عضو کمیسیون انرژی مجلس:

نیاز آبی لامرد و مهر در افق ۱۴۱۰ باید از دریا تأمین شود

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۱۴:۵۱:۰۳
کد خبر: ۱۲۰۸۰۲۸
نیاز آبی لامرد و مهر در افق ۱۴۱۰ باید از دریا تأمین شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس در آیین آغاز عملیات لوله‌گذاری و احداث آب‌شیرین‌کن طرح انتقال آب از دریا به استان فارس تأکید کرد: نیاز آبی لامرد و مهر در افق ۱۴۱۰ باید از دریا تأمین شود.
به گزارش خبرنگار برنا از شهرستان لامرد؛ دکتر سیدموسی موسوی، صبح امروز در آیین آغاز عملیات لوله‌گذاری طرح انتقال آب از دریا به استان فارس، با بیان اینکه کمبود آب بزرگترین ابرچالش کشورمان در سال‌های آینده است، خاطرنشان کرد: فقط ۳ درصد از آب جهان قابل شرب و شیرین است و ۹۷ درصد باقیمانده آب دریاها و اقیانوس‌هاست.
وی افزود: ایران در کمربند خشکسالی دنیا قرار گرفته و میانگین بارش ما تقریباً یک‌سوم میانگین جهانی است، ضمن اینکه تبخیر آب در ایران هم بسیار بیشتر از میانگین جهانی است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در جنوب کشور و فارس وضعیت به مراتب بدتر است، تصریح کرد: در سال زراعی جاری لامرد و مهر فقط ۲۴ میلیمتر بارندگی داشته‌ است! چاه‌های ما عمیق‌ترین چاه‌های کشور با ۵۰۰ متر هستند و دیگر قابلیت کف‌شکنی ندارند ؛ به‌گونه‌ای که در برخی نقاط حوزه انتخابیه اکنون هر سه روز یک‌بار آب جیره‌بندی به مردم می‌رسد.
وی سپس به خشکسالی بلندمدتی که طی ۴ دهه اخیر کشور دچار آن شده است اشاره کرد و افزود: امسال شاهد بدترین وضعیت بارش در نیم‌قرن اخیر بودیم و این خشکسالی نه‌فقط در کمبود آب شرب، بلکه در دامداری، کشاورزی، معیشت مردم، عدم استقرار صنعت، محیط‌زیست، کمبود برق و همه حوزه‌ها تأثیر بسزایی دارد؛ به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود بحران‌های امینی آینده کشور بدلیل کمبود آب باشد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بهترین راه تأمین آب پایدار استفاده از منابع لایزال الهی در دریاست، گریزی به کشورهای حوزه خلیج فارس زد و افزود: ۸۵۰ آب‌شیرین‌کن که نیمی از ظرفیت نمک‌زدایی جهان می‌شود در کشورهای اطراف ما مستقر شده که بیش از ۲۶ میلیون مترمکعب آب در روز تولید می‌کنند؛ به‌طوری که کشورهای مختلف عربی همچون عربستان، امارات، قطر و حتی بحرین آب شرب خود را از این طریق تأمین می‌کنند، اما سهم ایران از دریا یک‌پنجاهم کشورهای عربی است.
دکتر موسوی در ادامه به تاریخچه طرح انتقال آب از دریا به لامرد و مهر اشاره کرد و با بیان اینکه در دوران نمایندگی در مجلس نهم پس از پیگیری‌های فراوان مجوز این کار اخذ شد و مناقصه آن در سال ۹۴ برگزار گشت، افزود: در آن زمان نه بحث انتقال آب به گل‌گهر کرمان مطرح بود نه خراسان و جای دیگر و اگر طرح به‌موقع انجام شده بود ما باید ۲ سال پیش شاهد افتتاح این پروژه می‌بودیم، اما به هرحال شاهدیم در اجرای طرح توقف و فرصت‌سوزی صورت گرفت که امیدواریم با حل مشکلات و امضای قرارداد خرید تضمینی آب از سوی ایمیدرو، از این پس شاهد اجرای سریع پروژه باشیم. 
وی با اشاره به فاصله کوتاه ۳۰ کیلومتری این منطقه تا دریا تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا تمام نیاز آبی شهرستان‌های لامرد و مهر در افق ۱۴۱۰ از این طرح تأمین شود.
گفتنی است عملیات لوله‌گذاری و احداث آب‌شیرین‌کن طرح مهم انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس صبح امروز با حضور معاون وزیر صنعت و رئیس هیأت عامل ایمیدرو، استاندار فارس، دکتر موسوی و تعدادی دیگر از نمایندگان فارس در مجلس، اعضای شورای راهبردی انتقال اب خلیج فارس به استان و سایر مقامات ملی و استانی برگزار شد.
این طرح عظیم با سرمایه‌گذاری قریب به ۲ هزار میلیارد تومانی شرکت فراآبرسان طی مدت ۲ سال انجام خواهد شد و اکنون در چهار جبهه شامل «احداث تأسیسات آب‌شیرین‌کن در کنار دریا»، «عملیات ترانشه‌برداری و خاک‌برداری خط انتقال»، «عملیات حفر کانال» و همچنین «تولید، انتقال و لوله‌گذاری» فعال است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز