ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» ویژه مهرماه منتشر شد

۱۴۰۱/۰۷/۱۹ - ۱۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۵۳۵۷
ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» ویژه مهرماه منتشر شد
به همت ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق جدیدترین شماره از «زیست‌بوم خلاق» ویژه مهرماه سال جاری منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ اهمیت صنایع خلاق و اقتصاد خلاق و نتیجه توسعه پایدار ناشی از آن روبه‌روز در حال افزایش است، این اهمیت به اندازه‌ای است که سازمان ملل سال 2021 را سال بین المللی اقتصاد خلاق برای توسعه نامیده است.

ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» در 47 صفحه و 16 بخش منتشر شده است که در بخش یادداشت مدیر مسئول به قلم رئیس مرکز فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق اشاره شده است. در این متن آمده بر اساس شناخت من دهقانی فیروز آبادی همچون سورنا ستاری، مدیری تفویض گرا، مسلط بر علوم روز و برآمده از دانشگاه صنعتی شریف است. شرکت‌داری کرده و فرزند اکوسیستم دانش بنیان است و با نگاه فراجناحی و غیرسیاسی که در کارش دارد می تواند کشتی بادبان برافراشته و سترگ زیست بوم نوآوری و فناوری را در برابر بادهای موافق و مخالف به ساحل امن اش برساند.

 

آسوده خاطر از تغییر

پرویز کرمی مدیر مسئول و سردبیر ماهنامه زیست‌بوم خلاق، به تغییر سمت معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اشاره داشته و در بخشی از یادداشت اخیر خود نوشته است: « برای من که از نزدیک، بیش از یک دهه هست شاهد تلاش های شبانه روزی هزاران نفر از نخبگان و سرآمدان کشورم در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان برای پیشرفت کشور و رفع نیازهایش بودم، می توانم بگویم حالا از این تغییر، آسوده خاطرم...».

 

تازه ترین آمار از شرکت‌های خلاق

بخش دیگری از این ماهنامه، به جدیدترین آمار شرکت‌های خلاق بر حسب حوزه فعالیت تا پایان شهریور ماه سال 1401 پرداخته است. بر اساس این گزارش تعداد شرکت های خلاق به عدد 1709 و تعداد خانه خلاق به عدد 90 رسیده است و کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی جزو پر استقبال ترین حوزه ها محسوب می‌شود.

 

زمینه برای رونق کسب و کارهای خلاق

معرفی خانه خلاق و نوآوری سعدالسلطنه قزوین بخش دیگری از این ماهنامه است. این خانه خلاق و نوآوری در مساحت ۱۴۰۰ مترمربعی در کاروانسرای سعدالسلطنه واقع شده و زمینه را برای رونق کسب و کارهای خلاق، ایده های نوآورانه در حوزه علوم انسانی، توسعه فناوری های نرم را با حمایت ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق و مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در استان قزوین فراهم و بستری برای تبدیل ایده‌های خلاق به کسب و کار ایجاد کرده است.

 

گشایش خانه خلاق و نوآوری در سیستان و بلوچستان و تبریز

در بخش اخبار و اطلاعیه های این ماهنامه به گشایش 6 خانه خلاق و نوآوری در استان سیستان و بلوچستان اشاره شده است. در افتتاح این خانه‌های خلاق و نوآوری که با حضور سورنا ستاری و همراهی علی خیر الدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان و پرویزکرمی ریس مرکز فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق و شهردار زاهدان وجمعی از مسئولان استانی صورت گرفت، خانه‌های خلاق و نوآوری ۶ خانه خلاق و نوآوری شهری، خانه خلاق و نوآوری فرش، خانه خلاق و نوآوری هاتف، خانه خلاق و نوآوری اموزش ، خانه خلاق و نوآوری اجتماعی، خانه خلاق و نوآوری پویانمایی و بازی‌سازی به بهره‌برداری رسید.

همچنین افتتاح خانه خلاق و نوآوری تبریز و مرند و امضای تفاهم نامه همکاری برای احداث و بهره برداری از کارخانه نوآوری تبریز از دیگر بخش های این ماهنامه محسوب می‌شود.

 

آیین‌نامه اجرایی توسعه زیست‌بوم واحدهای خلاق

در این ماهنامه به آیین‌نامه اجرایی توسعه زیست‌بوم واحدهای خلاق ابلاغی از سوی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز اشاره شده است. با توجه به اهمیت ویژه شرکت ها و واحدهای خلاق فعال در حوزه های علوم انسانی، اجتماعی و صنایع فرهنگی در اقتصاد دانش بنیان و در جهت اجرای ماده ۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان آیین نامه اجرایی توسعه زیست‌بوم واحدهای خلاق را برای اجرا ابلاغ شد تا با این گام، رشد شرکت های خلاق در ابعاد کیفی و کمی اتفاق بیفتد.

مسئولیت اجرای این آیین‌نامه برعهده ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی است تا با اجرایی شدن آن، توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور به عنوان مکمل اقتصاد دانش بنیان، ارتقا سهم واحدهای خلاق در اقتصاد و ایجاد اشتغال و ثروت افزایی محقق شود.

 

رسیدن ایده‌ها به قامت یک خدمت یا محصول فرهنگی

اولین گفتگو در این شماره از ماهنامه، اختصاص به معرفی خانه خلاق و نوآوری اشراق دارد، در گفت‌وگویی که با حجت الاسلام محمد قطبی صورت گرفته آمده: «در خانه خلاق و نوآوری اشراق، ایده های خلاق و نوآورانه که قابلیت ترویج ارزش های فرهنگی به صورت تاب آور را داشته باشند پذیرش شده و از طریق حمایت های آموزشی، مشاوره ها، امکاناتی و مادی شرایطی فراهم می‌آید که ایده ها به بلوغ رسیده بتواند در قامت یک خدمت یا محصول فرهنگی در گستره‌ی جامعه اسلامی زمینه ساز نشر و توسعه ارزش های فرهنگی و دینی بشود.»

 

ایجاد راهکارهای نوآوری اجتماعی

گفتگوی دوم این شماره از ماهنامه نیز به معرفی خانه خلاق و نوآوری متن اختصاص دارد که طی آن با گلسا واشقانی فراهانی صحبت شده است. فراهانی در بخش‌هایی از این گفت‌وگو می‌گوید: «خانه خلاق و نوآوری متن حاصل به دست آمدن دو دهه تجربه در حوزه علوم انسانی است و به سبب شروع جریان توسعه‌ای نوآفرینانه و نوآوری در تبدیل دانش و تجربه به محتوای علمی تجربه در زمینه های مختلف، اهدافی چون اشتغال زایی، فقرزدایی و مشارکت در توسعه پایدار، بهبود فرهنگ عمومی، افزایش خودباوری، کمک به جریان آزاد ایده ها، حفظ ارزش های ملی و دینی و ... را در دستور کار دارد.»

 

سرمایه گذاری تاثیرگذار در اقتصاد خلاق

در بخش دیگر از این ماهنامه گزارشی مفصلی در باره سرمایه گذاری تاثیر گذار در اقتصاد خلاق منتشر شده است. در این گزارش آمده که فناوری های نرم و صنایع خلاق 3 درصد از از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل میدهند اما این سهم به سرعت در حال تغییر است چون اقتصاد خلاق در مقیاس جهانی سالانه 9 درصد و در کشورهای در حال توسعه 12 درصد رشد می‌کند.

 

تولید مجازی فیلم

تریبون اول این شماره از ماهنامه، اختصاص به معرفی شرکت خلاق الهام فیلم بهاران با استودیو فیلم سازی بر پایه Virtual Production دارد و در همین رابطه گفتگویی با فاطمه غفاری مدیر عامل این شرکت خلاق صورت گرفته است. در بخش‌هایی از این گفتگو آمده: «این شرکت خلاق تولید فیلم با اهداف بلند مدت خود، با تلاش های مستمر و ایجاد امکان برقراری ارتباط، معرفی این صنعت نوپا، خلاقانه به صاحبان صنعت سینما اعم از تهیه کنندگان و تولیدکنندگان و مسئولین است.»

 

طراحی پوشاک بانوان در حوزه حجاب

تریبون دوم این شماره از ماهنامه، اختصاص به معرفی شرکت خلاق لباس وطن ایرانیان با محصول طراحی پوشاک بانوان در حوزه حجاب دارد و در همین رابطه گفتگویی با مهسا فرزان صورت گرفته است. در بخش‌هایی از این گفتگو آمده: «وطن یک شرکت خلاق با طراحی های منحصر و همچنین الگو سازی جدید در حوزه پوشاک اجتماع خانواده مسلمانان طراحی و تولید و فروش دارد.»

 

معرفی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خلاق ایرانی

در این ماهنامه در بخش دیگر به معرفی سایت ها و اپلیکیشن های خلاق ایرانی پرداخته شده است که از جمله آن می‌توان به بازی هوش وار، برنامه پروشا، برنامه آریل دریم و سامانه انسیس فلوئنت اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز