پایان حفاری و آغاز ریل گذاری خط ۲ مترو در شیراز

۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۶:۱۲:۴۶
کد خبر: ۱۰۰۸۲۳۷
پایان حفاری و آغاز ریل گذاری خط ۲ مترو در شیراز
مراسم پایان حفاری و آغاز ریل گذاری خط دوم پروژه قطار شهری شیراز، با حضور استاندار فارس، شهردار و اعضای شورای شهر شیراز و جمعی دیگر از مسئولان، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از فارس، استاندار فارس پس از بازدید از شروع عملیات ریل گذاری خط دو مترو و با حضور در مراسمی که در ایستگاه امام حسین(ع) شیراز محل پایان حفاری این خط برگزار شد، بیان کرد: اجرای پروژه عملیات قطار شهری به عنوان یک خدمت برتر در زمینه مدیریت شهری مطرح می شود.
مترو شیراز
عنایت ا... رحیمی اظهار داشت: در حال حاضر دو کیلومتر از پروژه خط دو قطار شهری شیراز در دست اجرا می باشد و عملیات اجرایی ریل گذاری آن از روز پنج شنبه آغاز شده است که براساس برنامه ریزی شهرداری شیراز و سازمان قطار شهری امسال با احداث تعدادی از ایستگاه ها می توان پروژه خط دو را به بهره برداری رساند.  
این مقام مسئول با بیان اینکه پروژه قطار شهری بیشتر به صورت عملیات زیرزمینی است و هزینه های بسیاری را در بردارد، گفت: این اقدام اجرایی با پیچیدگی بسیار و سختی همراه است اما به عنوان یک خدمت برتر در زمینه مدیریت شهری مطرح می شود.
رحیمی ادامه داد: باتوجه به اینکه ۵ خط قطار شهری در پروژه احداث قطار شهری دیده شده است خط یک آن با تمام ایستگاه ها به همراه افتتاح یک ایستگاه در آینده نزدیک به اتمام رسیده است و امید است که خط دو مترو نیز تا پایان سال به بهره برداری رسد. 
استاندار فارس همچنین در مراسم پایان حفاری و ساخت تونل فاز یک خط دو مترو با ابراز خرسندی از فعالیت های انجام گرفته در این زمینه گفت: کارهای بزرگ در این شرایط سخت بسیار ارزشمند است و در این شرایط یک متر کار برابر با ده متر کار است. 
رحیمی عدالت محوری و گسترش خدمات در میان اقشار مختلف جامعه را از جمله نتایج اجرای خط دو قطار شهری شیراز دانست و اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح بزرگ و اتصال آن به خط یک ، جمعیتی که بیشترین نیاز را به حمل و نقل ارزان و ایمن داشته اند از آن  بهره مند می‌شود.
 نماینده عالی دولت در استان همچنین با تقدیر از همه دست اندرکاران اجرایی این طرح خاطر نشان کرد: امروز با تمام قوا حامی اجرای این طرح هستیم و در این راستا نیز باید از ظرفیت های مجلس یازدهم استفاده مطلوب کرد.
استاندار فارس تلاش برای برقراری آرامش و  همدلی را از جمله اهداف مدیریتی دولت در استان عنوان کرد و یادآور شد: بیش از  ۵۰ درصد از اعتبارات اجرایی این طرح توسط دولت تامین شده و همچنین از محل پرداخت یارانه های حمل و نقل نیز دولت حمایت های فراوانی از آن داشته است.
مترو شیراز
مترو یکی از بهترین شیوه های حمل و نقل ایمن و ارزان 
شهردار شیراز نیز در این مراسم از شروع عملیات ریل گذاری خط دو متر خبر داد و مترو را یکی از بهترین شیوه های حمل و نقل ریلی ایمن و ارزان دانست.  
حیدر اسکندر پور بیان کرد: اهمیت خط ۲ مترو از جهاتی حائز اهمیت است که خدمتی را به بخشی از مردم ارائه می کند که سرمایه های ما می باشند و ما نیز نسبت به آنها ادای دین داریم، مردم شریف جنوب شهر شیراز و‌ شهرک های اطراف که وظیفه داریم به آنها ارائه خدمت کنیم و این اقشار باتوجه به اینکه نیازمند یک حمل و نقل عمومی ارزان و ایمن می باشند مترو می تواند یکی از بهترین شیوه های حمل و نقل ایمن و ارزان باشد. 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه خط دو یا همان خط شمالی جنوبی بسیار حائز اهمیت است، گفت: با اقدامات انجام شده مجموع ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۷ را دریافت نمودیم و ساخت پروژه سرعت گرفت اما باتوجه به اینکه برای سال ۹۸ سهمیه اوراق مشارکت را داشتیم اما متاسفانه سهم شهرداری تهران و مشهد به صورت ویژه دیده شد و این سهم برای شهر شیراز دیده نشد و این سهم برای شیراز، اصفهان و تبریز به میزان پنجاه درصد مبلغی که باید پرداخت می شد اختصاص داده شد اما امید است که این اتفاق نیز دوباره در سال جاری رخ ندهد. 
اسکندرپور اضافه کرد: در صورتیکه اوراق مشارکت دوم سال جاری به این پروژه اختصاص یابد می توانیم فاز یک خط دو را با ۳ ایستگاه به بهره برداری برسانیم.
وی با اشاره به شروع عملیات ریل گذاری و پایان ساخت تونل فاز یک خط دو مترو عنوان کرد: در اجرای این پروژه به صورت ویژه اقدام شد و باتوجه به اینکه در بهره برداری از خط دو بسیار جدی هستیم نیاز است تا با حمایت های همه جانبه دستگاه های اجرایی موظف در این پروژه آنرا به سرانجام برسانیم. 
شهرداری به علت عدم تعهدات خود طی سال های گذشته امکان دریافت تسهیلات را ندارد 
اسکندرپور همچنین به مشکل موجود در خصوص بدهکاری شهرداری ها در سنوات گذشته به خصوص شهرداری تهران، مشهد و شیراز اشاره کرد و گفت: متاسفانه بانک مرکزی این اجازه را نمیدهد که بانک های عامل اوراق مشارکت را بپذیرند و به نوعی ضمانت شهرداری کنند و به عبارتی شهرداری نیز در این دوره به علت عدم تعهدات خود طی سال های گذشته امکان دریافت تسهیلات را ندارد و این یک فرصت است که از شهرداری ها گرفته شده است چرا که بدهکاری های انباشته مربوط به سال های گذشته به خصوص شهرداری تهران و شیراز مانع از دریافت تسهیلات جدید و اوراق مشارکت شده است که نیازمند است در این راستا تدبیری اندیشیده شود.  
پروژه کلنگ زنی خط سه مترو از دیگر موضوعاتی بود که شهردار شیراز به آن اشاره کرد و افزود: این خط احتمالا با حضور وزیر کشور طی هفته های آتی کلنگ زنی می‌شود و بلافاصله حفاری این خط را شروع خواهیم کرد چرا که براساس یکی از مصوبات دولت کلانشهرها می توانند همزمان عملیات ساخت و اجرای دو خط را داشته باشند و این در حالی است که ۵۰ درصد هزینه های مترو توسط دولت پرداخت می شود و دولت سعی می نماید که سالانه برای دو خط اعتبار تزریق نماید و این در حالی است که با اتمام خط دو عملیات احداث خط یک را آغاز خواهیم کرد. 
تراموا یک ظرفیت گردشگری برای شهر شیراز است
اسکندرپور در ادامه نیز اظهار داشت: باتوجه به شروع عملیات اجرایی و احداث پروژه تراموا، علی رغم اینکه هزینه یک کیلومتر اجرای خط مترو ۵۰ میلیون دلار است اما هزینه تراموا یک پنجم مترو می باشد و از طرفی با توجه به اینکه شهر شیراز شهر گردشگرپذیری می باشد، توجه به مکان های گردشگری باید در ا‌ولویت دستگاه های اجرایی همچون شهرداری و میراث فرهنگی باشد؛ چرا که براساس کریدور تعریف شده برای تراموا، این پروژه از شهرک سعدیه آغاز و به حرم مطهر احمدابن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) ختم می شود که به عبارتی کریدور تراموا ظرفیت گردشگری، فرهنگی و مذهبی شهر شیراز خواهد بود و مستقل از پروژه مترو یک ظرفیت گردشگری برای شهر شیراز است و بدلیل اینکه امکانی برای شروع احداث خط جدید مترو نمی باشد نمی توان آنرا به سال های آینده موکول کرد و باید این ظرفیت برای شهر شیراز در نظر گرفته شود. 
شهردار شیراز در ادامه نیز با تاکید بر اینکه با مسائل عمرانی شهر سیاسی برخورد نشود، گفت: اینکه برخی از افراد علاقه ای ندارند تا عملیات اجرایی پروژه تراموا آغاز شود این خدمت به مردم شهر شیراز نیست و این در حالی است که مطالعات آن طی یکسال گذشته با قراردادهای مشاوره ای به سرانجام رسیده است و این قول را به مردم می دهیم که در صورت نبود مشکل فاز یک تراموا را در سال آینده به بهره برداری برسانیم.
مترو شیراز
حمل‌ونقل عمومی زیرساخت اصلی تحقق شهر انسان محور است
در این آیین همچنین نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: حمل و نقل عمومی زیرساخت اصلی تحقق شهر انسان محور است.
ابراهیم صبوری در آئین پایان حفاری و آغاز ریل‌گذاری خط دوم پروژه قطار شهری شیراز بیان کرد: خط یک مترو  در بازه زمانی ۱۵ سال طول کشید تا توانست به مرحله اجرایی برسد و امروز با یک رکورد خوب مواجه ایم که با گذشت ۴ سال از شروع خط دو مترو آغاز عملیات ریل گذاری برای فاز یک نیز آغاز شده است. 
وی با اشاره به اینکه شورای پنجم با شعار انسان محوری و زیست پذیری شهر تلاش خود را نموده است تا یک تغییر گفتمان را در حوزه شهرداری و شهرسازی آغاز کند، گفت: در کنار کلیه مسائل در تلاشیم تا شهر شیراز را به یک شهر زیست پذیر و زیبا برای شهروندان تبدیل کنیم و شهر را از اتومبیل به دست مردم و شهروندان بسپاریم. 
صبوری اظهار داشت: حمل و نقل عمومی یکی از زیرساخت های اصلی یک شهر انسان محور و زیست پذیر است به‌ گونه ای که در تمامی شهرهای بزرگ دنیا امروز طراز اول زیست پذیری ایجاد زیر ساخت ها می باشد، این امکانات و زیرساخت ها به طور کامل مشاهده می شود و این در حالی است که در اغلب شهرهای توسعه یافته دنیا زیرساخت های حمل و نقل عمومی اصلی ترین منبع استفاده حمل و‌ نقلی برای مردم می باشند.  
نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه شورای پنجم در سال ۹۷ با خرید ۱۸۰ دستگاه اتوبوس به میزان ۲۰ درصد از ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی را به روز و جدید کرده است تا قدمی در جهت زیست پذیری شهر و بازوی گیری شهر از اتومبیل ها باشد، گفت: طی ۳ سال گذشته با تکمیل شدن کلیه ایستگاه های خط یک مترو، احداث ایستگاه وکیل الرعایا به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه های قطار شهری در کشور، به زودی با بهره برداری و افتتاح آن به مردم خدمت رسانی می شود.
