ترویج علمی داروهای گیاهی و فرآورده های طب سنتی هزینه بخش سلامت و درمان را به شدت کاهش می‌دهد

۱۴۰۱/۰۸/۰۷ - ۲۱:۵۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۲۲۹۳
ترویج علمی داروهای گیاهی و فرآورده های طب سنتی هزینه بخش سلامت و درمان را به شدت کاهش می‌دهد
تغییر رویکرد جامعه پزشکی کشور نسبت به استفاده گسترده‌ از محصولات صنعت گیاهان دارویی و فرآورهای طب سنتی، می‌تواند به صورت جدی هزینه‌های سربار بخش سلامت و درمان کشور را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ مهدی سیف‌سهندی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی گیاهان داروئی را یکی از راهکارهای کاهش هزینه بخش سلامت و درمان دانست و گفت: برای این کار انجام مطالعات تطبیقی و پروژه‌های علمی و عملی، راهکار تحقق این مهم است.

وی افزود: یکی از بزرگترین چالش‌های زنجیره ارزش گیاهان دارویی و فرآورهای طب سنتی، بحث توسعه بازارهای محصولات این حوزه است. از جمله موانعی که در این مسیر وجود دارد، این است که متخصصان کشور و جامعه پزشکی، هنوز رغبت زیادی به بهره‌گیری از داروهای گیاهی، به عنوان جایگزین بخشی از داروهای صنعتی و شیمایی ندارند. این در حالی است که خود مردم به نسبت، رویکرد بهتری به استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی دارند و قرار گرفتن هدفمند محصولات این بخش در نسخه پزشکان می‌تواند به صورت جدی هزینه‌های بخش سلامت و درمان کشور را کاهش دهد.

وی انجام مطالعات تطبیقی و پژوهش‌های علمی و عملی را راهکار تغییر این روند دانست و بیان کرد: جامعه پزشکی کشور، دربردارنده افرادی متخصص و آگاه است که تعهد بالایی نسبت به حرفه و کار خویش دارند. از این رو برای قانع‌سازی آنها به منظور بهره‌مندی بیشتر از گیاهان دارویی، باید مطالعات تطبیقی گسترده‌ای صورت گیرد و از مسیر تحقیقات علمی، نتایج و اثربخشی عملی گیاهان دارویی در حوزه درمان مشخص شود.

سیف‌سهندی افزود: بدین شکل جامعه پزشکی نیز با استناد به این مطالعات و تحقیقات، در سطح گسترده‌تری از داروهایی گیاهی برای درمان مردم استفاده خواهد کرد. اینگونه، با توجه به هزینه تمام شده کمتر گیاهان دارویی، مردم هم فشار مالی کمتری را در این بخش متحمل می‌شوند.

دبیر ستاد ششمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی، فرهنگ‌سازی در ارتباط با عامه مردم را دیگر رویکرد اثربخش در حوزه توسعه بازار گیاهان دارویی معرفی کرد و گفت: فرهنگ‌سازی در حوزه تغذیه سالم و متکی به فرآورده‌های طبیعی و همچنین فرهنگ‌سازی درباره اهمیت و اثربخشی گیاهان دارویی با مخاطب عام نیز می‌تواند گام موثری در مسیر توسعه بازارهای هدف صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی باشد. در همین راستا، ما در ششمین نمایشگاه گیاهان دارویی، بخشی را با عنوان بخش کودک راه‌اندازی کرده‌ایم که در قالب این بخش، کودکان و خانواده‌ها، از مسیر مشارکت در بازی‌هایی خلاقانه، با تغذیه سالم، گیاهان دارویی و طب سنتی بیشتر آشنا می‌شوند.

سیف‌سهندی، ورود به بازارهای جهانی را دیگر محور و سیاست ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی برای توسعه بازار صنعت گیاهان دارویی و فراوردههای طبیعی عنوان کرد و گفت: ما در این راستا در قالب راه‌اندازی پاویون بین‌المللی در ششمین دوره نمایشگاه، برنامه‌ریزی‌های کاربردی گسترده‌ای را برای ورود موثر محصولات کیفی شرکت‌های داخلی به بازارهای جهانی انجام داده‌ایم. طبق رایزنی‌ها و هماهنگی‌‍های به عمل آمده، امسال بالغ بر صد تاجر، بازرگان و هیات تجاری از کشورهای مختلف مثل عراق، سوریه، روسیه، ترکیه، صربستان و عمان از نمایشگاه بازدید می‌کنند و با توانمندی‌های کشورمان و تنوع محصولات صنعت گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی آشنا می‌شوند.

وی تاکید کرد: تمام بسترهای لازم و حمایت‌های احتمالی برای انعقاد قرارداد با مهمانان خارجی و صادرات محصولات داخلی، پیشبینی شده است.

ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی، از دهم تا سیزدهم آبان ماه، در محل مصلی بزرگ تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز