جهاد دانشگاهی بستر و مامنی برای رونق نوآوری‌های نخبگان است

۱۴۰۱/۰۷/۲۱ - ۱۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۱۰۴
جهاد دانشگاهی بستر و مامنی برای رونق نوآوری‌های نخبگان است
سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از دستاوردهای جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ روح الله دهقانی فیروز آبادی سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در حمایت و هدایت نیروی انسانی خلاق، مستعد و دانش‌آموخته عنوان کرد: توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایجادشده در جهاد دانشگاهی مشهد، به آن چه که باید یک جهاد دانشگاهی می‌باید داشته باشد نزدیک است. این سازمان، نمونه‌ای کامل و بالنده است که در مسیر پیش روی خود، باید به افق ها و چشم اندازها توجه کند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: این سازمان می‌باید زیست بومی برای نخبگان و دانشگاهیان تبدیل و در حقیقت ملجا و پناهی برای نوآوری‌های دانشگاهی باشد.

وی با تاکید بر این‌که باید به ظرفیت های فرهنگی توجه شود ادامه داد: مفهوم زیست بوم در یک معنا، بستری است که در ابعاد کلی تمامی بازیگران این حوزه را در بر می گیرد این زیست بوم بر مبنای فرمایشات رهبری جایی برای نشو و نمای نخبگان است که مناسب برای فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه آنان باشد.

وی با بیان این که فرهنگ می‌باید در متن فعالیت‌های جهاد دانشگاهی جریان داشته باشد، ادامه داد: مقوله دین را نه به عنوان کتابی جداگانه، که باید در متن تمامی بخش‌ها و سرفصل‌های آموزشی و تربیتی تعریف می کردیم. فرهنگ نیز می‌باید در تمامی بخش ها جاری و ساری باشد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: انتظار این است که جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، به واسطه ظرفیت خارق العاده‌ای که این استان در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری و سلامت به برکت وجود امام رضا علیه السلام دارد باید در حوزه‌های گوناگون نوآوری‌های خاص خود را پیاده‌سازی کند.

دهقانی فیروزآبادی، از ضرورت توجه به نوآوری‌های نرم و اجتماعی گفت و ادامه داد: فناوری‌های نرم و فرهنگی و نوآوری‌های اجتماعی که بر مبنای ظرفیت‌های موجود در علوم انسانی شکوفا می‌شود و همواره در گوشه‌ای محجور مانده باید مورد توجه قرار بگیرد و جهاد دانشگاهی، بستر خوبی برای توسعه این فناوری‌ها در اختیار دارد.

وی افزود: همچنین در حوزه فرهنگی باید اهتمام ویژه‌ای صورت بگیرد و بایک معاونت فرهنگ و رسانه، دانشجویان باید در متن دانشگاه نقش‌آفرین شوند.

دهقانی فیروزآبادی، با اشاره به نقش رسانه‌ها عنوان کرد: با توجه به نقش مهم و مفهوم راهبردی فرهنگ و رسانه، باید خروجی نوآوری‌ها و برون‌دادهای فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد. چراکه زبان نسل امروز، زبان رسانه است.

وی با اشاره به شکل گیری بازار واقعی مبتنی بر طرفیت ها، تقاضا و توانمندی های نوآورانه گفت: اصلی ترین عامل موفقیت در یک فناوری خاص به طور مثال جایگاه امروز کشور در پهپادها، شکل گرفتن یک نیاز و تقاضای واقعی بود. باید این بازار مبتنی بر نیاز در سایر حوزه‌های فناورانه نیز ایجاد شود.

وی با اشاره به تحول نطام ملی نوآوری متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای بومی گفت: نظام نوآوری مورد انتطار، باید متناسب و متناطر با بازار باشد. گرچه فناور های پیشرو و خط‌شکن حائز اهمیتی بالا و مستلزم حمایت است، اما باید در گام اصلی و راهبردی، فناوری‌ها و نوآوری‌های بازار و نیازمحور مورد توجه قرار بگیرد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی را یکی از مترقی ترین و کارکردی ترین زیست‌بوم‌ها برای توسعه فناوری و نوآوری دانست و گفت: این سازمان، حد واسطی هوشمندانه میان بخش دولتی و بخش خصوصی است که توانمندی‌ها و خدمات این دو بخش را به شکلی نوآورانه، مدیریت می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که باید به حمایت و هدایت از نوآوری ها به ویژه در حوزه‌های دانشی و فناورانه توجه شود، عنوان کرد: مامن و بستری تحت عنوان جهاد دانشگاهی، می باید به موضوع فرهنگ و نوآوری‌سازی توجهی جدی داشته باشد.

دهقانی فیروزآبادی، یکی دیگری از بخش های نوآورانه جهاد دانشگاهی، وجود طرفیت هدایتگری و راهبری دانست و افزود: این نهاد در حوزه‌های راهبردی چون امنیت غذایی، جهاد دانشگاهی ظرفیت خوبی دارد.از آن‌جایی که جهاد دانشگاهی، بر اساس نظام نوآوری مورد نیاز و بومی ما طراحی شده است و همان نمونه های غربی در شتابدهی و راهبری، به شکلی کامل و نوآورانه اما سازگار با الگوهای بومی کشور در این سازمان وجود دارد می‌تواند همچون بستر رودخانه، زیرساختی برای جاری و ساری شدن رود خروشان نوآوری‌های نخبگان و دانشگاهیان باشد.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری از نوآوری‌های جهاد دانشگاهی حمایت خواهد کرد و بستر لازم برای توسعه طرح های نوآورانه و آینده نگرانه فراهم خواهد شد.

 

بازدید از بخش‌های گوناگون جهاد دانشگاهی

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مرکز تحقیقاتی و تولید نیمه صنعتی افزودنی های غذایی مستقر در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، بازدید کرد  و با پژوهشگران این مرکز به گفت‌وگو نشست.

استخراج و تولید رنگ های طبیعی با کاربردهای غذایی دارویی و صنعتی از منابع زیستی، فرمولاسیون و تولید انواع افزودنی‌های غذایی، عصاره گیری در دماهای پایین، تولید انواع پودرهای غذایی و دارویی، استفاده از حلال‌های ایمن در استخراج افزودنی‌ها و ارایه خدمات تخصصی به دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های نظارتی بخشی از توانمندی‌های این مرکز به‌شمار می‌رود.

دهقانی فیروزآبادی همچنین از گروه پژوهشی مواد پیشرفته، پایلوت تولید کاتالیست و تجهیزات صنعتی بازدید کرد.

بازدید از پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، ارائه دستاوردها در حوزه علوم انسانی، فرهنگی و فناوری‌های نرم از دیگر بخش‌های مورد بازدید در جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی بود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز