فرمان رهبری برای جریان‌سازی مقابل مخلان پیشرفت زیست‌بوم دانش بنیان

۱۴۰۱/۰۹/۲۰ - ۰۶:۰۷:۰۷
کد خبر: ۱۴۰۹۳۱۱
فرمان رهبری برای جریان‌سازی مقابل مخلان پیشرفت زیست‌بوم دانش بنیان
رهبر انقلاب در دیدار اردیبهشت خود با دانشجویان از آن‌ها خواستند که علیه مؤلفه‌های مخل زیست بوم دانش‌بنیان دست به جریان سازی بزنند

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ این گفتمان‌سازی از همان سال آغاز شد و با نام‌گذاری سال‌های مختلف به نام‌هایی مرتبط به حوزه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و دستیابی به اقتصاد مبتنی بر علم و فناوری تقویت و تاکید شد. ایشان در سخنرانی‌های مختلف در جمع گروه‌ها و اصناف هم بر این موضوع تاکید ویژه داشتند و دارند.

این گزارش به بخشی از سخنان ایشان در دیدار با جمعی از دانشجویان که به اهمیت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نظر ویژه‌ای دارد؛ می‌پردازد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی 2 اردیبهشت‌ماه سال 1401 در دیدار با جمعی از دانشجویان گفتند: یکی از دوستان افزایش دانش‌بنیان‌ها را مفید نمی‌دانستند. حالا چون تند صحبت می‌کردند آدم حرفشان را درست نمی‌فهمید؛ به نظرم مضر هم می‌دانستند افزایش آنها را، روی این فکر کنید، روی این مسئله‌ دانش‌بنیان‌ها کار کنید.

ایشان افزودند: یکی از مواردی که شما می‌توانید روی آن فکر کنید، کار کنید، با آن تماس پیدا کنید، همین مسئله‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و بنگاه‌های دانش‌بنیان است، با آن عرض عریضی که دارد؛ که خب با دانشگاه هم طبعاً ارتباط نزدیکی دارد. چه کار می‌توانید بکنید در مورد دانش‌بنیان‌ها؟ حالا آن کسانی که می‌توانند، مجموعه‌های دانش‌بنیان تشکیل می‌دهند؛ بحث من آن نیست، بحث من بحث دانشجویی است؛ دانشجوها می‌توانند گفتمان‌سازی کنند؛ در مورد شرکتهای دانش‌بنیان گفتمان‌سازی بشود. وقتی یک موضوعی گفتمان شد در داخل کشور و به صورت یک موضوع متفاهم عرفی عمومی درآمد، به طور طبیعی جریان پیدا میکند؛ گفتمان‌سازی این است.

رهبر معظم انقلاب در ادامه گفتند: از لحاظ فکری جریان‌سازی کنید؛ علیه مؤلّفه‌های مخلّ دانش‌بنیان جریان‌سازی کنید، مثلا مثل خام‌فروشی،‌ یعنی فروش مواد بدون ارزش افزوده ــ این ‌جوری بگوییم ــ که الان در کشور ما متأسّفانه وجود دارد، خیلی هم رایج است؛ روی این مسئله جریان‌سازی کنید تا گفتمان مخالف با این، تولید بشود. یا واردات مصرفی، واردات غیر تولیدی؛ بخشی از واردات ما وارداتی است که باید انجام بگیرد، مورد نیاز است امّا بعضی واردات، واردات مصرفی است. بعضی‌ها البتّه لازم است، یک مواردی ناگزیر باید انجام بگیرد، من در این زمینه‌ها معتقد به نگاه کارشناسی هستم، هر چه کارشناس بگوید، امّا به طور کلّی واردات مصرفی‌ای که مشابه داخلی دارد مضر است برای کشور، مخل است؛ از مؤلّفه‌های مخالف و به‌اصطلاح متضادّ با تشکیل حرکت دانش‌بنیان در کشور است. یا مثلاً فرض کنید قاچاق. این هم یک کاری است که دانشجوها می‌توانند انجام بدهند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز