تصویر آزادگی بر بوم هنر فارس

۱۳۹۹/۰۷/۱۶ - ۱۱:۴۷:۲۵
کد خبر: ۱۰۷۰۰۰۳
تصویر آزادگی بر بوم هنر فارس
کارشناس مسوول هنرهای تجسمی حوزه هنری فارس در آستانه اربعین حسینی از تولید اثری فاخر در عرصه هنر عاشورایی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، امیرحسین عبادیان دهکردی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت:این اثر بر پایه یکی از مشهور ترین سخنان حضرت امام حسین(علیه السلام) که منابع مختلف ـ با تفاوت هایی در جزییات ـ آن را نقل کرده اند، تولید شده است.
وی افزود:  ایشان فرموده اند«یا شیعه آل سفیان ان لَم یَکُن لَکُم دینٌ و کُنتُم لاتَخافونَ المَعادَ فَکونوا اَحراراً فِی دُنیاکُم» (ای پیروان آل سفیان! اگر شما دین ندارید و از روز قیامت نمی ترسید، پس [لااقل] در زندگی خود آزاده باشید).
کارشناس مسوول هنرهای تجسمی حوزه هنری فارس ادامه داد: این سخن هم در منابع تاریخی شیعه و هم در منابع اهل سنّت ذکر شده است که مرحوم مجلسی در جلد چهل و پنجم «بحارالانوار» به بخشی از این منابع اشاره کرده است.
وی گفت: معنای سخن امام(علیه السلام) این است که ای مردم اگر بندگی خدارا نپذیرفته اید و جهان پس از مرگ برای شما باور پذیر نیست و زندگی را در همین چند صباح دنیا تعریف می کنید، لااقل ارزش های انسانی را زیر پا نگذارید و به حجت های باطنی که از عقل و فطرت سرچشمه می گیرد پایبند باشید.
عبادیان در تشریح ویژگی های این اثر اظهار داشت : این پوستر تایپوگرافی که بر پایه خط ثلث طراحی شده است یادآور مرغ بسم الله هایی است که هنرمندان از دیرباز برای بیان صفات جمالیه و جلالیه خداوند از خط ثلث جلی استفاده می کردند تا جنبه های محتوایی آن را بیان کنند.
وی تصریح کرد: می‌توان گفت نگاهی استعاری، نمادین و تشبیهی دین و عرفان ایرانی به پرنده و موجود بالدار به‌عنوان روح انسان پاک‌نهاد و یا موجودی از سوی خدا می باشد، تنها حیوانی که اجازه‌ی نقش شدن بر جلد قرآن‌ها را یافت.
کارشناس مسوول هنرهای تجسمی حوزه هنری فارس ادامه داد: در این میان پرنده (کبوتر) در این پوستر می تواند نمادی از معصومیت و مظلومیت باشد که در همجواری با رنگ قرمز مفاهیم آزادگی و شهادت را نمایان می سازد.
وی در پایان اظهار داشت: نگاه ما پرهیز از کارهای تقویمی در مناسبت هاست و امیدواریم در مناسبت های آتی نیز بتوانیم آثار هنری و فاخر متناسب با ارزش های فرهنگی این ایام تولید کنیم.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز