پیشگوهای هوشمند سیل حمایت می‌شوند

۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۲۲:۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۳۷۲۸
پیشگوهای هوشمند سیل حمایت می‌شوند
ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری، به‌منظور کاهش خسارات ناشی از وقوع سیل از طریق هوشمند سازی پیش‌بینی و هشدار سیل شهری، فراخوانی را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ خسارات ناشی از سیل، در سال‌های اخیر، از جمله حوادث طبیعی پرتکرار در نقاط مختلف کشور بوده که متأسفانه علاوه بر خسارت‌های جانی، بسیاری از زیرساخت‌های شهری و کشاورزی را نیز از بین برده است. به‌منظور کاهش این دست خسارات، تلاش‌های پراکنده‌ای در کشور برای هوشمند سازی پیش‌بینی سیل صورت گرفته که بتوان به‌موقع هشدارهای لازم برای وقوع سیل را منتشر کرد.

با هدف بهینه‌سازی سامانه‌های موجود و رسوخ فناوری‌های نو، همچنین ایجاد یک سامانه ملی پیش‌بینی و هشدار سیل، ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد از طرح‌های فناورانه در این زمینه حمایت کند.

شامل پیش‌بینی زمان و شدت واقعی سیل، با استفاده از طراحی و توسعه فناوری‌ها و سامانه‌های پیش‌بینی هشدار سریع سیلاب که قابلیت تولید و ارائه پیش‌بینی‌های سه تا پنج‌روزه بارش، دما، ذخیره برف، هیدرو گراف سیل، دبی پیک و حجم سیلاب، زمان وقوع، زمان فرونشینی، روند یابی سیلاب، مناطق سیل گیر، محدوده خطر و ناحیه بندی آن و... را با تفکیک‌های زمانی و مکانی بالا داشته و مبتنی بر فناوری‌های نوین مدل‌های بارش – رواناب‌ و روند یابی سیل و شبیه‌سازی جریان واریزه‌ای باشد و به‌صورت یک سامانه یکپارچه و خودکار به‌طور روزانه اجرا و محصولات آن از طریق وب‌سرویس در اختیار کاربران قرار گیرد از ویژگی سامانه پیشنهادی است.

سیل شهری برای شهرهای تهران و شیراز و سیلاب‌های حوضه رودخانه کاجو استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان مناطق موردنظر این فراخوان باید در تدوین پیشنهاد‌های موردتوجه قرار گیرد.

فناوران می‌توانند از طریق کاربرگ ارسال آن به آدرس ایمیل ستاد پیشنهاد‌های خود را به‌منظور مشارکت در این فراخوان ارسال کنید.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز