پیشگیری از گرایش نوجوانان به مصرف سیگار به کمک تقویت مهارت های مفید شخصیتی

۱۳۹۹/۰۳/۲۴ - ۱۱:۵۱:۵۲
کد خبر: ۱۰۱۴۶۹۳
پیشگیری از گرایش نوجوانان به مصرف سیگار به کمک تقویت مهارت های مفید شخصیتی
مصرف سیگار یک رفتار پیچیده است که با زندگی روزمره برخی از افراد درآمیخته، عواملی مانند محل کار و منزل، گروه های کاری، سطح تحصیلی، مشخصه های فردی و اجتماعی شخص و توانایی فرد در مقابله با مشکلات، در سیگار کشیدن فرد موثرند. هیجان ها، افکار و فعالیت های روزمره فرد را به شدت به کشیدن سیگار ترغیب می کنند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، طبق نظر روانشناسان باید توجه داشت که داشتن دوستان سیگاری بیشترین نقش را در آغاز مصرف سیگار می توانند داشته باشند.
رسیدن به آرامش و تایید و پذیرش فرد از سوی گروه های همسن و سال، نوجوانان را به سیگار کشیدن تشویق می کنند. از دیگر علت های این تمایل، اعتقاد به این مسئله است که سیگار کشیدن باعث رهایی از تنش شده و انجام امور را راحت تر می کند.
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که خانواده نخستین و مهمترین نقش را در اعتیاد نوجوانان و جوانان به سیگار دارد، پس از خانواده اطرافیان و دوستان دارای نقش پر رنگتری هستند. سرگرم کردن نوجوانان به ورزش، مطالعه، سرگرمی ها و تفریح های مفید و نشاط آور بهترین و موثرترین راه جلوگیری از اعتیاد به دخانیات محسوب می شود، برعکس، هر گونه برخورد لفظی، تنبیه، لجاجت و مخالفت بی دلیل و بی منطق با نوجوانان تحریک کننده بوده و او را بیشتر به این سمت می کشاند.
آموزش و ایجاد نظم و انضباط به نوجوانان کمک می کند تا نوسان های روانی را راحت تر پشت سر گذاشته و مجبور نباشند با روش های غیر اصولی مانند مصرف دخانیات خود را آرام کنند. وسوسه سیگار کشیدن بعد از کشیدن حتی یک نخ سیگار می تواند بیش از سه سال نهفته بماند.
بین مصرف نخستین نخ سیگار و سیگاری شدن یک دوره نهفته وجود دارد که می تواند سال ها طول بکشد، به همین دلیل وابستگی به دخانیات امری پیچیده با دلیل های متعدد است که به ابعاد شخصیتی فرد و گروه های اجتماعی و اقتصادی مرتبط است.
به عبارت دیگر هر فرد سیگاری یک شبه سیگاری نمی شود، بلکه علت های متعدد از دوران جنینی به بعد دست به دست هم می دهند تا در نهایت یک فرد سیگاری را به وجود آورند، بنابراین همانگونه که سیگار کشیدن یک انتخاب شخصی است، ترک آن هم یک انتخاب است و تا زمانی که فرد خودش نخواهد، نمی توان زیاد کار مفیدی برایش انجام داد.
در اصل ترک هر گونه اعتیاد از جمله سیگار با استفاده از فشار و تهدید بی نتیجه است و بهترین کمک برای ایجاد انگیزه در فرد، نشان دادن ضرر و زیان مصرف دخانیات و از سوی دیگر فایده های ترک کردن آن است.
با ایجاد انگیزه شاهد نتیجه های بهتر و پایدارتر در دراز مدت هستیم. باید به فرد مصرف کننده سیگار آموخت هر عادتی که انحرافی در فکر انسان به وجود آورد، باید تحت کنترل و سلطه قرار گرفته و قطع شود. باید افراد آگاه باشند که باید بر عادت منفی غلبه و آن را ترک کرد و فراموش نکنیم که ترک سیگار از همان نوجوانی بهترین راه برای داشتن یک عمر سلامتی و زندگی سالم است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز