غذاهای پرنمک چه بلایی سر بدن انسان می‌آورند؟

۱۴۰۱/۰۹/۲۰ - ۱۳:۲۸:۲۸
کد خبر: ۱۴۰۹۲۳۶
غذاهای پرنمک چه بلایی سر بدن انسان می‌آورند؟
نتایج یک پژوهش علمی جدید نشان می‌دهد که مصرف بی‌رویۀ نمک، میزان خطر استرس برای بدن را به میزان دوبرابر افزایش می‌دهد

خبرگزاری برنا -گروه علمی و فناوری؛ مصرف زیاد نمک می‌تواند فشار زیادی به مغز وارد کند، بررسی نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که مصرف بی‌رویه غذاهای پرنمک منجر به افزایش تولید هورمون استرس در بدن می‌شود همچنین این کار می‌تواند منجر به تخریب سیستم قلبی، عروقی و کلیوی بدن انسان شود.

برمبنای نتایج این مطالعه، مصرف بی‌رویۀ غذاهای پرنمک ارتباط مستقیمی با فعال شدن محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) دارد که پاسخ بدن به استرس را تنظیم می‌کند. پژوهشگران طی این بررسی‌های علمی متوجه شدند که مصرف غذاهای پرنمک سطح گلوکوکورتیکوئیدها را نیز در بدن افزایش می‌دهد.این هورمون‌ها پاسخ بدن به استرس، عملکردهای قلبی، عروقی، شناختی، متابولیک و ایمنی بدن را بهبود می‌بخشند.

آگاهی از این موضوع که غذاهای پرنمک چطور سلامت ما را متأثر می‌کند، کمک شایانی خواهد کرد تا سطح رفاه زندگی خود را افزایش دهیم، مشخص است که استفادۀ بی‌رویه نمک سبب ایجاد مشکلاتی همچون گرفتگی رگ‌های خونی، کلیه‌ها و آسیب رسیدن به قلب انسان می‌شود، پژوهش حاضر مشخص می‌کند که مصرف بیش از اندازۀ نمک تأثیر سوئی بر سیستم مدیریت استرس مغز ما می‌گذارد، این توضیحاتی است که «متیو بیلی» نویسندۀ اصلی این پژوهش علمی دربارۀ مطالعات خود می‌دهد.

وی و سایر پژوهشگران تیمش برای بررسی پرسش مطالعۀ خود، موش‌های نر را مورد آزمایش قرار دادند، آن‌ها موش‌ها را طی دو رژیم غذایی پرنمک و کم‌نمک بررسی کردند، آن‌ها سطح هورمون بدن موش‌ها را طی دو نوبت صبح و عصر برای مدت هشت هفته تحت نظر گرفتند، پژوهشگران نمونۀ خون موش‌ها را جمع‌آوری کردند تا پاسخ محور HPA به استرس را ارزیابی کنند.

 

پژوهشگران به علاوه نمونه‌های بافتی را جهت بررسی اطلاعات ژنتیکی در مورد هیپوتالاموس، کبد، کلیه و قلب جمع آوری و تجزیه و تحلیل کردند. بعد از بررسی‌های انجام شده محققان این پروژۀ علمی دریافتند که ارتباط معناداری میان میزان مصرف نمک و فعال‌سازی محوری HPA در بدن وجود دارد.

براساس یافته‌های علمی استفادۀ بی‌رویه از نمک منجر به افزایش سطح این ماده در خون و ایجاد وضعیتی تحت عنوان هیپرناترمی در بدن همچنین عدم تعادل مایعات در بدن می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز