شهردار شیراز در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه های شهرداری منطقه سه:

پروژه فضاسازی شهری محور حافظ یک مسیر فرهنگی، مذهبی و تاریخی را شکل می دهد / پروژه طراحی محدوده مجاور آرامگاه سعدی با کیفیت بالایی اجرا شود

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۱۴:۴۶:۱۳
کد خبر: ۱۰۳۵۷۸۶
کلنگ آغاز عملیات اجرایی بازطراحی محدوده مجاور آرامگاه سعدی با حضور شهردار شیراز، اعضای شورای شهر و مدیران شهری و اعتبار ۳۳ میلیارد تومان به زمین زده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از فارس، شهردار شیراز در آغاز عملیات اجرایی فضاسازی شهری محور حافظ اظهار داشت: این پروژه یک مسیر فرهنگی، مذهبی و تاریخی را شکل می دهد که در هیچ یک از مسیرهای شیراز چنین مسیری وجود ندارد.

_BAS8835

حیدر اسکندرپور در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه های شهرداری منطقه سه بیان کرد: یکی از پروژه هایی که در ابتدای شروع به کار شهرداری مطرح شد پروژه محور گردشگری دروازه قرآن و دروازه اصفهان بود و این در حالیست که با بررسی که بعمل آمد اگر گردشگری بخواهد به مدت دو ساعت پیاده روی داشته باشد این مسیر باید کجا باشد؟ و این در حالیست که اگر این مدت زمان را یک گردشگر بخواهد پیاده روی کند دائما به ساختمان و مغازه ها برخورد می کند و جایی وجود نداشت که گردشگر با خیال راحت پیاده روی و گردش کند.  

این مقام مسئول افزود: در سال های گذشته محور عرفان تعریف شد که آرامگاه حافظیه را که بخشی از این محور بود در برمی گرفت اما با اجرای عملیات فضاسازی شهری محور حافظ که برای این محور تعریف شده است و از مسیر دروازه قرآن تا دروازه اصفهان می باشد این مسیر شامل مسیر پیاده راه، دوچرخه و گذر تراموا و خودرو خواهد بود.  

اسکندرپور ادامه داد: در کنار موضوع گردشگری احیاء مسیر دروازه اصفهان و بازار وکیل شمالی بسیار حائز اهمیت بود و بازار وکیل شمالی سالیان سال است که کارکرد خود را از دست داده است و این پروژه علاوه بر تقویت مسیر دروازه اصفهان مجموعه بازار وکیل شمالی را تقویت می بخشد و گردشگر از این مسیر وارد دروازه اصفهان، بازار وکیل شمالی و جنوبی، حرم مطهر شاهچراغ(ع) و در پایان بافت تاریخی خواهد شد که یک مسیر فرهنگی، مذهبی و تاریخی را شکل می دهد که در هیچ یک از مکان های شیراز چنین مسیری که در برگیرنده سه عنصر تاریخی، فرهنگی و مذهبی باشد وجود ندارد. 

شهردار شیراز در ادامه سخنان خود از علت به تاخیر افتادن اجرای عملیات این پروژه سخن گفت و افزود: در مهر ماه ۹۷ بود که قرارداد طراحی این پروژه منعقد شد اما به دلیل اهمیت این پروژه و‌ نقطه نظرات متفاوتی که کارشناسان و شهرسازان داشتند تلاش شد تا نظرات سایر دوستان لحاظ شود و این در حالیست که امروز نیز عملیات اجرایی قطعه اول را که از خیابان نفت تا چهارراه حافظیه می شود آغاز شد و عملیات اجرایی فاز دیگر آن که از پل علی ابن حمزه تا دروازه اصفهان می باشد ظرف یکماه آینده کلنگ زنی آن انجام خواهد شد و فاصله بین چهارراه حافظیه تا پل علی این حمزه نیز که در سمت چپ آن باغ ملی واقع شده است در این پروژه اضافه خواهد شد. 

وی همچنین در خصوص باغ ملی اضافه کرد: تلاشمان بر این است تا این باغ احیاء شود و مورد استفاده قرار گیرد و باتوجه به اینکه مقرر شد تا ساخت و سازهایی در این باغ صورت گیرد اما کلیه موارد اصلاح شد و بیشتر بدنه سازی باغ در دستور کار قرار گرفت و دیگر ساخت و سازی در این باغ نخواهیم داشت. 

اسکندرپور با اشاره به اینکه مطالعات ترافیکی پروژه فضاسازی شهری محور حافظ بسیار وقت گیر و زمان بر بود، خاطر نشان کرد: بدلیل وجود چند نقطه ترافیکی در این محدوده که در ایام عید نوروز و در شهریور ماه دارای ترافیک زیادی می باشد، در فاصله دورتر از این محدوده موضوع طرح ترافیک آن مطرح شد که ورود و خروج ترافیکی آن تعبیه شده است. 

شهردار شیراز در ادامه به تفاوت این پروژه با سایر پروژه ها اشاره نمود و عنوان کرد: در این پروژه هر سه مسیر دوچرخه سواری، پیاده راه، تراموا و خودرو و فضای تعاملات اجتماعی وجود دارد که برای کافی شاپ ها، گالری های هنری و فرهنگی، فست فودها و رستوران مسیرهایی تعبیه شده است.

این مقام مسئول یادآور شد: باتوجه به اینکه در ۱۱ منطقه شهرداری بین ۳ تا ۵ پروژه در حوزه انسان محوری و پیاده راه و تعاملات اجتماعی در دستور کار می باشد به مرور عملیات اجرایی آنها آغاز می شود که در مناطق چهار، پنج و‌ نه شهرداری نیز پروژه هایی از قبیل پروژه های انسان محور در دستور کار می باشد که کیفیت بالای اجرای پروژه از اولویت های اصلی اجرای این پروژه می باشد.

اسکندرپور با بیان اینکه نیاز است تا در کلیت شهر فضاهایی وجود داشته باشد تا مردم راه بروند، قدم بزنند و از فرصت های فرهنگی و هنری استفاده کنند، اضافه کرد: در کلانشهرها به دلیل نوع شهرسازی که وجود دارد، بزرگراه ها، تقاطعات و نوع تفکیک ها موجب شده است تا این فرصت برای مردم‌ وجود نداشته باشد و در محله ای همچون گلستان باتوجه به اینکه تفکیک آن بعد از انقلاب صورت گرفته است اما جایی برای زندگی تعاملی وجود ندارد و بجز پشت بام، خیابان و‌ کوچه چیز دیگری مشاهده نمی شود و ما در نگاه جدیدی که داریم که این نگاه تنها مختص به شهر شیراز نمی باشد، اغلب کلان شهرها به سمت تقویت زندگی پیاده در شهر رفته اند و پروژه هایی که اغلب تعریف می شوند بیشتر بر مبنای تقویت زندگی پیاده در شهر می باشد. 

*پروژه طراحی محدوده مجاور آرامگاه سعدی با کیفیت بالایی اجرا شود 

شهردار شیراز در ادامه نیز در آغاز عملیات اجرایی و کلنگ زنی محدوده مجاور آرامگاه سعدی اظهار داشت: این پروژه بایستی از سال های بسیار قبل تر به دلیل جایگاه و ارزشی که شیراز به داشته غنی و فرهنگی خود شیخ اجل سعدی دارد، عملیات اجرایی آن انجام می‌شد. 

اسکندرپور خاطر نشان کرد: ناظرین این منطقه و کلیه همکاران در حوزه معاونت شهرداری به هیچ عنوان از اجرای جزئیات این پروژه گذر نکنند چرا که باتوجه به حضور گردشگران خارجی به این منطقه این پروژه باید با نهایت دقت و با کیفیت بالایی اجرا شود.  

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد: این پروژه نباید موجب زحمت برای مردم شود و در اجرا باید به گونه ای انجام شود که به صورت قطعه قطعه انجام شود تا موجب بروز مشکلات برای مردم نشود. 

خاطر نشان می شود عملیات اجرایی فاز یک فضاسازی شهری محور حافظ با هزینه ای بالغ بر ۶ و نیم میلیارد تومان در مساحتی بالغ بر ۸ هزار متر مربع شامل مسیر دوچرخه سواری، زیباسازی، کف سازی و بدنه سازی، نورپردازی و فضای سبز اجرایی خواهد شد. 

*ایجاد توازن در اجرای پروژه های شهرداری در نقاط مختلف از رسالت شورای شهر و شهرداری است 

شهردار منطقه سه شیراز نیز در این مراسم گفت: یکی از رسالت های شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری ایجاد توازن در اجرای پروژه های شهرداری در نقاط مختلف شهر می باشد. 

_BAS8804

مسعود طهماسبی بیان کرد: موضوع بهسازی اطراف آرامگاه سعدی جز پروژه های شاخص ۲۷ گانه شهر شیراز است که مورد تاکید شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز بوده است که این پروژه توسط مدیریت طراحی معاونت شهرسازی شهرداری و مطالعات و طراحی اولیه آن توسط شهرداری منطقه سه انجام شده است که طراحی فاز یک و دو این پروژه تایید شده است.   

وی اظهار داشت: هدف اصلی از اجرای این پروژه  تقویت زندگی پیاده در شهر با رویکرد انسان محوری است و همچنین ارتقاء کیفیت فضاهای همگانی اطراف آرامگاه و رونق گردشگری می باشد. 

طهماسبی همچنین افزود: در این طرح ساماندهی مسیرهای پیاده و دوچرخه سواری در دستور کار می باشد و حذف گوشه های پنهان رها شده شهری مدنظر می باشد.  

شهردار منطقه سه به مشخصات این پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه که به مساحت ۲۳ هزار مترمربع  می باشد شامل شامل ۶ هزار متر مربع زیبا سازی و ۲۳ هزار متر مربع کف سازی و بدنه سازی، نور پردازی و ۲ هزار متر مربع فضای سبز می باشد. 

این مقام مسئول به هزینه پیش بینی شده در خصوص اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: هزینه اجرایی این پروژه به مبلغ ۱۷ میلیارد تومان است وهزینه تملک فاز یک آن به مبلغ ۱۶ میلیارد تومان می باشد که شاهد یک فضای زیبای شهری در این منطقه خواهیم بود . 

طهماسبی یادآور شد: یکی از رسالت هایی که در مجموعه شهرداری شیراز و شورای اسلامی در دستور کار می باشد، ایجاد توازن در اجرای پروژه های شهرداری در نقاط مختلف سطح شهر می باشد.   

شهردار منطقه سه در پایان سخنان خود با بیان اینکه قبل از اجرای این پروژه، موارد اجرایی در دستور کار بوده است، اضافه کرد: اجرای لوله گذاری دفع آبهای سطحی در این مکان به دلیل عدم تاب آوری در مقابل سیلاب که در سال گذشته شاهد آن بودیم عملیات لوله گذاری در عمق ۶ تا ۸ متر اجرا شده است تا بتوانیم در سال های آتی با کمترین دغدغه بارندگی های پیش رو را پشت سر بگذاریم. 

*حق مردم بر شهر یک حق واجب و انکار ناپذیر است 

عضو شورای اسلامی شهر شیراز و ناظر منطقه سه در این مراسم عنوان کرد: شورای اسلامی شهر براساس وظیفه ای که بر عهده دارد این است که هر جایی که احساس شود پروژه هایی با علایق ما سازگار است و انجام بدهیم باید حق و خواسته را در ابتدا به مردم بدهیم و حتی شهرداری شیراز و شورای اسلامی شهر شیراز بر این باور هستند که حق مردم بر خواسته های کارشناسی شده تخصصی شورای شهر و شهرداری شیراز اولویت دارد.   

_BAS8822

سید احمدرضا دستغیب با اشاره به اینکه حق مردم بر شهر یک حق واجب و انکار ناپذیری است، افزود: در پروژه هایی که اجرایی می شود ما نیز به عنوان وکیل و نماینده مردم باید صلاح و صرفه مردم را در پروژه ها نظر بگیریم چرا که در غیر این صورت این اقدام خیانتی است به اموال بیت المال و خیانتی به حق مردم می باشد.  

دستغیب اضافه کرد: حق مردم بر هر امری در شهر مقدم است و حتی در زمانی پروژه ای مثبت، بهره ور و مفید واقع می شود که خواست مردم و خواست کارشناسی با یکدیگر تطابق داشته باشد.  

ناظر شورا در شهرداری منطقه 3 شیراز با اشاره به این پروژه، اضافه کرد: شهرداری و شورا امروز در حال اجرایی نمودن و انجام دادن پروژه های بسیاری است که بسیار بهره ور است و حق مردم در آن لحاظ شده است و این موضوع نشأت گرفته از آن است که خواست مردم و خواسته عموم مردم شیراز در آنها دیده شده است و این خواسته نه تنها مختص به مردم محله سعدی بلکه تمام مردم شهر شیراز در راستای بهسازی اطراف آرامگاه سعدی می باشد.  

_BAS8837

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز