فعالان بین‌المللی برای حضور در جشنواره گیاهان دارویی دعوت شدند

۱۴۰۱/۰۸/۰۲ - ۲۱:۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۰۳۲۷
فعالان بین‌المللی برای حضور در جشنواره گیاهان دارویی دعوت شدند
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با تشریح فعالیت‌های مختلف این دوره از جشنواره گیاهان دارویی، از دعوت از فعالان خارجی این حوزه برای بازدید و حضور در جشنواره با هدف امضای قراردادهای تجاری و صادرات خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ سیف سهندی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: این رویداد از دهم تا سیزدهم آبان در مصلای تهران برگزار می‌شود. در این سال¬ها تلاش شده است تا نمایشگاه نسبت به هر دوره با کیفیت بهتری برگزار شود. در پنج دوره قبلی حضور شرکت‌ها را داشتیم. در این دوره سعی کردیم تعداد شرکت‌های فعال در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی افزایش یابد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی فناوری ریاست ‌جمهوری ادامه داد: نوآوری¬های انجام‌گرفته در دوره‌های قبل شامل راه¬اندازی سلامتکده طب سنتی و جشنواره¬های دانش¬آموزی بوده است. در بخش سلامتکده این فرصت در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته بود تا در فضای نمایشگاه توسط یک پزشک طب سنتی ویزیت شوند؛ هدف از این امر، ترویج، فرهنگ‌سازی و آشنایی هرچه بیشتر آحاد افراد جامعه با خدمات طب سنتی به‌صورت آکادمیک بود که شامل ویزیت توسط پزشک متخصص طب سنتی و دریافت درمان علمی می‌شد.

وی افزود: این دوره سعی کردیم تغییرات بیشتری داشته باشیم؛ هدف اصلی، معرفی ارکان اکوسیستم نوآوری ملی در صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی است. اکوسیستم نوآوری دارای یکسری اجزا است که یک بخش آن خود شرکت¬ها و بخش دیگر ارگان¬های دولتی هستند که عموماً در قالب ارائه ظرفیت‌های استانی و میز خدمت در نمایشگاه حضور خواهند داشت.سیف سهندی با بیان استفاده از ظرفیت‌های استانی در این رویداد بیان داشت: با استان‌ها نامه‌نگاری کردیم تا ظرفیت‌های استانی خود را در نمایشگاه عرضه کنند.

تاکنون چند استان اعلام آمادگی کردند و با تمام توان آماده کار هستند. آن‌ها ظرفیت‌هایی که در استان دررابطه‌با طب سنتی و گیاهان دارویی وجود دارد - چه از لحاظ تحقیقاتی و آموزشی و چه فناوری‌ای که در مراکز دانشگاهی قابل تجاری¬سازی هست - و نیز ظرفیت گیاهان دارویی بومی، درمانی، طب سنتی و غیره را به نمایش خواهند گذاشت. حضور واحدهای تأمین مالی فرصتی را فراهم می¬کند که انتقال فناوری در قالب قراردادهای تجاری انجام شود. درواقع هدف ما ارائه ظرفیت‌های اکوسیستمی هر استان در این زمینه است تا مردم بیشتر با آن‌ها آشنا شوند.

وی اضافه کرد: تاکنون حضور 8 استان قطعی شده که برنامه خود را برای شرکت در نمایشگاه ارائه کرده‌اند. همین تعداد استان دیگر نیز در حال نهایی کردن برنامه‌های خود برای شرکت در نمایشگاه هستند.سیف سهندی همچنین درباره بخش سلامتکده در ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) گفت: طبق ادوار گذشته، در این دوره از نمایشگاه نیز بخش سلامتکده دایر است. به‌علاوه ما داروخانه گیاهان دارویی را هم داریم تا افرادی که به پزشکان طب سنتی مراجعه می‌کنند و نسخه‌ای برای آنان تجویز می‌شود، بتوانند از این بخش، داروهایشان را تهیه کنند.

در راستای تسهیل هرچه بیشتر این روند، سعی داریم کانترهایی ایجاد کنیم که افراد قادر باشند به‌صورت کیوسکی و یا اینترنتی نیز خرید کرده و به‌صورت رایگان محصول را درب منزل تحویل بگیرند.دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی بیان داشت: یکی از سیاست‌هایی که توسط وزارت بهداشت دنبال می¬شود، ایجاد داروخانه فرآورده‌های طبیعی است. هدف از اجرای این بخش در نمایشگاه، آشنایی مردم با داروسازی آکادمیک طب سنتی است.

 

نظارت بر بازار سنتی گیاهان دارویی بیشتر شود

او ادامه داد: عطاری‌ها بیشتر به‌صورت تجربی محصولات را عرضه می‌کنند که شاید دانش کافی هم نداشته باشند. معمولاً به استاندارد و کیفیت فرآورده‌ها یا میزان استفاده از آن¬ها خیلی نظارتی ندارند. ولی یک متخصص طب سنتی همه این موارد را در نظر می‌گیرد. یکی از مواردی که به آن توجه داریم شناسایی گیاهان دارویی است. متخصص طب سنتی گیاهان دارویی را می‌شناسد و موارد مصرف آن را به‌خوبی می‌داند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی تصریح کرد: اگر قانونی باشد که عطاری‌ها تحت نظارت قرار بگیرند، آموزش‌های لازم را ببینند و بازرسی‌های ادواری از فعالیت آنان صورت بگیرد، آن‌وقت می‌توان به عملکرد عطاری‌ها هم مطمئن بود. این مسائل به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و داروست. ما در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی یک سند ملی را تحت عنوان گیاهان دارویی و طب سنتی راهبری می‌کنیم که در آن سند ذکر شده بایستی چه اقداماتی انجام شود تا طب سنتی در کشور رواج پیدا کند.

او یکی دیگر از بخش¬های این نمایشگاه را بخش دانش‌آموزی عنوان و تصریح کرد: در دوره¬های قبل بخش دانش‌آموزی را داشتیم و سعی کردیم بستری را برای حضور و فعالیت بیش از 150 دانش¬آموز دارای طرح خلاقانه و فناورانه‌ در حوزه گیاهان دارویی، فراهم کنیم تا این طرح‌ها را در نمایشگاه ارائه کنند. اگر طرح قابل تجاری‌سازی باشد شرکت‌ها و صندوق‌ها می‌توانند از طرح‌ها و ایده‌ها حمایت کنند تا به محصول فناورانه تبدیل شود.

 

کودکان هم می‌آیند

سیف سهندی افزود: در این دوره بخش کودک را هم به بخش دانش¬آموزی اضافه کردیم. در واقع پیش‌تر بخش دانش¬آموزی، مقاطع راهنمایی و دبیرستان را در بر می‌گرفت، ولی این بار در بحث کودک، قشر خردسال و ابتدایی را هم مدنظر قرار داده¬ایم. در این بخش سعی داریم با طراحی بازی‌هایی، آموزش و فرهنگ‌سازی را چه برای کودکان و چه خانواده¬های همراه آنان در مباحثی مثل تغذیه سالم، طب سنتی و شناخت گیاهان دارویی پوشش دهیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به فعالیت بخش دم‌نوش خانه در نمایشگاه بیان داشت: در نظر داریم شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند در یکجا مجتمع باشند و با ارائه محصولات و دم‌نوش به بازدیدکنندگان شرایطی فراهم شود تا بازدیدکنندگان حین استراحت و استفاده از محصولات این شرکت‌ها، با فضای دم‌نوش خانه نیز آشنا شوند.

سیف سهندی اضافه کرد: از مسائل مهمی که در نمایشگاه امسال به‌طورجدی پیگیر آن هستیم، پاویون صادرات است. در این زمینه سعی داریم هیئت‌های تجاری را از کشورهای هدف جذب کنیم تا از نمایشگاه بازدید کنند و با ظرفیت‌های فناورانه در این حوزه آشنا شوند. هدف ما نهایتاً قرارداد تجاری با آن‌هاست. این قرارداد می‌تواند به‌صورت صادرات و یا انتقال فناوری باشد. ما در این زمینه دستاوردهایی داریم که برخی کشورها مانند روسیه به‌طورجدی به دنبال آن محصولات و فناوری¬ها هستند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی ادامه داد: برنامه ما این است که صد نفر فعال در این حوزه را از کشورهای آلمان، لهستان، ترکیه، یونان، عراق، افغانستان، روسیه، هند، عمان و قطر به نمایشگاه دعوت کنیم. برخی از این‌ها در قالب هیئت‌های تجاری و برخی دیگر در قالب شرکت‌های تجاری فعال در زمینه گیاهان دارویی هستند. تلاش داریم این بازدیدها را به قراردادهای تجاری تبدیل کنیم تا هم بحث صادرات را داشته باشیم و هم به ارزآوری کشور کمک کنیم.

سیف سهندی درباره برخی نهادهای همکار در نمایشگاه نیز بیان داشت: بخش سلامتکده را دفتر طب ایرانی که ذیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، برگزار می‌کند. دفتر طب ایرانی غرفه‌ای خواهد داشت تا ظرفیت‌های فناوری تجاری‌سازی دانشگاه علوم پزشکی تهران را ارائه نماید. همچنین مجری بخش داروخانه گیاهان دارویی، انجمن داروها و فرآورده‌های گیاهان دارویی است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی خاطرنشان کرد: برگزاری پنل‌های تخصصی نیز یکی دیگر از بخش¬های نمایشگاه امسال است. هدف از برگزاری این پنل‌ها این است که چالش‌های مطرح در موضوعات انتخابی، ارزیابی و نهایتاً راهکارهایی تعیین شود که این راهکار می¬تواند یک شرکت دانش‌بنیان باشد، یا فناوری‌ای که در مراکز دانشگاهی توسعه پیدا کرده است. متولی این بخش، پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی است که پنل‌ها را در روزهای برگزاری نمایشگاه در 9 حوزه مختلف و تخصصی برگزار خواهند کرد. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز