ترک دخانیات؛ یک ضرورت برای پیشگیری از کرونا ویروس

۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - ۰۶:۴۵:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۸۸۸۹
ترک دخانیات؛ یک ضرورت برای پیشگیری از کرونا ویروس
هر نوع مواد دخانی عامل اصلی در ایجاد بسیاری از بیماری های کشنده از جمله بیماری ‌های قلبی و عروقی، بیماری های تنفسی، سرطان های ریه و دهان بوده و هر ساله موجب مرگ بیش از هشت میلیون نفر در جهان می‌ شود، چنانچه الگوی مصرف دخانیات تغییر نکند پیش بینی می ‌شود تا سال ۲۰۳۰ بیشترین عامل مرگ و میر و کاهش طول عمر باشد، علاوه بر این، افرادی که دخانیات مصرف نمی‌ کنند ولی در مواجهه با دود آن قرار می گیرند، بیشتر در معرض خطر سرطان ریه و بیماری ‌های دیگر هستند.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، کروناویروس به سیستم های تنفسی آسیب می رساند و سبب ایجاد علایمی مشابه آنفلوانزا از قبیل تب، سرفه، تنگی نفس، گلودرد و خستگی می شود. آلودگی به کرونا ویروس در افراد مصرف کننده مواد دخانی از سطح خطر جدی تری برخوردار است و حتی می تواند منجر به مرگ زودرس در اثر نارسایی تنفسی در آنها شود، دوره کمون بیماری در این دسته افراد بسیار کوتاه و یا اصلا وجود ندارد.
افراد مصرف کننده مواد دخانی مستعد ابتلا به بیماری های قلبی هستند و تاکنون به نظر می رسد بالاترین عامل خطر برای مرگ و میر کووید ۱۹ بوده است.
داده های به دست آمده از کشور چین نشان می دهد، مصرف دخانیات خطر ابتلا به کروناویروس را افزایش می دهد و افراد مصرف کننده در معرض خطر ایجاد علائم شدید کروناویروس هستند؛ زیرا دود دخانیات یک سرکوب کننده سیستم دفاعی بدن است و افرادی که سیستم دفاعی آنها سرکوب شده است، اگر به کروناویروس مبتلا شوند، در معرض خطر بیشتری هستند.
از سوی دیگر نداشتن توانایی افراد مصرف کننده دخانیات در مدیریت و جلوگیری از تماس با ویروس، از قبیل تماس دستی و دهانی سبب می شود تا فرآیند مصرف دخانیات از خرید تا باز کردن پاکت، استفاده از فندک یا کبریت آلوده، تماس دست و فیلتر آلوده با مخاط دهان، خطر انتقال ویروس را بیشتر از دیگر افراد جامعه تشدید کند.
تشخیص دیرهنگام کروناویروس در مصرف کنندگان مواد دخانی
کروناویروس در مصرف کنندگان مواد دخانی مبتلا به ویروس دیرتر تشخیص داده می شود؛ چرا که این سرفه کردن در این افراد امری عادی بوده و خود و اطرافیان آنها علامت سرفه را جدی نمی گیرند، در ضمن افراد آلوده و مصرف کنندگان مواد دخانی، به ویژه ناقلان بدون علامت، سهم بالایی در انتقال بیماری به واسطه سرفه مزمن مشخصه سیگاری ها دارند. خانواده این افراد به واسطه مواجهه مستمر و طولانی با دود دست دوم مواد دخانی ریسک خطر بالاتری را نسبت به ابتلا به بیماری کرونا ویروس و سایر بیماری های مرتبط با مصرف دخانیات تجربه می کنند.
مصرف کنندگان مواد دخانی زودتر و بیشتر از افراد مشابه غیرمصرف کننده دچار استرس شده و شرایط قرنطینه را برای خانواده نامناسب تر می کنند.
روند بهبودی کروناویروس در مصرف کنندگان مواد دخانی که دارای بیماری های قلبی هستند بسیار ضعیف، همراه با درد و زجر فراوان و احتمال بروز مرگ در آنها بالاست.
مصرف دخانیات تحت هر شرایطی سبب افزایش ابتلا و تشدید عوارض بیماران در صورت مواجهه با بیماری کووید ۱۹ می شود، بنابراین هیچ زمانی برای ترک دخانیات دیر نیست و این اقدام یک ضرورت برای حفظ سلامتی است. سازمان بهداشت جهانی به افراد توصیه می کند دخانیات را ترک کنند، زیرا مصرف دخانیات باعث می شود آنها در برابر عفونت کروناویروس و سایر بیماری های واگیر و غیر واگیر آسیب پذیرتر باشند.
نظر شما