اهمیت مراقبت از بیماران مبتلا به فشارخون بالا در پاندمی کرونا

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ - ۱۲:۲۵:۱۱
کد خبر: ۱۱۸۰۱۵۰
اهمیت مراقبت از بیماران مبتلا به فشارخون بالا در پاندمی کرونا
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با ارسال پیامی به مناسبت بیست و هفتم اردیبهشت، روز جهانی فشارخون، بر اهمیت مراقبت از بیماران مبتلا به فشارخون بالا در پاندمی کروناویروس تاکید کرد.
به گزارش  خبرگزاری برنا از فارس، در متن پیام دکتر «مهرزاد لطفی» آمده است:
فشارخون بالا، یکی از عوامل خطر مهم مرگ و ناتوانی در دنیاست. در افراد مبتلا به فشارخون بالا، خطر سکته مغزی چهار برابر بیشتر و خطر سکته قلبی دو برابر بیشتر از افرادی است که دارای فشارخون طبیعی هستند. به این علت این بیماری از سوی سازمان جهانی بهداشت، قاتل خاموش نامیده شد.
حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون نفر در دنیا؛ یعنی حدود ۳ نفر از هر ۱۰ بزرگسال، به فشارخون بالا مبتلا هستند که حدود نیمی از آنها از وضعیت خود آگاهی ندارند.
۱۷ ماه می میلادی، مصادف با ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، روز جهانی فشارخون نامگذاری گردیده است. این روز در سراسر دنیا فرصتی برای تاکید بر ارتقاء و بهبود پیشگیری و کنترل فشارخون بالا را فراهم می کند و هر ساله با محوریت متفاوتی گرامی داشته می شود.
شعار امسال «با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، عمر طولانی تری داشته باشید» تعیین شده است که در همین راستا توصیه می شود، همه افراد به طور منظم با مراجعه به پزشک خود، مراقب سلامت و بهورز، فشارخون خود را اندازه گیری کنند، اطلاعات خود را درباره پیشگیری و کنترل فشارخون بالا افزایش دهند و اقدامات لازم برای درمان و کنترل فشارخون انجام دهند تا سالم بمانند و عمر طولانی تری داشته باشند.
در پاندمی کرونا، بیماران مبتلا به فشارخون بالا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوع شدید بیماری کووید ۱۹ هستند و در صورت ابتلا، خطر مرگ و میر آنها نیز بیشتر است.
از طرفی این بیماران در مواجهه با عوارض فشارخون بالا به دلیل عدم دریافت مراقبت ها نیز قرار دارند، بنابراین توصیه می شود این بیماران ضمن رعایت اصول پیشگیری از کرونا، نسبت به دریافت مراقبت و خدمات درمانی برای کنترل فشارخون، توجه بیشتری داشته باشند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز