سرپرست اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز

شهرداری به‌منظور هویت‌بخشی به صنایع‌دستی شیراز گام برمی‌دارد

۱۳۹۹/۰۳/۲۴ - ۰۸:۱۶:۰۷
کد خبر: ۱۰۱۴۵۳۷
شهرداری به‌منظور هویت‌بخشی به صنایع‌دستی شیراز گام برمی‌دارد
سرپرست اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، 20 خرداد، روز صنایع‌دستی را فرصتی برایتقدیر از هنرمندان این عرصه دانست و گفت: امسال این روز را از طریق تبلیغات درفضای مجازی و نیز فضای شهری گرامی‌ داشته و بدین‌ترتیب قریب به ۲۰ تن از استادان پیشکسوت صنایع‌دستی به‌ویژه هنرمندان گمنام را به‌منظور آشنایی بیشتر شهروندان معرفی کرده است.
به گزارش  خبرگزاری برنا از فارس، علی نیری اظهارداشت: سازمان فرهنگی شهرداری شیرازهمواره طی سال‌های گذشته با برگزاری بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی سعی درمعرفی نزدیک این آثار و شناساندن آن به مخاطب داشت؛ اما امسال به‌دلیل شیوع کرونااین موضوع به تاریخی دیگر موکول و به شکل مجازی برگزار می‌شود.
وی افزود: در این راستا، هنر استادانیچون علی‌اصغر تجویدی در حوزه نگارگری، عباس اسلامی‌وطن و عبدالخالق گلریز خاتمی درحوزه خاتم‌کاری، محمود بارغن، کریم اوجی و هاشم توتونچی در حوزه مسگری سنتی، عباسکیوان‌شکوه در حوزه گره‌چینی، بهرام منبتی در حوزه منبت‌کاری، الیاس فخاری در حوزهسفال‌گری، صنم ناز بهمنی در رشته سیاه‌چادردوزی، علی صدری در حوزه قلم‌زنی،عبدالرسول ممتحن در حوزه صحافی، علی تعبدی در حوزه کاشی هفت‌رنگ یاد خواهد شد.
نیری همچنین از تهیه ۱۰ کلیپ در معرفی هنر‌های مهجورصنایع‌دستی یاد کرد که در حال تهیه است و به‌زودی در فضای مجازی منتشر خواهد شد. 
سرپرست اداره گردشگری و زیارت سازمانفرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بیان داشت: بخشی از این فعالیت‌ها درراستای هویت‌بخشی به شیراز به‌‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی است؛ همانگونه که درسال‌های گذشته صددرصد هدایای مسابقات و برنامه‌ها از صنایع‌دستی شیراز و باخریداری از هنرمندان ارائه شده است.
وی با بیان اینکه شیراز به عنوان شهرجهانی صنایع دستی ثبت شده و با بهره‌مندی از رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و هنرهایسنتی، سهم ارزنده‌ای از میراث هنری در جوامع جهانی دارد، گفت: سازمان فرهنگیشهرداری شیراز به‌منظور قدردانی از هنرمندان این حوزه و گرامی‌داشت روز جهانیصنایع‌دستی به عرصه معرفی این هنرها وارد شده است.
 به گفته نیری بر اساس آمار جهانی ۴۸ شهر و روستا در دنیا به عنوانشهر یا روستای جهانی صنایع‌دستی به  ثبت رسیده‌اند که ۴۰ شهر در منطقه آسیا و اقیانوسیه، ۶ شهر در آمریکای لاتین و ۲ شهر در اروپا قرار دارد.
وی افزود: ایران با ثبت ۱۱ شهر و ۳ روستای جهانی، با مجموع14عنوان شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی از مقام نخست در میان کشورهای جهان برخوردار است.
نظر شما