مترو شیراز
عملیات کلنگ زنی خط سه مترو آغاز می شود   
مدیرعامل قطار شهری شیراز نیز در این آیین از آغاز عملیات کلنگ زنی خط سه خبر داد.
حسن مرادی عنوان کرد: باتوجه به اینکه خط یک مترو در سال های گذشته به بهره برداری رسید خدمت رسانی این خط تا اسفند ماه قبل از شیوع بیماری کرونا صورت گرفت که در این خط از ۲۰ ایستگاه تعداد ۱۹ ایستگاه بهره برداری رسیده است که با استقبال بسیار خوب مردم همراه بود به گونه ای که تا پایان بهمن  ۱۰۵ هزار نفر در یک روز مسافر داشتیم. 
وی با اشاره به اینکه از امروز دهم خرداد نیز فعالیت خط یک مترو از ساعت ۶ تا ۲۱ برقرار خواهد شد، گفت: باتوجه به پایان یافتن عملیات اجرایی ایستگاه وکیل این ایستگاه بزودی افتتاح می‌شود.    
مرادی در ادامه نیز به خط دو مترو اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی این خط در سال های قبل آغاز شده است اما در سال گذشته بنابر شرایط پیش آمده و حمایت گسترده ای که از این طرح عمرانی شد، توانستیم در سال ۹۷ اوراق مشارکت را تصویب نماییم و در سال ۹۸ وجوه این اوراق را نقد و به پروژه تزریق شد به گونه ای که با این اقدام در سال ۹۸ شاهد پیشرفت بسیار چشمگیری در روند عملیات اجرایی خط دو داشتیم.  
وی اضافه کرد: کلانشهر شیراز پس از تهران و مشهد تنها شهری است که عملیات ریل گذاری خط دو را شروع کرده است و این خط که با ۱۵ کیلومتر طول و ۱۳ ایستگاه طراحی شده است که عملیات اجرایی ریل گذاری آن از روز پنج شنبه آغاز شده است و امید است که از ایستگاه میانرود تا ایستگاه میدان امام حسین ریل گذاری این خط با دو و یا سه ایستگاه به بهره برداری برسانیم.  
مدیرعامل قطار شهری شیراز نیز اضافه کرد: در خصوص خط ۳ مترو نیز مطالعات آن صورت گرفته و به زودی عملیات کلنگ زنی آن اجرا خواهد شد و سه خط چهار، پنج و شش نیز در حال مطالعه می باشند.  
مرادی با اشاره به شروع عملیات ریل گذاری در خط ۲ گفت: باتوجه به آغاز ساخت تونل های این خط به میزان ۵۰۰ هزار متر مکعب معادل ۱۰۰ هزار کامیون  خاک تخلیه شده است و ۹ هزار تن آرماتور و ۸۳ هزار متر مکعب بتن ریزی برای احداث این تونل تاکنون انجام شده است که حفاری این دو تونل از ایستگاه قهرمانان شروع شده و تا ایستگاه امام حسین(ع) نقطه پایان فاز یک خط دو می باشد.  
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه حفاری تونل ها تا ایستگاه آزادی ادامه دارد به صورت TBM می باشد که مجموع دو تونل به طول ۱۶ کیلومتر می باشد که باتوجه به حمایتی که در سال گذشته از این پروژه صورت گرفته است بیش از ۵ و نیم کیلومتر از این تونل ها در هشت ماهه سال گذشته عملیات اجرایی آنها انجام شد و همچنین در کنار اقدامات صورت گرفته پیشرفت ایستگاه ها نیز قابل توجه بوده است به گونه ای که در کل قرارداد فاز خط یک ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 
مدیر عامل قطار شهری شیراز نیز در پایان یادآور شد: در راستای پیشرفت این پروژه نیز مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان در خصوص خرید تجهیزات قرارداد منعقد شده است. 
 
ContentImages_90055
 
خبر شهرداری صفحه3
 
_K4A1698 - Copy
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز