یادواره نخستین سالگرد شهید سلیمانی در شیراز برگزار شد

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۱۸:۴۷:۵۵
کد خبر: ۱۱۱۶۶۶۵
یادواره نخستین سالگرد شهید سلیمانی در شیراز برگزار شد
یادواره نخستین سالگرد سردار دل‌ها، شهید قاسم سلیمانی به‌همت دانشگاه فرهنگیان و با همکاری سازمان بسیج هنرمندان فارس امروز، 17 دی‌ماه در بستر فضای مجازی و به‌صورت سراسری برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از فارس، یادواره نخستین سالگرد سردار دل‌ها، شهید قاسم سلیمانی به‌همت دانشگاه فرهنگیان و با همکاری سازمان بسیج هنرمندان فارس امروز، 17 دی‌ماه در بستر فضای مجازی و به‌صورت سراسری برگزار شد.
حسین افلاکی‌فرد، رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس در این یادواره با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شهید سلیمانی یک فرد نبود بلکه یک مکتب بود، گفت: حاج قاسم مکتبی انسان‌ساز، اخلاق‌مدار، پرتلاش و بی‌ادعا بود.
وی با بیان اینکه شهید سلیمانی سربازی بود که 40 سال از عزیزترین دوران زندگی خویش یعنی از سن 23 تا 63 سالگی را به دفاع از حریم و نوامیس این مملکت آوارگی عشق کشید، گفت: امروز باید تلاش کنیم تا شرمنده مکتب شهدایی نظیر شهید سلیمانی‌ها و فخری‌زاده‌ها و سایر شهدای مقاومت نباشیم.
یادواره نخستین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی توسط دانشگاه فرهنگیان شیراز
افلاکی‌فرد در ادامه سخنان خود با ذکر این نکته که دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه مأموریت‌گرا و مأموریت‌محور است، گفت: در این یادواره به دنبال تبیین بیشتر شخصیت اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی شهید سلیمانی هستیم. 
رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس با تأکید بر اینکه به شهید سلیمانی نباید تنها به‌‌عنوان یک رزمنده نگاه کنیم بلکه باید او یک رهبر معنوی مکتب بدانیم، گفت: دانشگاه فرهنگیان باید تلاش کند تا متربی امروز که مربی فرداست را با این مکتب آشنا کند تا این رشادت‌ها به نسل‌های آینده کشورمان منتقل شود. 
وی با تصریح اینکه امروز رسالت دانشگاه فرهنیگان بسیار حساس‌تر، بزرگ‌تر و عظیم‌تر است چرا که باب‌های دیگری از وظایف به روی این دانشگاه گشوده شد، گفت: این دانشگاه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است که آن را مرکز ثقل آموزش و پرورش نامیده‌اند.
افلاکی‌فرد بیان کرد: رسالت ما در دانشگاه فرهنگیان از این به بعد کما اینکه از اول انقلاب هم همین بوده، این خواهد بود که مکتب قاسم سلیمانی‌ها را در دانشگاه جاری و ساری کنیم تا کشورمان در قله‌های رفیع علم و سرافرازی پاینده و بالنده باشد.
حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور هم در این مراسم که به‌صورت ویدئو کنفرانس برای تمام دانشگاه‌های فرهنگیان سراسر کشور سخنرانی می‌کرد، ضمن گرامیداشت یاد شهید سلیمانی، گفت:‌ این شهید سعید در ذهن ما جاری و در قلب ما حی و حاضر است.
وی همچنین ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی را تسلیت گفت و افزود: شهادت برخلاف مرگ که نوعی فناست، نوعی بقاست و حل شدن در نور است که سهم هر کسی نخواهد شد و همان‌طور که پیامبر(ص) فرمودند شریف‌ترین نوع مرگ شهادت است.
یادواره نخستین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی توسط دانشگاه فرهنگیان شیراز
خنیفر با بیان اینکه با طلیعه دین اسلام ارزش شهید و شهادت چند صدبرابر شد، گفت: شهادت در سال 61 هجری تبدیل به یک مکتب شد که البته مسبوق به 40 سال قبل و زمان شهادت حضرت علی(ع) که زمزمه‌های عدالت‌خواهی و شفافیت را سر داده بود، شد. 
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور بیان کرد: در برخی از ادیان از شاهد و شهید صحبت شده است، پس این یک واژه قدیمی و کهن است و حتی در برخی از فرهنگ‌ها کسی که خود را برای یک جامعه فدا کند، مانند یک آرمان ذهنی در آن جامعه جاری می‌شود.
وی با بیان اینکه در قرآن 400 آیه درباره جهاد داریم و در 17 سوره حدود 30 آیه درباره شهادت آمده است، گفت: این تعداد آیات قرآن نشانگر ارزش این نوع مردن و پرواز کردن به سمت ملکوت اعلی است.
خنیفر با تأکید بر اینکه شهادت از واژه‌های ارزشمندی است که در مکاتب مختلف از جمله قرآن مکرر به آن اشاره شده است، گفت: شهید سلیمانی به ظاهر کُشته شد اما در حقیقت کِشته شد و اکنون نهالی برومند در سرزمینی است که سایه سار آن در کل دنیا سایه افکنده است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور اظهار کرد: نام شهید سلیمانی و پیام ایشان فراملی و فرامنطقه‌ای است و به قول رهبر معظم انقلاب مکتب است  و باید در نظر بگیریم که انتخاب واژه‌های کلیدی توسط رهبر معظم انقلاب بسیار حساب شده است و تبدیل شدن آرمان و مسیر راه به مکتب آخرین درجه تعالی برای ارتقای یک مرام و مکتب است.
وی با یادآوری این نکته که جهان‌بینی نگاه به جهان هستی است و ایدئولوژی راه و روشی است که انتخاب می‌کنیم، گفت: مکتب مجموعه جهان‌بینی و ایدئولوژی است و هر چیزی مکتب نمی‌شود. همچنین در مسائل ارزشی هر کسی پدیده نمی‌شود و پدیده بسیار کم داریم. اگر امامین انقلاب پدیده‌های قرن بیستم بودند،‌ شهید سلیمانی پدیده قرن 21 بود که تبدیل به یک فرهگستان شد و بعید می‌دانیم کسی بتواند در دنیای زر و روز تبدیل به یک فرهنگستان شود.
خنیفر با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی همیشه آماده شهادت بود و به اصطلاح‌ همیشه دار خود را بر دوش می‌کشید و به بالاترین درجه آمادگی برای کسب این فیض رسیده بود، گفت: این شهید سعید در دوران فتنه نشان داد که اصالت و ولایت و دقت و صراحت لازم را دارد.
وی، شهید سلیمانی را یک فرد مرگ آگاه توصیف کرد که در دنیای مکاره امروز خوش درخشیده است و گفت: افراد بسیاری در ادعا قوی هستند اما در عمل می‌لنگدند. ایشان 40 سال پوتین از پا درنیاورد و یک ژنرال آینده‌نگر، مردمی و دشمن‌شناس بود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با تأکید بر اینکه اگر شهید سلیمانی در سایر حوزه‌ها هم ورود می‌کرد، همین‌قدر موفق بود زیرا یک روح بسیار متعالی در وجودشان جمع شده بود، گفت: ایشان یک فرد روستایی بود که در اوج جهان نام‌ها و نام‌آوران دنیا درخشید یعنی از آن افراد جاویدانی است که قد و قامتی بالاتر از انسان‌های جاوید دارد.
خنیفر با بیان اینکه کمتر کسی پیدا می‌شود که جامع‌الاطراف باشد اما شهید سلیمانی این‌گونه بود، گفت: عاطفه با قاطعیت خیلی جمع نمی‌شود اما شهید سلیمانی هر دو را با هم داشت و آرامش‌ شگفت‌انگیزی حتی در خط مقدم جبهه‌ها داشت و با درایت و تدبیر خود توانست روسیه را به صحنه خاورمیانه و مبارزه با داعش بیاورد. 
وی، توکل و دوراندیشی را از ویژگی‌های این مرد بزرگ برشمرد و گفت: ساده‌زیستی یک وظیفه جهادی پاسدار است که شهید سلیمانی همواره این‌گونه بود و زندگی کرد و ایشان به حق شهید راستین بود که تمام لحظات زندگیش سرشار از آمادگی برای رفتن بود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی یک شجاع لفظی نبود بلکه یک شجاع هدف‌مدار بود، گفت: ایشان دارای سه ویژگی رشادت، مهارت و طهارت بود که این مثلث هم ختم به شهادت می‌شود. 
خنیفر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا در دانشگاه فرهنگیان و نظام آموزشی بتوانیم ایده، نگاه و الگو بودن این شهید را در کتاب‌های درسی خود جاری کنیم، گفت: باید تلاش کنیم تا کودکان را با الگوهایی نظیر شهیدان سلیمانی، خرازی، زین‌الدین، متوسلیان و غیره که هر کدام شهدای شگفت‌انگیزی بودند و دنیایی را متحول کردند، آشنا کنیم.
وی با تصریح اینکه یکی از برکات دوران دفاع مقدس تربیت امثال شهید سلیمانی است که دنیا را در برابر همت والای خویش به خصوص برای نابودی داعش متحیر کرد، گفت: سخن گفتن از کسانی که پا در عرصه جاودانی گذاشته‌اند، تمامی ندارد و امروز بحث تمجید و تجلیل از این شهید سعید نیست بلکه بحث تحلیل است و هرچقدر کار بزرگ انسان‌های بزرگ را تحلیل کنیم، کم است.
 در ادامه این مراسم علی محمدی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور نیز که به‌صورت ویدئو کنفرانس برای تمام دانشگاه‌های فرهنگیان سراسر کشور سخنرانی می‌کرد، گفت: درباره شهید سلیمانی هم زیاد مطلب مطالعه کردیم و هم شنیدیم اما باید تلاش کنیم تا مکتب سلیمانی را در نظام تعلیم و تربیت کشور خصوصاً در دانشگاه فرهنگیان پایدار کنیم و برنامه‌های فرهنگی تربیتی خود را بر اساس الگویی همچون شهید سلیمانی طراحی و اجرا کنیم.
وی با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی دارای همه خوبی‌ها، رشادت‌ها، ایمان، شجاعت و مظلومیتی همانند شهدای انقلاب اسلامی بود، گفت: این شهید سعید مردی بود که گمنام می‌جنگید و برای خدا مبارزه می‌کرد و به دنبال شهرت نبود.
محمدی بیان کرد: شهید سلیمانی به ظاهر با ما زندگی می‌کرد اما نگاه و کلامش با شهدا بود و در حقیقت یک الگوی عملی تربیت 6 ساحته بود و امیدواریم ما که او را درک کردیم و شناختیم بتوانیم این شخصیت بزرگوار را برای نسل‌های آینده معرفی و تبیین کنیم.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور تأکید کرد: جایگاه مکتب سلیمانی در نظام تعلیم و تربیت خصوصاً دانشگاه فرهنگیان باید رفیع دیده شود و تمام برنامه‌های حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی در آینده بر اساس محورهای مکتب شهید سلیمانی خواهد بود.
وی از تمام مسئولان دانشگاه‌های فرهنگیان سراسر کشور درخواست کرد تا خود را آماده کنند که از این پس برنامه‌های درسی، آموزشی، فرهنگی و تربیتی را بر اساس ویژگی‌های مکتب شهید سلیمانی دنبال کنند.
محمدی، روحیه انقلابی، دفاع از مظلوم، تقوا، اخلاص، شجاعت و بی‌باک بودن در مواجه با دشمن و مبارزه با اشرافی‌گری، ساده‌زیستی، ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری و مبرا بودن از تعلقات سیاسی و حزبی، خلاقیت در صحنه‌های مبارزه،‌ عشق به شهادت و روحیه شهادت‌طلبی، توسل به اهل بیت(ع)، دور بودن از ریا و تزویر و غیره را از جمله ویژگی‌های مکتب شهید سلیمانی عنوان کرد و گفت: حاج تمام این صفات را داشت و یک انسان کامل شد و امروز با افتخار می‌توانیم ایشان را به‌عنوان یک الگوی عملی برای نظام تعلیم و تربیت به دانشجو معلمان معرفی کنیم.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس نیز در این مراسم که به‌صورت مجازی سخنرانی می‌کرد، گفت: این محفل به یاد بزرگ‌مرد عرصه دفاع از حریم اهل بیت(ع) و سردار بزرگ مقاومت اسلامی شهید سلیمانی برگزار شده است که همه ما به این شخصیت علاقه‌مند هستیم و ارادت داریم.
یادواره نخستین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی توسط دانشگاه فرهنگیان شیراز
وی، یکی از عوامل سازمان دهی در دنیا و آخرت را محبت توصیف کرد و افزود: چیزی که مردم را در بهشت جمع می‌کند و همه را زیر یک پرچم می‌آورد محبت است و آنچه که ما را در جلسه شهید سلیمانی گردهم آورده باز هم محبت است و این محبت به شهید سلیمانی که محبت به همه ارزش‌های اسلامی و ایرانی است، ما را دور هم جمع کرده است.
آیت‌الله دژکام به تبیین ویژگی‌های شهید سلیمانی که باعث شده تا همگان او را دوست داشته باشند، پرداخت و گفت: بسیاری از ویژگی‌ها در شخصیت شهید سلیمانی جمع بود اما اگر بخواهیم تمام ویژگی‌های شهید سلیمانی را جمع کنیم باید اهل فتوت، مردانگی و جوانمردی بود که این‌ها بسیاری از خوبی‌ها را در یک جا جمع می‌کند پس شهید سلیمانی اهل فتوت بود.
امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه توقع این است که ما هم انسانیت و فتوت و جوانمردی را از این بزرگمرد بیاموزیم،‌ گفت: با شهید سلیمانی حس غربت نداشتیم و در تکلف نبودیم و نیستیم و آن‌قدر ساده و بی‌تکلف بود که گفت بر روی قبرم بنویسید سرباز مثل همه سربازها یعنی خودمانی و آدم با مرام بود و این با مرام بودنش شاید همان باشد که رهبر معظم فرمود ایشان یک مکتب بود.
وی با تصریح اینکه اگر مکتب شهید سلیمانی را ترویج ندهیم، هم خودمان، هم کشور و هم بشریت ضرر می‌کند، گفت: به دنبال این باشیم که مکتب شهید سلیمانی را رواج دهیم و تلاش در محیط دانشگاه باید این باشد که همه دانشگاهیان مانند مکتب شهید سلیمانی همدیگر را تحویل بگیرند و این یک خلقی است که در شهید سلیمانی بود پس باید انس گرفتن با یکدیگر را تمرین کنیم.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مسئله دیگری که در شخصیت شهید سلیمانی بسیار ارزشمند بود، این بود که پای عهد و پیمان خودش می‌ایستاد و او پای پیمانش با خدا ایستاد، گفت: رهبر معظم انقلاب در نماز خود برای این شهید فرمودند ما جز خوبی و صفا و صمیمیت چیزی از اینها سراغ نداریم و این را رهبرمان که یک پیمان با ایشان داریم، فرمودند.
وی با اشاره به را‌ه‌اندازی پویش تجدید عهد با رهبر معظم انقلاب در سالگرد شهید سلیمانی که در فضای مجازی برگزار شد، گفت: باید تلاش کنیم که اگر یک سرباز و مالک اشتری رفت ما هم در حد خودمان پای حرفمان بایستیم و سربازی کنیم و این وفای به عهد شهید سلیمانی برای ما درس است لذا به پیمان خود با ولی امر عمل کنیم و مردانگی را از مرام شهید سلیمانی یاد بگیریم و تمرین کنیم.
 سردار یدالله بوعلی، فرمانده سپاه فجر فارس هم به‌عنوان آخرین سخنران این مراسم، ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله مصباح و گرامیداشت یاد شهدای مقاومت و شهید سلیمانی و 15 هزار شهید استان فارس گفت: رهبر معظم انقلاب درباره شهادت شهید سلیمانی فرمودند این حادثه یک حادثه تاریخی معمولی نیست که در گذر زمان فراموش شود.
یادواره نخستین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی توسط دانشگاه فرهنگیان شیراز
وی افزود: این شهید عزیز و شهادت ایشان در اصل سرآغاز یک فرهنگ است و یک حرکت جدید است، همان‌طور که واقعه غدیر  یک فرهنگ برای ولایت و ولایتمداری و واقعه عاشورا، یک سرآغاز برای ترویج فرهنگ شهادت و ایثار شد، اینجا هم شهادت این شهید عزیز فرهنگ مقاومت و مکتب سلیمانی شد.
بوعلی با بیان اینکه وقتی اسم فرهنگ و مکتب آورده می‌شود یعنی برای همه موضوعات حرف برای گفتن دارد و شاهد مدعا هم همین جلسه است، گفت: امروز اگر نام امام در دنیا بلند است چون کمال بر محبت است و اگر نام رهبر معظم انقلاب هم به‌عنوان سکان دار کشتی و امام مسلمین مطرح است به‌دلیل همین محبت است و اگر امروز نام حاج قاسم در دنیا بلند است از کمال سر محبت است.
فرمانده سپاه فجر فارس ادامه داد: شهید سلیمانی فارغ از جغرافیا، قومیت، مذهب،  دین و در دایره انسانیت هرجا حس کرد مظلومی حقش ضایع شده است، آنجا حضور یافت و نگفت مذهب و کیش آن چیست و برای همین است که خداوند این شهید عزیز را به این جایگاه رساند.
وی در پایان یادآور شد: میلیون‌ها انسان عاشق ایشان شدند چون بوی عطر انسانیت در وجود این عزیز به مشام همه انسان‌های آزادی‌خواه و مسلمان رسید.
یادآور می‌شود، سخنرانی سردار صداقت، همرزم شهید سلیمانی که قریب 36 سال با ایشان آشنایی نزدیک داشت، اجرای گروه سرود و تئاتر و همچنین تجلیل از جمعی از خانواده‌های معظم شهدای استان فارس از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
یادواره نخستین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی توسط دانشگاه فرهنگیان شیراز
 
 
یادواره نخستین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی توسط دانشگاه فرهنگیان شیراز
 
یادواره نخستین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی توسط دانشگاه فرهنگیان شیراز
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز