چشم‌انداز نوآوری در ایران مسیری امیدوارکننده را نشان داد

۱۴۰۱/۰۷/۲۴ - ۱۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۹۶۷
چشم‌انداز نوآوری در ایران مسیری امیدوارکننده را نشان داد
جهش ایران به جایگاه 53 جهان در شاخص نوآوری که برای بار دوم با صعود 7 پله‌ای همراه بوده حاصل تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق، استارتاپ‌ها، نخبگان، سرآمدان و پژوهشگران در کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ چشم‌انداز نوآوری جمهوری اسلامی ایران و اندونزی نشان می‌دهند پتانسیل امیدوارکننده‌ای در میان گروه درآمد متوسط شکل گرفته، جمهوری اسلامی ایران با رتبه 53 و اندونزی با رتبه 75 به‌طور قابل‌توجهی رتبه خود را نه‌تنها امسال بلکه در دهه گذشته بهبود بخشیدند.

در آسیای مرکزی و جنوبی جمهوری اسلامی ایران به رتبه دوم در منطقه رسیده و یک بار دیگر، با صعود به رده 53، از رتبه 104 در سال 2012 که در اختیار داشت بهبود قابل‌توجهی بخشیده است.

در رده‌بندی سالانه ظرفیت و خروجی نوآوری اقتصادهای جهان، تغییرات کلیدی در ۱۵ کشور برتر مشاهده می‌شود. ایالات‌متحده آمریکا به رده ۲، هلند به جایگاه ۵، سنگاپور به جایگاه ۷، آلمان به جایگاه ۸ و چین به جایگاه ۱۱ ارتقا یافته‌اند.

 

رشد سریع‌ در عملکرد نوآوری

کانادا به رتبه ۱۵ بازگشته است. ترکیه با رتبه ۳۷و هند با رتبه 40 برای اولین بار در میان ۴۰ کشور برتر جهان جای گرفته‌اند. ویتنام (۴۸)، ایران (۵۳) و فیلیپین (۵۹) اقتصادهایی با درآمد متوسط هستند که سریع‌ترین رشد عملکرد نوآوری را تا به امروز داشته‌اند.

کشورهای سوئیس، سوئد، ایالات متحده آمریکا و انگلیس طی سه سال گذشته جزء ۵ کشور برتر بوده‌اند و کره جنوبی برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ به جمع ۵ کشور برتر پیوسته است. ۲۵ کشور نوآور برتر GII عمدتاً از اروپا هستند و پنج کشور آسیایی جزء ۱۵ کشور برتر قرار دارند.

در رده‌بندی سالانه ظرفیت و خروجی نوآوری به ترتیب سوئیس، آمریکا ، سوئد، انگلستان، هلند، کره جنوبی، سنگاپور ، آلمان، فنلاند و دانمارک در رتبه‌های یک تا دهم در این گزارش قرار دارند.

 

استمرار پیشرفت

بعد از ایران که رتبه 53 را در این رده‌بندی دارد کشورهایی از قبیل برزیل، صربستان، مولداوی، اوکراین،مکزیک و فیلیپین قرار دارند. ایران از 132 کشور توانسته این رتبه را کسب کند. رتبه‌های 131 و 132 این رده بنده را کشورهای عراق و گینه تشکیل می‌دهند.

این جهش شکل گرفته که برای بار دوم با صعود 7 پله‌ای همراه بوده حاصل تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق، استارتاپ‌ها، نخبگان، سرآمدان و پژوهشگران در کشور بوده است.

 

 نقطه قوت ایران

شاخص جهانی نوآوری دارای 5 بعد ورودی و 2 بعد خروجی است که ابعاد ورودی نوآوری شامل نهادها، سرمایه انسانی و پژوهش، زیرساخت، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب‌وکار می‌شود و خروجی‌های دانش و فناوری و خروجی‌های خلاق نیز دو بعد خروجی نوآوری را تشکیل می‌دهند.

جمهوری اسلامی ایران در عنوان شاخصی از جمله تعداد درخواست ثبت علائم تجاری برحسب تولید ناخالصی داخلی در دفاتر مالکیت فکری ملی به رتبه اول در سهم دانش‌آموختگان علوم پایه و مهندسی از کل فارغ‌التحصیلان آموزش عالی و نرخ تشکیل سرمایه به رتبه دوم و همچنین در شاخص سهم بازار سرمایه(بورس) از GDP به رتبه سوم رسیده است.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت ایران طبق این گزارش شاخص‌های مالکیت فکری است، ایران از این لحاظ در تراز برتر جهانی قرار دارد و در تمامی شاخص‌های مالکیت فکری گزارش شاخص‌ جهانی نوآوری فاصله معناداری با کشورهای منطقه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز