آنچه باید در مورد فشارخون و داروهای آن بدانیم

۱۴۰۰/۰۲/۲۹ - ۱۳:۵۰:۱۰
کد خبر: ۱۱۸۱۲۱۵
آنچه باید در مورد فشارخون و داروهای آن بدانیم
میزان نیرویی که از طرف خون به دیواره رگ های خونی وارد می شود را فشارخون می گویند. قلب خون را به رگ های خونی که انتقال دهنده خون به تمام نقاط بدن هستند، پمپاژ می کند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،فشارخون بالا (hypertension) به دلیل مضراتی که برای قلب (افزایش کار و فعالیت قلب) و رگ ها (سفت شدن رگ ها) دارد، می تواند خطرناک باشد و منجر به حملات قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی، آسیب های کلیوی، آسیب های چشمی و مشکلات دیگر شود.
فشارخون طبیعی:
فشارخون با دو عدد که یکی را عدد بالا (systolic) سیستولیک در هنگام انقباض ماهیچه قلب و دیگری را عدد پایین یا (diastolic) دیاستولیک در زمان استراحت قلب، سنجیده می شود و میزان متعادل این دو عدد به شرح زیر است:
میزان نرمال یا طبیعی
کمتر از ۱۲۰ و بیشتر از ۸۰ (۱۲۰/۸۰)
قبل از مرحله افزایش فشارخون
عدد بالا بین ۱۲۰ تا ۱۳۹ و عدد پایین بین ۸۰ تا ۸۹
فشارخون بالا مرحله یک
عدد بالا بین ۱۴۰ تا ۱۵۹ و عدد پایین بین ۹۰ تا ۹۹
فشارخون بالا مرحله دو
عدد بالا ۱۶۰ و بالاتر و عدد پایین ۱۰۰ و بالاتر
افرادی که فشارخون شان بالاتر از حد نرمال است می بایست، برای پیداکردن درمان و پایین آوردن فشارخون به پزشک مراجعه کنند.
انواع فشار خون بالا:
فشار خون بالا به دو دسته فشارخون اولیه و فشارخون ثانویه تقسیم می شود،
فشار خون اولیه:
این نوع از فشار خون دلیل خاصی ندارد و اغلب در گذر زمان و افزایش عمر ایجاد می شود.
فشار خون ثانویه:
بعضی از افراد به دلایل خاصی دچار فشار خون می شوند، این نوع فشارخون را که به عامل دیگری مربوط است فشارخون ثانویه می نامند، در ضمن در این نوع فشارخون میزان اعداد بالا و پایین بیشتر از نوع اولیه است. بعضی از دلایل فشارخون ثانویه عبارتند از:
سیگار کشیدن، چاقی یا اضافه وزن، بی تحرکی، مصرف زیاد نمک، مصرف زیاد الکل، سن بالا، دیابت، مصرف دخانیات، استرس، سابقه بیماری های قلبی و عروقی خانوادگی، داشتن چربی خون بالا، سابقه بیماری های قلبی فرد، آسیب به اندام هایی مانند کلیه، چشم، مغز و قلب
 داروهای فشار خون:
مهارکننده آنزیم تبدیل گر آنزیوتانسین Angiotensin-converting enzyme inhibitors : با کاهش تجمع و رسوب مواد شیمیایی در رگ ها موجب کاهش فشار خون می شود. از این دسته دارویی دارو های «کپتوپریل» و «انالاپریل» را می توان نام برد.
 ادرار آورها Diuretics : با کاهش دفع سدیم و آب اضافی از طریق ادرار موجب کاهش فشار خون می شوند. دارو های هیدرو کلرو تیازید، تریامترن اچ، فروزماید در این گروه قرار دارند.
 مهارکننده های کانال های کلسیمCalcium Channel Blockers: مانع جذب کلسیم عضله قلب و عروق می شوند و در نتیجه رگ ها گشادتر شده و جریان خون بهتر می شود. از این دسته به داروهای «آمیلودیپین» و «وراپامیل» می توان اشاره کرد.
بتابلاکرها–Blockers ẞ : با کاهش ضربان قلب موب کنترل فشار خون می شود و از این دسته به داروهای «آتنولول» و «متوپرولول» می توان اشاره کرد.
آلفا بلاکرها–Blocker ἀ : با کاهش تولید آدرنالین موجب کاهش فشار خون و استرس می شوند. از این دسته «پرازوسین» و «ترازوسین» را می توان نام برد.
پزشکان با توجه به علت افزایش فشار خون بیماران بهترین دارو را برای کنترل فشارخون آن ها تجویز می کنند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز