جذاب ترین اختراعات سال ۲۰۲۲ میلادی

۱۴۰۱/۰۹/۰۵ - ۰۱:۰۲:۰۲
کد خبر: ۱۴۰۳۳۳۲
جذاب ترین اختراعات سال ۲۰۲۲ میلادی
سال ۲۰۲۲ از نظر نوآوری و اختراعات جایگاه ویژه‌ای داشت. به همین بهانه می‌خواهیم به بررسی بهترین و جذاب ترین اختراعات سال ۲۰۲۲ از تلویزیون های تاشو گرفته تا ماشین های چند رنگ بپردازیم

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ در طول چند سال گذشته همه‌گیری کرونا به بسیاری از بخش‌ها آسیب زد؛ اما از طرفی هم با محدودیت‌های خود سبب شد که شاهد نوآوری‌های جذابی در بخش فناوری باشیم. این روزها با پیشرفت‌ها در عرصه باتری و هوش مصنوعی بیش از پیش به جایگزین کردن خودروهای فعلی با ماشین‌های برقی نزدیک شده‌ایم.

از طرفی بهینه و کوچک شدن قطعات الکترونیکی و حسگرها باعث شده است که گجت‌های سلامتی‌محور به ابعادی در حد انگشتر برسند. ناسا نیز مشغول کار برای تماشا کردن دو دهه آینده از بیرون کره زمین است. فناوری‌های نوین صفحه‌نمایش هم باعث شده‌اند که ماندن در خانه و تماشای محتواهای مختلف لذت‌بخش‌تر باشد. با توجه به اینکه سال ۲۰۲۲ به پایان خود نزدیک می‌شود، بیایید نگاهی به بهترین و جذاب ترین اختراعات این سال در عرصه تکنولوژی داشته باشیم.

تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی

این روزها هوش مصنوعی به خاطر توانایی ایجاد تصویر حسابی سر و صدا کرده است. ابزارهای جدید ارائه شده دستوری را به صورت متنی دریافت می‌کنند و سپس تصاویر یا نقاشی‌های مورد نظر را ارائه خواهند داد. بدین ترتیب هر کاربری می‌تواند با کمک هوش مصنوعی تصویری زیبا خلق کرده و در مسابقات هنری شرکت کند.

بهترین اختراعات 2022

البته این نگاه کمی ساده انگارانه است؛ زیرا وارد کردن دستورات مناسب برای رسیدن به یک تصویر با جزئیات مورد نظر چندان آسان نیست. معروف‌ترین نرم‌افزارهایی که در این حوزه عرضه شده‌اند DALL-E2، Midjourney و Stable Diffusion نام دارند. این موارد در دسترس عموم مردم قرار دارند.

گوگل نیز ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی با نام Imagen توسعه داده است که به این زودی به صورت عمومی عرضه نخواهد شد. ظاهرا ابزار گوگل به خاطر داده‌های استفاده شده در تمرین هوش مصنوعی پیش‌داوری‌های رایج در رابطه با جنسیت را تقویت می‌کند و بیشتر مایل است تصاویری از افراد با پوست روشن را ایجاد کند.

گجت نیوز اضافه می‌کند که اگرچه ایجاد تصویر با استفاده از هوش مصنوعی جزء بهترین اختراعات سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود، اما محافل هنری چنین باوری ندارند و شدیدا به خاطر عدم رعایت کپی‌رایت، ایجاد آثار اقتباسی و رعایت نکردن اصول اخلاقی و حرفه‌ای نگران هستند.

باتری‌های سیلیکونی

اکثر باتری‌های لیتیم-یونی از گرافیت به عنوان آند استفاده می‌کنند. البته پژوهشگران نیز گرافیت را به خاطر هزینه پایین، تراکم انرژی بالا، تراکم قدرت مناسب و عمر بسیار طولانی بهترین آند ممکن می‌دانند. آندهای گرافیتی ظرفیتی بالغ بر ۳۵۰ میلی‌آمپر بر گرم دارند. در طول یک دهه گذشته دانشمندان همیشه می‌دانستند که با آندهای سیلیکونی می‌توان این محدودیت را برطرف کرد.

بهترین اختراعات 2022

در واقع ظرفیت مدل‌های سیلیکونی در حالت نظری تا ده برابر گرافیت و در حالت عملی حداقل دو برابر گرافیت خواهد بود. اگر از پودر سیلیکون-کربن گروه ۱۴ در باتری‌های جدید استفاده شود، می‌توان انتظار داشت که خودروهای برقی مسافت‌های بسیار بیشتری را با یک بار شارژ طی کنند. به همین خاطر فناوری های باتری جدید یکی از بهترین اختراعات سال ۲۰۲۲ به حساب می‌آید.

ماشین آفتاپرست!

شرکت BMW با مدل iX Flow توانست آنچه در فیلم‌های جاسوسی دیده بودیم را به دنیای واقعیت بیاورد. این خودروی الکتریکی به فناوری E Ink با نمایشگر خمیده مجهز شده است و کاربر این امکان را دارد تا بخش‌های مختلف پنل را به صورت مستقل کنترل کند. بی‌ام‌و ادعا می‌کند که تغییر رنگ بین روشن و تیره می‌تواند در زمینه مصرف انرژی تاثیرگذار باشد.

به عنوان مثال در روزهای سرد، وقتی رنگ خودرو تیره باشد می‌تواند گرمای بیشتری از جانب خورشید جذب کند. شرکت بی‌ام‌و از این دستاورد به عنوان یکی از بهترین اختراعات سال ۲۰۲۲ نام برده است و برنامه‌های متعددی برای آن دارد. به عنوان مثال می‌توان اطلاعات مشخصی را روی سطح خودرو نشان داد یا اینکه با توجه به حالت روحی راننده، خودرو الگوهای مختلفی را نمایش دهد. همچنین اگر ماشین خود را پیدا نمی‌کنید، می‌توانید کاری کنید که کل بدنه چشمک بزند.

Eco Remote سامسونگ

سامسونگ در سال ۲۰۲۱ با اضافه کردن یک پنل خورشیدی به اکو ریموت خود از شر باتری خلاص شد. ریموت سامسونگ حتی می‌توانست با نور مصنوعی نیز شارژ شود. این کار هم کاربر را از دردسر تعویض باتری نجات داد و هم قدمی مثبت برای حفظ کره زمین به حساب آمد. مدل سال ۲۰۲۲ ریموت سامسونگ می‌تواند حتی از طریق امواج رادیویی (مثل امواج وای‌فای) شارژ شود و به همین خاطر هرگز نگران شارژ کردن آن نخواهید بود.

بهترین اختراعات 2022

ریموت اکو سامسونگ که جزء بهترین اختراعات سال 2022 است به باتری نیازی ندارد؛ اما می‌توانید برای شارژ سریع‌تر آن از کابل USB-C استفاده کنید.

بطری‌های آب هوشمند

اینکه یک بطری آب در زمره بهترین اختراعات سال ۲۰۲۲ باشد، شاید کمی عجیب به نظر بیاید. همه می‌دانند که نوشیدن آب در طول روز ضروری است، ولی فهمیدن اینکه بدن شما دقیقا به چه مقدار آب نیاز دارد، مشخص نیست. این بطری هوشمند می‌تواند از طریق بلوتوث با اپل واچ ارتباط برقرار کند و داده‌های خود را با برنامه اپل هلث به اشتراک بگذارد.

بطری آب هوشمند

به بیانی دیگر بطری میزان فعالیت‌های شما در طول روز را می‌سنجد و در زمان‌های مورد نیاز یادآوری می‌کند که به آب نیاز دارید. باتری استفاده شده در این گجت نیز می‌تواند بین ۱۰ تا ۱۴ روز شما را همراهی کند.

جیمزوب ناسا

مگر می‌توان از بهترین دستاوردها و اختراعات سال ۲۰۲۲ نام برد و به تلسکوپ جیمز وب ناسا اشاره نکرد. تا ۲۰ سال آینده تلسکوپ ناسا به بررسی اجرامی که حدود ۱۳.۶ میلیارد سال (یعنی تنها چند صد سال پس از بیگ‌بنگ) پیش ایجاد شده‌اند، خواهد پرداخت. جیمز وب در همین چند ماه ابتدایی فعالیت خود نیز توانسته تصاویر خارق‌العاده‌ای را به زمین ارسال کند.

جیمز وب

تلسکوپ قدرتمند ناسا می‌خواهد در آینده به بررسی همزمان ۱۰۰ کهکشان بپردازد، شش مورد از روشن‌ترین و دورترین اختروش‌ها را مورد ارزیابی قرار دهد، ترکیبات اتمسفر سیاره‌های فراخورشیدی را آشکار سازد و به طور کلی پرده از اسرار آفرینش بردارد.

کیت برق EcoFlow

با پیشرفت در فناوری‌های باتری، شارژ و پنل‌های خورشیدی هر روز بیشتر از گذشته از شبکه برق دولتی بی‌نیاز می‌شویم. شرکت اکو‌فلو در سال 2022 مجموعه EcoFlow Power Kits را برای زندگی در ون، خانه‌های کوچک و حتی خانه‌های متوسط ارائه داد. قلب تپنده این کیت باتری‌های لیتیم آهن فسفات با ظرفیت ۲ کیلووات ساعت یا ۵ کیلووات ساعت است.

بهترین اختراعات 2022

مغز این مجموعه نیز یک هاب هوشمند است که می‌تواند به واسطه پنل توزیع خود برق AC/DC را به مدارهایی که در نظر دارید بفرستد. به واسطه برنامه مربوطه نیز می‌توانید روی این سیستم نظارت داشته باشید.

تلویزیون تاشو

سازندگان تلویزیون به دنبال راه‌های مختلفی هستند تا آنها را در مواقعی که مورد استفاده نیستند، پنهان کنند. در سال 2022 نیز یکی از بهترین و جذاب ترین اختراعات دنیای تکنولوژی را در قالب تلویزیونی مشاهده کردیم که می‌تواند زیر کف خانه پنهان شود. تلویزیون C Seed M1 به صورت تاشو طراحی شده و از ۶ پنل MicroLED تشکیل شده است.

بهترین اختراعات 2022

این پنل‌ها با دقت بسیار بالایی در کنار هم قرار می‌گیرند تا شاهد کیفیت 4K باشیم. البته برخلاف تلویزیون‌های تاشو اولد، هیچ چین و چروکی بین پنل‌ها مشاهده نخواهد شد و فناوریه کالیبراسیون فاصله تطبیقی نیز باعث می‌شود که مرز بین‌ آنها تقریبا نامرئی به نظر برسد.

هرچند که هزینه داشتن یکی از بهترین اختراعات سال ۲۰۲۲ بالا است و باید برای مدل ۱۶۵ اینچی آن ۴۰۰ هزار دلار کنار بگذارید. البته این جدای از هزینه معمار و آماده کردن محلی برای پنهان کردن تلویزیون در زیر کف خانه است. این شرکت مدل دیگری نیز دارد که به هزینه‌های جانبی نصب نیاز ندارد و درون یک محفظه آلومینیومی بزرگ پنهان می‌شود. این مدل ۱۰۳ اینچ است و ۱۹۰ هزار دلار قیمت دارد.

عینک‌های مجازی جذاب

مارک زاکربرگ سعی کرد جو رسانه‌ای بزرگی در رابطه با آینده انسان‌ها در متاورس راه بیندازد؛ اما در این کار به شدت شکست خورد. شاید یکی از دلایل این موضوع این باشد که هنوز فناوری آماده فرستادن انسان به یک دنیای کاملا مجازی نیست. در حال حاضر می‌توان واقعیت افزوده را گامی در راستای این رویا دانست که به کمک آن تجربیات، ابزار و اجسام مجازی به دنیای واقعی می‌آیند.

بهترین اختراعات 2022

دنیای واقعیت افزوده ابتدا با هدست‌های بزرگ شروع شد و حالا شاهد عینک‌های کوچک و باریکی هستیم که می‌توانند نمایی در حد یک نمایشگر ۱۲۰ اینچی را در برابر چشمان شما قرار دهند. البته این عینک‌ها هنوز کاملا مستقل نیستند و به یک دستگاه جانبی نیاز دارند؛ اما می‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک جای خود را در زندگی افراد باز کنند.

خودروی برقی Sion

دیگر مورد از بهترین اختراعات سال 2022 به یک خودروساز آلمانی به نام Sono Motors مربوط می‌شود که می‌خواهد مدلی به نام Sion را روانه بازار کند. بدنه این خودرو به صورت کامل توسط پنل‌های خورشیدی پوشیده خواهد شد و قادر خواهد بود با یک بار شارژ هفتگی تا ۱۱۲ کیلومتر حرکت کند.

بهترین اختراعات 2022

البته اگر هوا آفتابی باشد، شما حتی می‌توانید تا ۲۴۵ کیلومتر را نیز با این خودرو طی کنید.

سردوش هوشمند Hai

دنیای فناوری می‌خواهد روی بخش بخش زندگی ما تاثیر بگذارد و به همین خاطر است که در سال ۲۰۲۲ یک سردوش هوشمند در میان بهترین اختراعات سال قرار دارد. این سردوش به راحتی نصب و جدا می‌شود و می‌تواند فشار آب را در حالت‌های مختلف تنظیم کند. هرچند که بخش جالب ماجرا در برنامه مربوطه و سخت‌افزار داخل سردوش نهفته است.

سردوش هوشمند

شرکت Hai یک حسگر بلوتوثی با مصرف پایین را داخل سردوش قرار داده که انرژی مورد نیاز آن توسط یک توربین کوچک (قدرت گرفته از فشار آب) تامین می‌شود. این حسگر دما و فشار آب را اندازه می‌گیرد و سپس یک چراغ LED ب شما نشان می‌دهد که آیا دمای آب به آنچه در نظر داشتید، رسیده است یا خیر.

همچنین اگر مصرف آب شما بیشتر از اندازه از پیش تعیین شده باشد، ناگهان رنگ LED تغییر خواهد کرد. در این سیستم نیازی نیست کاربر هیچ کاری انجام دهد و تمامی داده‌ها به صورت خودکار منتقل می‌شوند. اگرچه ایده ساده‌ای پشت این اختراع بوده است، اما می‌تواند تاثیر مهمی روی صرفه‌جویی در منابع آبی سیاره داشته باشد.

حلقه‌های هوشمند 

گجت‌های سلامتی‌محور به خوبی جای خود را در زندگی ما باز کرده‌اند و بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که رشد سالانه ۱۷.۵ درصدی در انتظار آنها خواهد بود. اکثر این گجت‌ها دور مچ دست قرار می‌گیرند؛ اما نسخه‌های کوچک شده‌ای نیز از آنها وجود دارد. به عنوان مثال شرکت Movano در حال آماده‌سازی یک حلقه هوشمند است که امکان بررسی بیماری‌های حاد فرد را فراهم می‌کند.

بهترین اختراعات 2022

همچنین این حلقه می‌تواند میزان اکسیژن خون، کالری‌ سوزانده شده، ضربان قلب، نوسان در ضربان قلب، کیفیت تنفس و خواب، تعداد قدم‌ها و دمای بدن را ارزیابی کند. همه اینها در کنار ابعاد کوچک باعث شده که حلقه هوشمند Movano یکی از بهترین اختراعات سال 2022 لقب بگیرد. داده‌های جمع‌آوری شده نیز در فرمتی ساده به کاربر ارائه خواهند شد تا از وضعیت سلامتی خود اطمینان حاصل کند.

شرکت موانو همچنین اعلام کرد که می‌خواهد تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریگا را دریافت کند تا قابلیت ارزیابی قند و فشار خون را نیز به گجت خود بیاورد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز