مواد غذایی آلرژی زا را بشناسیم

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۱۰:۵۱:۱۲
کد خبر: ۱۱۳۸۱۵۶
مواد غذایی آلرژی زا را بشناسیم
آلرژی غذایی شرایطی است که در آن غذاهای خاص باعث ایجاد واکنش ایمنی غیر طبیعی می شود. آلرژی های غذایی بسیار شایع هستند، اگرچه هر غذایی ممکن است آلرژی ایجاد کند، اما بیشتر آلرژی های غذایی در اثر هشت ماده غذایی ایجاد می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، علائم ممکن است از چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض آن ها تا چند ساعت بعد در هر جایی بروز کند و ممکن است موارد زیر را شامل شود:
-تورم زبان
-دهان یا صورت
-تنفس دشوار
-افت فشار خون
-استفراغ
-اسهال
-بثورات پوستی خارش دار
شیر گاو
آلرژی به شیر گاو اغلب در نوزادان و کودکان خردسال مشاهده می شود، به ویژه هنگامی که قبل از شش ماهگی در معرض پروتئین شیر گاو قرار داشته باشند.
شیر گاو یکی از رایج ترین آلرژی های کودکان است که دو تا سه درصد نوزادان و کودکان نوپا را تحت تأثیر قرار می دهد.
در صورت تشخیص آلرژی شیر گاو، تنها درمان، پرهیز از مصرف شیر گاو و غذاهای حاوی آن از قبیل هر نوع غذا یا نوشیدنی حاوی شیر گاو است.
تخم مرغ
آلرژی به تخم مرغ دومین علت شایع آلرژی غذایی در کودکان است. با این حال ، ۶۸درصد کودکانی که به تخم مرغ حساسیت دارند، تا ۱۶ سالگی از آلرژی خود رها می شوند.
با این وجود شاید لازم نباشد از تمام غذاهای مرتبط با تخم مرغ پرهیز کرد، زیرا در تخم مرغ های گرم شده ممکن است شکل پروتئین های ایجاد کننده آلرژی تغییر کند.
آجیل های درختی
آلرژی به آجیل های درختی یک حساسیت غذایی بسیار رایج است که برخی از نمونه های آجیل درختی عبارتند از:
-    آجیل برزیلی
-    بادام ها
-    بادام هندی
-    پسته
-    گردو
افرادی که حساسیت به این قبیل آجیل ها دارند نسبت به محصولات غذایی ساخته شده با این آجیل ها نیز، مانند کره گردو و روغن های آن ها حساسیت نشان می دهند. به این افراد توصیه می شود از مصرف همه انواع آجیل های درختی خودداری کنند، حتی اگر فقط به یک یا دو نوع حساسیت نشان دهند.
بادام زمینی
مانند آلرژی به آجیل ها، آلرژی بادام زمینی نیز بسیار رایج است و می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شدید و بالقوه کشنده شود. با این وجود، کسانی که به بادام زمینی آلرژی دارند اغلب به آجیل های درختی نیز حساسیت دارند.
صدف
تشخیص آلرژی واقعی به غذای دریایی به دلیل وجود آلودگی در غذای دریایی، مانند باکتری ها، ویروس ها یا انگل ها، دشوار است. این امر به این دلیل است که علائم می توانند مشابه باشند و هر دو می توانند باعث مشکلات گوارشی مانند استفراغ، اسهال و درد معده شوند.
حساسیت به صدف با مرور زمان برطرف نمی شود، بنابراین بیشتر افراد مبتلا به این بیماری باید برای همیشه صدف را از رژیم غذایی خود حذف کنند.
گندم
آلرژی به گندم یک واکنش آلرژیک به یکی از پروتئین های موجود در گندم است و اغلب در کودکان شایع تر است. اگرچه، کودکان مبتلا به آلرژی به گندم اغلب در زمان رسیدن به ۱۰ سالگی، آلرژی شان برطرف می شود.
مانند سایر آلرژی ها، آلرژی به گندم می تواند منجر به ناراحتی گوارشی، کهیر، استفراغ، بثورات، تورم و در موارد شدید آنافیلاکسی شود.
سویا
آلرژی به سویا در حدود ۰.۴درصد از کودکان تأثیر می گذارد و بیشتر در نوزادان و کودکان زیر سه سال دیده می شود که در اثر پروتئین موجود در سویا یا محصولات حاوی سویا تحریک می شوند. با این حال، حدود ۷۰ردصد کودکانی که به سویا حساسیت دارند، بعد از مدتی آلرژی آن ها برطرف می شود.
علائم آلرژی به سویا می تواند شامل خارش، سوزن سوزن شدن دهان و آبریزش بینی تا بثورات پوستی و آسم یا مشکلات تنفسی باشد. در موارد نادر، آلرژی به سویا همچنین می تواند باعث آنافیلاکسی شود.
ماهی
داشتن آلرژی به ماهی شایع است و حدود دو درصد بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. بسیاری از افراد دارای آلرژی به ماهی، نسبت به یک یا چند نوع ماهی حساسیت دارند.
یکی از روش های تشخیص مواد حساسیت زا انجام آزمایشات خونی و نمونه برداری های پوستی است. در کهیرهای مزمن بایستی عملکرد غده تیروئید مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص نبود آنتی بادی های ضدتیروئیدی اطمینان حاصل شود. چرا که در غیر این صورت ممکن است نیاز به جایگزین های هورمونی باشد. در حالات شدید آلرژی برای جلوگیری از حملات شدید حساسیتی از داروهای آنتی هیستامین استفاده می شود که البته اینگونه داروها ممکن است سبب خواب آلودگی شده و در درازمدت سبب افسردگی شود. به یاد داشته باشیم که ویتامین C یک آنتی هیستامین طبیعی است.
مواد مفید برای پیشگیری و درمان آلرژی ها
ویتامین: C  با تجویز پزشک به میزان ۱۰۰۰-۲۵۰ میلی گرم در روز که باعث جلوگیری از ترشح هیستامین در اثر گلبول های سفید شده و سبب کاهش علائم بیماری می شود.
بیوفلاونوئید: که همانند ویتامین C عمل می کند.
مواد غذایی مفید برای پیشگیری، کاهش علائم و درمان آلرژی
میوه های تازه، مرکبات، سبزی های تازه، آجیل خام، گوشت کم چرب، ماست کم چرب، حبوبات، برنج با سبوس، ذرت، گندم، لوبیا، باقلا، آب هویج، چغندر، کرفس، خیار، زنجبیل، پیاز، سیر، فلفل سیاه و قرمز باعث ترشح آنتی بادی به نام IgA از دستگاه گوارش می شود. این آنتی بادی با پوشاندن مواد غذایی آلرژی زا به کمک احاطه اطرافشان باعث جلوگیری از بروز واکنش حساسیتی می شود
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز