تصویر قدیمی‌ ترین سنگ قبر جهان منتشر شد+عکس

۱۴۰۱/۱۰/۳۰ - ۱۸:۳۸:۳۸
کد خبر: ۱۴۲۵۲۷۲
تصویر قدیمی‌ ترین سنگ قبر جهان منتشر شد+عکس
باستان‌شناسان نروژی تصاویر قدیمی‌ترین سنگ قبر حکاکی شده به خط رونیک جهان را منتشر کردند.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ قدیمی‌ترین «سنگ رونی» جهان با حکاکی‌هایی که قدمت‌ روی آن به حدود دو هزارسال قبل بر می‌گردد، روز سه‌شنبه به صورت رسمی در نروژ رونمایی شد.

قدمت دو هزار سالۀ این سنگ رونی نشان می‌دهد که این کتیبه در اوایل پیدایش خط رونیک ساخته شده است. سنگ رونیک به کتیبه یا سنگ‌هایی گفته می‌شود که گذشتگان در کنار قبرهای عزیزان خود قرار می‌دادند و روی آن با خط رونیک نوشته می‌شد.

براساس گزارش یورونیوز موزه تاریخ فرهنگی اسلو در نروژ اعلام کرده است که این سنگ «قدیمی‌ترین» سنگ رونی جهان و «یکی از قدیمی‌ترین حکاکی‌های خط رونیک» محسوب می‌شود. 

کشف قدیمی ترین سنگ قبر جهان

«کشف آن به ما اطلاعات زیادی درباره استفاده از خط رونیک در ابتدای عصر آهن می‌دهد. این سنگ می‌تواند یکی از اولین تلاش‌ها برای استفاده از خط رونیک بر روی سنگ در اسکاندیناوری و نروژ باشد.» این صحبت‌های کریستل زیلمر، استاد دانشگاه اسلو دربارۀ کشف جدید باستان شناسان نروژی است.

کشف جدید البته قدیمی‌ترین حکاکی موجود به خط رونیک نیست، پیش‌تر شانه‌ای از جنس استحوان در دانمارک کشف شده بود که روی آن با خط رونیک نوشته شده بود اما باید آن را قدیمی‌ترین سنگی دانست که روی آن با خط رونیک حکاکی شده است.

این کشف در پائیز سال ۲۰۲۱ در اطراف پایتخت نروژ انجام شد اما باستان‌شناسان به دلیل آنچه تعیین دقیق قدمت آن می‌نامند از اعلام عمومی کشف مذکور تا سه‌ روز قبل خودداری کردند!

ابعاد سنگ کشف شده ۳۱ در ۳۲ سانتی‌متر است، البته همۀ نوشته‌های روی آن معنادار نیست و هنوز راه‌درازی تا کشف همۀ رمزهای موجود در سنگ‌ رونی تازه کشف شده باقی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پرونده ویژه