نقش ایرانیان خارج از کشور در پیشرفت ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۲۲:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۳۷۳۱
نقش ایرانیان خارج از کشور در پیشرفت ایران
سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست کارگروه تخصصی علوم و فناوری های نوین شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور به ظرفیت های موجود و مسائل مهم پیرامون ایرانیان خارج از کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ روح الله دهقانی فیروزآبادی سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست کارگروه تخصصی علوم و فناوری های نوین شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور به میزبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه موضوع ایرانیان خارج از کشور به دور از تعارف یک موضوع مهم محسوب می‌شود و دارای چند ویژگی است، گفت: اولین ویژگی چهره بین المللی جمهوری اسلامی است، ایرانیان خارج از کشور به واسطه ایرانی بودن برای ملت های دیگر، یکی از وجوه چهره بین المللی کشور محسوب می‌شوند.

صیانت از سرمایه‌های انسانی

وی با بیان اینکه نکته مهم دوم وجود افراد با استعداد و شخصیت هایی است که متعلق به ایران هستند، افزود: به هر دلیلی و با توجه به مسائلی که کشور در سال های گذشته داشته یک تعداد قابل توجهی از ظرفیت ها و استعدادهای کشور که فرصت رفتن به کشورهای دیگر را داشتند از ایران خارج شدند، در این بین تعدادی علاقه‌مند به رفتن بودند و تعدادی هم به خاطر شرایط سختی که بوده از کشور خارج شدند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه نکته سوم موضوع اقتصادی و سرمایه گذاری است، گفت: کشوری مانند لبنان یک قسمت خیلی خوبی از اقتصاد خود را توسط لبنانی های خارج از این کشور می چرخاند، این موضوع یک شاخص بسیار پررنگی است. در بین ایرانی های خارج از کشور آدم هایی وجود دارند که واقعا از نظر اقتصادی توانمند هستند و علاقه مند‌ند برای کشورشان هزینه کنند.

وی ادامه داد: یک شهروند ایرانی مقیم خارج از کشور گاهی  اوقات می تواند سرمایه گذاری خوبی در ایران انجام دهد، از نظر نیروی انسانی توانمند بسیار شاخص هستیم. باید بتوانیم از این سه ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

دهقانی فیروزآبادی افزود: ما ایرانیان غیرتمندی در خارج از کشور داریم که فارغ از سلیقه های دینی و سیاسی به کشورشان غیرت دارند، وطن پرست تمام عیار هستند و حب وطن دارند مخصوصا در نسل‌های قدیمی تر که این موضوع یک فرصت طلایی است.

وی با اشاره به اینکه اگر از یکی از این افراد صدای ایران دوستی صادر شود بسیار می تواند تاثیر گذار باشد، گفت: یکی از سیاست های کلی که باید دنبال کنیم این است که در هر کشوری با توجه به ظرفیتها، ایرانی های شاخص که می دانیم ایران دوست هستند را پیدا کنیم و با هزینه های محدودی که داریم باید نقطه زنی کنیم.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه این افراد ایرانی خارج از کشور نیاز به تکریم ما دارند، گفت: باید به این افراد احترام گذاشته شود و همچنین سرمایه گذای همه جانبه در یک بسته کامل شکل بگیرد تا این افراد سفرای درون ملتی کشورهای دیگر برای جمهوری اسلامی شوند.

وی افزود: باید قبل از موضوع بازار خارجی، به هویت مان در بازار های خارجی توجه کنیم، هویتهای توانمند قبل از اینکه بازار پیدا کند باید دارای اصالت و برند شوند.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور ظرفیت قانون گذاری دارد و باید خیلی قوی از این ظرفیت ها استفاده شود، گفت: باید کمیته ها و کمیسیون های جانبی شورا به منظور تصمیم سازی تشکیل شوند، مجموعه های توانمند علمی و فناوری نیز ظرفیت های خوبی دارند.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یک چهره زیبا در علم و فناوری و هماهنگ و حمایت کننده همه دستگاه های اجرایی در حوزه علم و فناوری سعی می کند نقش خود را در این بین به خوبی ایفا کند.

 

ایجاد محیط مساعد برای ایرانیان غیر مقیم

در ادامه علیرضا بیگدلی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با بیان این‌که ایرانیان خارج از کشور ملت ما هستند که در خارج از مرزها ما زندگی می کنند، گفت: به خاطر سه دلیل با این افراد فاصله پیدا کردیم، دلیل نخست محرک های مهاجرتی است که باعث خروج این افراد از کشور در امواج متعدد شده است.

وی ادامه داد: بحث محیط روانی خارج عامل دوم و حاکمیت و جغرافیای متفات که باعث می شود تا افراد تابعیت بگیرند عامل سوم است، بنابراین در داخل کشور نیاز پیدا کریم علاوه بر دولت و خدماتی که به ملت ایران توسط بقیه نهاد داده می‌شود برای این بخش از ایرانیان که خارج از کشور هستند نیز یک شورای عالی ایجاد شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز