در گفتگو با برنا؛

قائم مقام بله: کاربران هیچ لینک ناشناسی را باز نکنند/ امکان منشن کردن به زودی به بله اضافه خواهد شد

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۱۷:۴۵:۴۵
کد خبر: ۱۴۷۸۶۷۴
قائم مقام بله: کاربران هیچ لینک ناشناسی را باز نکنند/ امکان منشن کردن به زودی به بله اضافه خواهد شد
امین تجملیان قائم مقام پیام‌رسان بله در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فناوری برنا، ضمن اعلام خبر اضافه شدن امکان منشن کردن کاربر مدنظر در آیندۀ نزدیک به این پیام‌رسان از کاربران خواست که به هیچ‌وجه لینک‌های ناشناس را بارگیری نکنند.

گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا- علی پژوهش؛ پیام‌رسان بانکی «بله» یکی از سکوهای ایرانی پرخبر این روزها است، این پیام‌رسان در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب حضور فعالی داشت و خدمات متنوعی از ارائه بن هدیه خرید کتاب تا برقراری امکان خرید الکترونیکی از این نمایشگاه را برای کاربران خود فراهم کرد.

«بله» در جدیدترین اقدام خود، امکانات ویژه‌ای هم برای حجاج ایرانی حج تمتع امسال در نظر گرفته است، براساس اعلام امین تجملیان قائم مقام این پیام‌رسان، بله در نظر دارد تا امکان برقراری تماس صوتی و تصویری را برای حجاج ایرانی در حج امسال تسهیل کند، آن‌ها همچنین بنا بر ارائه امکان خرید دیجتال ارز مورد نیاز حاجیان ایرانی را در طول زمان برگزاری مناسک حج دارند.
مرور اتفاقات اخیر بله و بررسی جدیدترین برنامه‌های توسعه‌ای این پیام‌رسان بهانه‌ای شد تا گفتگویی با امین تجملیان انجام دهیم، وی دربارۀ تعداد کاربرانی که طی روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب امسال از بن هدیۀ کتاب بله استفاده کردند به خبرنگار فناوری برنا گفت: بله در طول برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، حدود هشت تا نُه هزار به کاربران خود اختصاص داد از این میان 2300 نفر با مراجعه حضوری یا مجازی به نمایشگاه کتاب اقدام به خرید کردند.
قائم مقام پیام‌پرداخت بله دربارۀ روند فعلی تعداد نصب روزانۀ این سکوی بومی اضافه کرد: در روزهای منتهی به نوروز سال جاری با توجه به پویش‌های ویژه‌ای که اجرا شد، تعداد نصب روزانۀ ما تا دویست هزار مورد رسید اما در حال حاضر در روندی تقریباً پایدار به طور روزانه حدود سی هزار کاربر جدید به بله می‌پیوندند.
این فعال فناوری درخصوص آخرین تعداد کاربران فعال روزانۀ و ماهانۀ بله تصریح کرد: در حال حاضر بله روزانه 4.5 میلیون نفر و ماهانه 9 میلیون کاربر فعال دارد.
وی دربارۀ آخرین امکانات اضافه شده به پیام رسان بله به خبرنگار فناوری برنا گفت: در نسخۀ جدید «بله»، امکان اضافه کردن پوستۀ رنگی برای نوشتن وضعیت متنی اضافه شده است همچنین در حال حاضر به بیست کاربر امکان استفادۀ همزمان از تماس گروهی‌ ما را دارند. 
این مدیر فناوری درخصوص ضوابط فعالیت کانال‌های فروشگاهی «بله» خاطرنشان کرد: فروشگاه‌داران «بله» ملزم به رعایت مقررات جاری کشور در مسائل مختلف مانند پوشش، کالاهای عرضه شده و ... هستند، عملکرد فروشگاه‌ها نیز براساس گزارش‌های دریافتی کاربران و دوره‌‌ای پایش می‌شود، این فرآیند برای فروشگاه‌هایی موجود در ویترین با دقت بیشتری نیز صورت می‌پذیرد اما اگر کاربران بله تخلفی مشاهده کردند، امکان ثبت و ارجاع آن به تیم پشتیبانی را دارند.
تجملیان در پاسخ به این سوال برنا که اگر کانالی پستی ارسال کند که قوانین کشور همچون پوشش را نقض کند چه مواجهی با آن انجام خواهد شد، عنوان کرد: رعایت پوشش مناسب جزو مقررات کشور است و ما هم قائل به رعایت آن هستیم اگر کسی رعایت نکند، پست حذف می‌شود اما کانال بسته نخواهد شد.
وی در رابطه با زبان‌های فعال در پیا‌م‌رسان بله اضافه کرد: پیام‌رسان بله از قبل امکان سرویس‌دهی به سه زبان ترکی، عربی و انگلیسی را داشت، براساس پایش‌های انجام شده بیشترین استفادۀ کاربران بعد از زبان فارسی به ترتیب از زبان‌ انگلیسی، ترکی و عربی است.
این فعال فناوری درخصوص زمان اتمام فرآیند توزیع‌شدگی سرورهای بله در چند مرکز داده به خبرنگار فناوری برنا گفت: تلاش ما این است که این اتفاق در اولین فرصت بیافتد و بار ترافیکی پیام‌رسان بله در چند مرکز داده تقسیم شود. برای انتخاب دیتاسنتر اولین اولویت ما بررسی پایداری خدمت است.
وی دربارۀ جدیدترین امکاناتی که بله در آینده از آن بهره‌مند خواهد شد، تصریح کرد: موضوع آلبوم در دستور کار مستمر ما بوده است اما تلاش خواهیم کرد تا هرچه سریعتر به کاربران ارائه کنیم. ارتقاء امکانات وضعیت در دستور کار ما قرار دارد، در حال حاضر هم امکاناتی نظیر برش ویدئو در این بخش برای کاربران بله در دسترس است. اضافه کردن امکان منشن در اولویت کاری ما قرار دارد، تلاش خواهیم کرد که این امکان را برای تابستان در اختیار کاربران قرار دهیم، کار را به تدریج پیش خواهیم برد تا تجربۀ کاربری مناسبی برای مخاطبان ما ایجاد شود، قصد نداریم با ارائۀ شتاب‌زدۀ این امکان برای کاربران خود تجربه‌ای نامناسب بسازیم.
این مدیر فناوری در رابطه با زمان فراهم شدن امکان پرداخت تسهیلات به کاربران و بهره‌برداران فروشگاه‌های بله تأکید کرد: در حال کار روی این مسئله هستیم اما با توجه به اینکه یک ضلع کار خارج از مجموعه بله است و نیاز به هماهنگی‌های بانکی داریم، زمان دقیقی نمی‌توانم برای شروع به کار این سرویس اعلام کنم.
تجملیان درخصوص مسئله احراز هویت و اهمیت آن برای مجموعۀ بله عنوان کرد: احراز هویت به این معنا که از سامانه شاهکار استفاده کنیم، خیر چنین نیست اما برای قراردادن یک فروشگاه در بخش ویترین، برخی از اطلاعات آن‌ها را دریافت می‌کنیم تا چنانچه شکایتی ثبت شد، امکان پیگیری آن وجود داشته باشد.
وی در رابطه با وقوع برخی کلاهبرداری‌ها از طریق ارسال لینک‌های آلوده و راهکارهای موجود برای مقابله با آن‌ها اضافه کرد: اینکه بخواهیم 30 میلیون پیامی که هرروز ارسال می‌شود را پالایش کنیم و ارسال لینک را مسدود نماییم، اساساً عقلانی و ممکن نیست؛ چرا که باید اذعان کرد که همۀ لینک‌ها آلوده نیستند، مهمترین راهکار برای مقابله با این کلاهبرداری‌ها افزایش آگاهی مردم توسط رسانه‌ها و نظام اطلاع‌رسانی کشور است. مردم باید بدانند که بانک ملی، قوه قضاییه یا نهادهای دیگر هیچگاه به آن‌ها پیام نمی‌فرستند که یک لینک را باز کنند.
این فعال فناوری علت اینکه کلاهبرداران به رغم وجود امکان پیگیری اعمال خلاف قانون خود، اقدام به سرقت از کاربران می‌کنند، تصریح  کرد: اغلب این کلاهبرداران از کارت‌های اجاره‌ای یا سرقتی و سیم‌کارت‌های فاقد هویت استفاده می‌کنند و حساب‌ها متعلق به خود آن‌ها نیست. تکنیک دیگری که استفاده می‌کنند، ارسال پیام به حساب قربانی‌های جدید از طریق حساب‌های هک شده است به این معنا که فرد کلاهبردار زمانی که حساب شما را هک می‌کند با استفاده از نمایه شما به مخاطبانتان پیام ارسال می‌کند و قربانی با این تصور که شما هستید، لینک را باز می‌کند، همین موضوع شناسایی فرد مهاجم را کمی دشوار می‌کند.
تجملیان در خاتمه گفت: البته ما برای ارتقاء امنیت در هنگام استفاده از «بله» اگر کاربری لینک ناشناسی را باز کند، پیش از فراخوانی محتوای آن به کاربر هشداری بزرگ می‌دهیم که «آیا از بازکردن این لینک اطمینان دارید؟!» اما امکان ارسال لینک را به طور کامل مسدود نکردیم؛ چرا که کاربران زیادی از آن استفادۀ مفید می‌کنند همانطور که پیشتر اشاره کردم هیچ نهادی از شما در یک پیام‌رسان درخواست باز کردن یک لینک را نخواهد داشت.
انتهای پیام/
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز