راهکار برخورد با کودکان بد غذا چیست؟/

۱۳۹۹/۰۷/۱۵ - ۱۰:۴۸:۴۹
کد خبر: ۱۰۶۹۳۸۵
راهکار برخورد با کودکان بد غذا چیست؟/
یکی از مشکلات پدر و مادرها که برای آنها ایجاد نگرانی می کند، بد غذایی کودکان است. بد غذایی کودکان می تواند علت های مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال بعضی از کودکان دوست ندارند دو وعده در روز یک غذای تکراری را مصرف کنند. بعضی کودکان نیز نمی توانند به مدت طولانی بی تحرک نشسته و غذا بخورند.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس،بعضی از آنها نیز ممکن است از تجربه غذاهای جدید ترس داشته باشند. در نخستین بخش از این مطلب راهکارهایی برای حل این مشکلات مطرح می شود. البته بعضی از عادات بد غذایی کودکان ممکن است بعد از مدتی از بین برود و در حدی نباشد که روی رشد و تکامل کودک تاثیر بگذارد.
توجه زیادی که کودکان بد غذا هنگام واکنش شدید والدین یا تنبیه آنها دریافت می کنند باعث می شود کودکان تمایل پیدا کنند تا عادات بد غذایی خود از جمله پرهیز از غذا خوردن را ادامه دهند تا همچنان مورد توجه والدین خود باشند.
والدین باید غذا را جلوی کودک گذاشته و حدود نیم ساعت بعد آن غذا را بردارند. نشستن پشت میز که متناسب با قد کودک باشد نیز برای صرف غذا ممکن است مفید باشد.
باید به این نکته توجه داشت که کودکان به طرح و رنگ ظروفی که در آن غذا می خورند، اهمیت می دهند. آنها به ظروفی که در آنها از اشکال و رنگ های گوناگون مانند زرد، سبز، نارنجی استفاده شده است علاقه بیشتری نشان می دهند. والدین بهتر است غذای کودک را در ظروف غذاخوری مخصوص کودک یا ظرف هایی که دارای طرح های گوناگون و رنگی هستند سرو کنند.
به پدر و مادرها توصیه می شود در هنگام غذا دادن به کودکان بسیار صبور باشند؛ چون ممکن است مجبور شوند یک غذا را بارها به کودک پیشنهاد دهند تا بالاخره آن را بچشد. وقتی می خواهید غذای جدیدی را به کودک پیشنهاد دهید آن غذا را در ظرفی با طراحی کودکانه قرار دهید و خودتان هم از آن غذا بخورید.
الگوی مناسبی برای کودک باشید و همان مواد غذایی را بخورید که دوست دارید فرزندتان هم آنها را بخورد. جلوی کودک در مورد غذاهایی که خودتان دوست ندارید صحبت نکنید. وعده های خانوادگی زمانی مناسب برای تشویق کودکان به خوردن غذاهای سالم و مفید است.
در کنار غذاهای جدیدی که نخستین بار برای کودک درست می کنید مقدار کمی غذای مورد علاقه او را نیز قرار دهید.
از پر کردن بیش از اندازه ظرف غذای کودک خودداری کنید. به یاد داشته باشیم کودکان در حدود نصف بزرگسالان غذا می خورند، پس بهتر است از ظروف مخصوص کودک که اندازه ی آن متناسب با میزان نیاز غذایی کودک است استفاده کنید.
می توان چندین نوع غذا را آماده کرد و از کودک خواست تا از بین آن غذاها یکی را انتخاب کند. همیشه یک نوع غذای مورد علاقه کودک را بین این غذاها قرار دهید. از کودک نخواهید مقدار زیادی از غذای جدید را بخورد، بلکه سعی کنید او را راضی کنید تا کمی از غذای جدید را امتحان کند و صبر کنید تا خودش دوباره تقاضا کند.
اگر کودک به مصرف غذایی تمایل نشان نداد آن غذا را کامل از برنامه غذایی او حذف نکنید، بلکه در روزهای دیگر نیز آن غذا را امتحان کنید. این مورد را با فاصله هر دو تا سه روز یک بار و بین پنج تا پانزده نوبت امتحان کنید. با این کار بیشتر کودکان حاضر به چشیدن غذای جدید می شوند.
در صورتی که کودک باز هم قبول نکرد، باید بپذیرید که کودک شما ممکن است تمایلی به بعضی غذاها نداشته باشد. البته این مورد ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. بنابراین چند ماه بعد هم می توانید دوباره غذای جدید را امتحان کنید.
علاوه بر ظرف غذا، شکل، مزه، رنگ و بافت غذا نیز برای کودکان اهمیت دارد. تزئین غذاها به اشکال مختلف می تواند باعث تشویق کودک به چشیدن آن ها شود. بچه ها غذاهایی را که درجه حرارت بالایی دارند ممکن است مصرف نکنند. بنابراین لازم است غذای کودک در حد مطلوبی گرم باشد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز