفاده از سرامیک های نسوز در جاهایی که احتمال آتش سوزی یا گرمای زیاد است می تواند بسیار از نظر اقتصادی و ایمنی  به صرفه باشد.

 

استفاده در خودروسازی

کاربرد سرامیک نسوز صنعتی در صنایع خودروسازی، صنایع ریلی، صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی، صنعت چوب و مبلمان، صنعت چاپ و بسته بندی، صنعت نساجی و صنایع برق، الکترونیک، و مخابرات است.

سرامیکی نسوز دارای بسیاری از قابلیت   های دیگر مانند مقاومت عالی در برابر اکسیداسیون و خوردگی ، عایق حرارتی بالا و مقاومت مکانیکی ، انبساط حرارتی کم و مقاومت در برابر سایش فوق العاده نیز هستند.

جدای از درجه حرارت بالا و مقاومت در برابر نفوذ ناپذیری مواد شیمیایی که از اصلی ترین خصوصیات نسوز است ، سرامیک های نسوز قادر هستند در برابر ترکیبات شیمیایی ، خوردگی و همچنین فشارهایی که بر آن وارد می شوند مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهند.

سرامیک های نسوز در صنایعی که با آتش سر و کار دارند بخصوص در آسترهای کوره های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها می توانند انرژی گرمایی بسیار بالایی را تحمل کنند. دمایی که قادر هستند سرامیک های نسوز تحمل کنند بین 600 تا 2000 درجه سانتیگراد است.

 

اهمیت بالای سرامیک نسوز یک عایق مهم است

سرامیک نسوز صنعتی جداره نازک با استحکام پیچیدگی، شوک پذیری الکتریکی، عایق الکتریکی، عایق حرارتی و تحمل حرارتی بالایی دارد.

این مدیر حوزه دانش بنیان توضیح داد: تولید سرامیک نسوز فرصت های شغلی زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است و علاوه بر آن حجم زیادی صرفه جویی ارزی برای کشور رقم زده است.

انتهای پیام/

نظر شما