با مشاهده کدام نشانه ها در نوزادان به پزشک مراجعه کنیم؟

۱۳۹۹/۰۳/۲۹ - ۰۷:۱۸:۵۲
کد خبر: ۱۰۱۶۸۸۱
با مشاهده کدام نشانه ها در نوزادان به پزشک مراجعه کنیم؟
برای حمایت از سلامت یک نوزاد و تشخیص وجود مشکل در او لازم است به نوزاد توجه داشته باشیم و او را بشناسیم.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، پزشک فوق تخصص نوزادان بیمارستان با اشاره به نگرانی والدین از سلامتی نوزادشان گفت: نوزادان،کوچک و آسیب‌پذیر هستند و نیاز به حمایت دارند، برای حمایت از سلامت یک نوزاد و تشخیص وجود مشکل لازم است ضمن توجه کافی، نوزاد را بشناسیم.
دکتر «اردشیر توکلی» افزود: اگر نوزادان تغییرات خلق و خو، گریه غیر طبیعی یا بی اشتها و بی حالی دارد، باید به پزشک مراجعه کرد.
تغییر رنگ استفراغ نوزاد و نیاز به مراجعه به پزشک
او ادامه داد: اشتهای نوزادان شاید هر روز کمی با روز دیگر تفاوت داشته باشد، اگر او گرسنه باشد، باید با شور و اشتیاق شیر بخورد، کودکی که به راحتی از مکیدن خسته می ‌شود و علاقه به شیر خوردن را از دست می ‌دهد، ممکن است بیمار شده باشد، همچنین اگر متوجه شدیم که کودک بیش از اندازه معمول یا با سختی زیادی استفراغ می ‌کند یا رنگ استفراغش سبز یا زرد است، لازم است با پزشک کودک تماس گرفت.
این فوق تخصص نوزادان با تاکید بر جدی گرفتن کم ‌آبی بدن نوزاد، گفت: خواب ‌آلودگی یا بی ‌حالی بیش از حد، خشکی مخاط داخل دهان و لب و کاهش ادرار از علائمی که نشان می‌ دهد بدن نوزاد آب کافی و لازم را دریافت نمی ‌کند و باید در صورت مشاهده آنها هرچه سریع ‌تر به پزشک اطلاع داد.
دکتر توکلی با اشاره به مدفوع نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می ‌کنند، گفت: این نوزادان بیشتر مدفوع نرم و مایع ‌مانندی دارند، اما اگر مدفوع کودک بیش از حد آبکی باشد یا تعداد آن بیشتر از عادت همیشگی در او شده، نوزاد دچار اسهال شده است، لازم است شکل و نوع مدفوع نوزاد را تحت نظر گرفت و ببینیم آیا اسهال او در ساعت ‌های بعد هم ادامه می ‌یابد یا قطع می‌ شود، اگر او هنوز به همان مقدار معمول روزهای قبل، شیر مادر یا شیر خشک می ‌خورد و حجم ادرارش کاهش نیافته، در این صورت آب بدنش کم نشده است، اگر بی ‌حال به نظر می ‌رسد و مدفوعش متوقف شده یا شروع به مدفوع کم، سخت یا خشک کرده است یا اگر در مدفوع او خون، مخاط یا ماده ژله‌ مانندی وجود دارد، باید به پزشک کودکان مراجعه شود.
نشانه های تنفسی خطرناک در نوزادان کدامند؟
او به والدین توصیه کرد: اگر نوزاد مشکل یا تغییر در تنفس مانند خِرخِر یا ناله کردن، باز شدن سوراخ ‌های بینی، انقباض در قفسۀ سینه، فرورفتگی پوست بالای استخوان ترقوه بین دنده‌ ها یا در زیر دنده ‌ها، تنفس مستمر و سریع، تنفس سنگین و توأم با صدا مثل خِس‌خِس قابل شنیدن، صدای سوت زدن یا صداهای ترق‌ ترق در طول دم و بازدم دارد، همچنین اگر کودک بیش از ۶۰ نفس در دقیقه دارد یا اطراف دهانش در حال تبدیل شدن به رنگ آبی است و به سختی نفس می‌ کشد، باید به سرعت از اورژانس درخواست کمک کرد.
این متخصص نوزادان تب در کودکان را از دیگر بیماری های شایع در آنان عنوان کرد و افزود: اگرچه تب در کودک نشانه ‌ای از بیماری است، اما به طور معمول تب به تنهایی نگران‌کننده نیست، اما اگر کودک با سن کمتر از سه ماه تب بیشتر از ۳۸ درجه‌ یا پایین‌تر از ۳۶ درجه داشت، پزشک باید او را معاینه کند.
زردی یا یرقان یکی دیگر از بیماری های قابل توجه نوزادان است که باید بیشتر به آن توجه کرد، رنگ زرد در چشم، پوست قفسۀ سینه یا شکم، همچنین زرد شدن پوست در بازوها یا پاها از علائم زردی است که باید نوزاد با نظر پزشک تحت نوردرمانی قرار گیرد.
مشکلات مربوط به بند ناف در نوزادان
دکتر توکلی با اشاره به مشکلات بند ناف نوزادان در خانه، تاکید کرد: لازم است پدر و مادر از نحوه مراقبت از ریشه بند ناف نوزاد آگاه باشند، در صورت داشتن هر گونه بو، چرک یا خونریزی از بند ناف، هر قرمزی و ورم در اطراف ناف نوزاد، باید به پزشک مراجعه کرد.
این متخصص نوزادان گفت: غیر از موارد ذکر شده، اگر مواردی مثل سرفه کردن، اسهال، رنگ ‌پریدگی و استفراغ شدید پس از شیر خوردن، دو مرتبه یا بیشتر پشت سر هم اتفاق بیفتد نیز به این معنی است که کودک بیمار است و باید به پزشک مراجعه کنیم.
نظر شما