معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

واکسیناسیون بیش از ۹۸ درصد از بانوان باردار در مقابله با بیماری آنفلوآنزای فصلی

۱۳۹۹/۰۹/۰۱ - ۱۶:۵۴:۱۰
کد خبر: ۱۰۹۱۲۷۹
واکسیناسیون بیش از ۹۸ درصد از بانوان باردار در مقابله با بیماری آنفلوآنزای فصلی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از انجام واکسیناسیون ۲۲هزار و ۳۲۶ مادر باردار در مقابله با آنفلوآنزای فصلی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر «عبدالرسول همتی» گفت: با توجه به اینکه دریافت واکسن آنفلوآنزا به طور متوسط ۴۰ درصد خطر بستری شدن مادران باردار به دلیل عوارض ابتلا به آنفلونزای فصلی را کاهش می دهد، معاونت بهداشت دانشگاه برنامه ریزی منسجمی را برای انجام آن صورت داده است.
او افزود: با اقدامات انجام شده، تاکنون ۲۲ هزار و ۳۲۶ نفر معادل ۹۸ و شش دهم درصد از بانوان باردار استان در مقابله با آنفلوآنزای فصلی واکسینه شده اند و تعداد اندکی از مادران باردار باقیمانده نیز، طی چند روز آتی، فرا خوانده شده و واکسیناسیون آنان نیز، انجام می شود.
دکتر همتی هشدار داد: در هر زمان از بارداری، احتمال ابتلا به آنفلوآنزا وجود داشته و عوارض مادری و جنینی آن دور از ذهن نیست؛ به طوری که تب بالا، به عنوان شایع ترین علامت بیماری آنفلوآنزا به ویژه در ۳ ماهه نخست بارداری، خطر ناهنجاری جنین را افزایش می دهد.
او با بیان اینکه دریافت واکسن آنفلوآنزا در دوران بارداری بی خطر است؛ پس مطابق با دستورالعمل های وزارت بهداشت، در صورت بارداری طی فصول شیوع آنفلوآنزا و بدون در نظر گرفتن هفته بارداری، تزریق واکسن بلامانع است، ادامه داد: واکسیناسیون آنفلوآنزا هنگام بارداری می تواند از مادر و جنین در مقابل بیماری آنفلوانزا محافظت کند؛ طبق بررسی سازمان های بهداشتی، واکسن آنفلوآنزا در تمام مراحل بارداری از جمله ۳ ماهه نخست برای بانوان باردار و نوزادانشان مفید و موثر است.
این مقام مسوول در دانشگاه، یکی از مهم ترین منافع دریافت واکسن از سوی مادر برای جنین، انتقال آنتی بادی های ایجاد شده در پاسخ به آنفلوآنزا از مادر به جنین دانست که موجب محافظت از او تا چند ماه پس از تولد می شود، به ویژه آنکه نوزادان و شیرخواران زیر ۶ ماه در برابر آنفلوآنزا و عوارض آن بسیار آسیب پذیرند.
دکتر همتی یادآور شد: با توجه به اینکه واکسن آنفلوانزا دارای ویروس زنده نیست، پس از تزریق واکسن یادشده احتمال خطر ابتلا به آنفلوآنزا نزدیک به صفر است؛ لازم به یادآوری است که واکسن آنفلوآنزا در برابر بیماری کووید ۱۹ ایجاد محافظت نمی کند، اما می تواند در کاهش نشانه هایی که ممکن است با نشانه های ناشی از بیماری کووید ۱۹ همزمان است، موثر باشد.
او با اعلام اینکه این واکسیناسیون خطر ابتلا به عفونت های تنفسی فوقانی احتمالی ناشی از آنفلوآنزا را نیز کاهش می دهد، عنوان کرد: «واکسن آنفلوآنزا»، شدت بیماری را کاهش داده و با توجه به احتمال ادامه شیوع آنفلوآنزا، تزریق واکسن از ابتدای فصل پاییز تا پس از آن نیز موثر است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز