تلف شدن تعداد زیادی از زیست مندان به ویژه ماهی های رودخانه جره در کهمره سرخی

۱۳۹۹/۰۸/۰۷ - ۰۹:۲۱:۲۰
کد خبر: ۱۰۷۹۲۴۱
تلف شدن تعداد زیادی از زیست مندان به ویژه ماهی های رودخانه جره در کهمره سرخی
بی تدبیری و رها سازی آب شور از حوضچه نمکی تعداد زیادی ماهی را به کام مرگ کشید.
به گزارش خبرگزاری برنا از  فارس، ابراهیم حیدری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز با ابراز تاسف از تلف شدن تعداد زیادی از ماهی های رودخانه جره به علت بی تدبیری متولیان امر گفت: کارشناسان محیط زیست شهرستان شیراز  با دریافت گزارش های محلی مبنی بر تلف شدن تعداد زیادی از ماهیان رودخانه جره در محدوده روستای رمقان تا مسقان کهمره سرخی به سرعت به محل مذکور اعزام شدند و با بررسی های انجام شده، مشخص  شد در تاریخ ۹۹/۸/۴ در ساعت 9 صبح تعدادی از افراد نا آگاه اقدام به باز کردن دریچه حوضچه ای که به منظور مدیریت شوری رودخانه جره در حال اجرا است کرده و به مدت ۲ ساعت کل آب جمع شده در حوضچه تخلیه شده و ظاهرا ورود حجم زیادی آب شور به رودخانه در مدت زمان کوتاه باعث اتلاف ماهیان رودخانه شده است.
افراد مذکور اظهار داشته اند این اقدام با هماهنگی سازمان آب منطقه ای فارس انجام شده است اما درستی و نادرستی این موضوع در حال بررسی است. حیدری افزود: طرحی با عنوان طرح مدیریت شوری رودخانه جره در محدوده گنبد نمکی رمقان توسط سازمان آب منطقه ای در محل در حال اجرا است.
وی افزود: این طرح شامل دو فاز بوده که در فاز اول آب های شور گنبد نمکی کنترل و جمع آوری می شود و  فاز دوم نیز شامل انتقال آب شور به پایین دست و حوضچه های تبخیری   خواهد بود. فاز اول در حال اجرا بوده و فاز دوم نیز در مرحله انجام مطالعات قرار دارد.
حیدری ضمن اشاره به وارد شدن زه آب شور از طریق گنبد نمکی رمقان به رودخانه افزود : علاوه بر آن دو چشمه یکی با دبی۵لیتر بر ثانیه و  دیگری با دبی ۲۰ لیتر بر ثانیه با شوری بسیار بالا  در محدوده مذکور موجب شوری آب رودخانه شده و  این آب را برای باغداری و کشاورزی ذینفعان زیردست رودخانه غیر قابل استفاده کرده است.
این مقام مسوول تاکید کرد: بر اساس تحقیقات بعمل امده افرادی که  اقدام به رهاسازی حجم زیادی آب شور در مدت زمان کوتاهی به رودخانه کرده اند شناسایی شده و پرونده در دست تشکیل و در حال ارجاع موضوع  به مراجع قضایی است.
حیدری خاطر نشان کرد: متولی جمع آوری و ذخیر آب شور در حوضچه احداث شده شرکت آب منطقه ای فارس بوده و بدیهی است  در اتفاق رخ داده بایستی مسوولانه پاسخ گو باشد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز