افزایش موارد ابتلا و بستری مادران باردار در موج چهارم کرونا

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۱۲:۲۸:۲۶
کد خبر: ۱۱۸۴۴۰۳
افزایش موارد ابتلا و بستری مادران باردار در موج چهارم کرونا
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از افزایش چشمگیر موارد ابتلا و بستری مادران باردار از ابتدای سال جاری همزمان با موج چهارم کووید-۱۹ خبر داد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر «عبدالرسول همتی» گفت: از ابتدای فروردین سال جاری شاهد موج چهارم همه گیری کرونا بوده ایم که در مقایسه با موج های پیشین، روند صعودی بیشتری داشت؛ به نحوی که منجر به افزایش تعداد موارد مبتلای بستری و سرپایی در دوره زمانی کوتاه و متاسفانه منجر به مرگ و میر مادران باردار شد.
او افزود: رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی از جمله برگزاری مهمانی ها، انجام دید و بازدیدها در تعطیلات سال نو، استفاده نکردن از ماسک و رعایت نکردن فاصله فیزیکی در دورهمی ها از عوامل موثر در افزایش موارد ابتلا و فوت هموطنان به ویژه در مادران باردار بوده است.
دکتر همتی ادامه داد: نسبت موارد مشکوک، مثبت و بستری مادران باردار در بخش مراقبت های ویژه نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۳۹۹و همچنین در موج های پیشین کرونا، افزایش چشمگیری داشته و با افزایش هفت برابری ابتلا (۷۱ مورد در اسفند سال گذشته و ۴۶۸ مورد از ابتدای امسال تاکنون) و افزایش ۶ برابری بستری مادران در بخش مراقبت های ویژه (۴ مورد سال ۹۹ و از ابتدای امسال تاکنون ۲۴ مورد) و با نهایت تاسف و تاثر، با وجود پیگیری شبانه روزی کادر بهداشت و درمان در نجات جان مادران باردار پُرخطر، افزایش ۱۰۰ درصدی مرگ (۳ مورد مرگ در سال ۱۳۹۹ و ۳ مورد مرگ از ابتدای سال جاری تاکنون) گواهی بر این وضعیت بحرانی است.
او با این توضیح که از زمان تشکیل جنین، تغییرات چشمگیری در وضعیت جسمانی مادر اتفاق می افتد و با توجه به تشابه برخی از این تغییرات با بعضی از علائم ابتلا به کووید-۱۹ مانند تنگی نفس، احتقان بینی، احساس خستگی، تهوع و استفراغ و نیز تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم تعدادی از بیماری ها و مشکلات مادر بر سلامت جنین، توجه خاص به رعایت دستورالعمل های پیشگیری و کنترل کرونا در این گروه بسیار ضروری است، اضافه کرد: به عنوان نمونه در موارد تب مادر طی سه ماهه نخست بارداری، احتمال صدمه به جنین وجود دارد و برخی بیماری های مادر نیز زمینه ساز خطر زایمان زودرس و یا افزایش مرگ و میر نوزادی است.
به گفته این مقام مسوول در دانشگاه، اگرچه بارداری به تنهایی عامل خطر برای ابتلا به بیماری کووید۱۹ نیست؛ اما همراه بودن بارداری با بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشارخون و بیماری های قلبی عروقی و دیگر بیماری های مزمن، شانس ابتلا به این ویروس و بستری مادران باردار را افزایش می دهد.
معاون بهداشت دانشگاه گفت: با توجه به بحران همه گیری ویروس کرونا و افزایش میزان ابتلای مادران باردار، بر رعایت بیش از پیش تمامی دستورالعمل های سلامت مادران در همه گیری کووید-۱۹ تاکید شده و به این گروه توصیه می شود رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، پرهیز از ترددهای غیرضروری و محول کردن حداکثری مسوولیت کارهای خارج از منزل به سایر افراد، پرهیز از حضور در مراسم هایی نظیر جشن تولدها، عروسی و هرگونه دورهمی را جدی بگیرند.
او با اشاره به اثر قطعی موارد یاد شده در کاهش انتقال بیماری و کمک به شکستن زنجیره انتقال ویروس، ابراز امیدواری کرد با همکاری و همراهی مردم، در آینده نزدیک شاهد حذف کامل ویروس از جامعه باشیم.
نظر شما