۱۰ گام برای پیشگیری از چاقی در کودکان

۱۴۰۰/۰۸/۲۹ - ۱۲:۳۵:۴۶
کد خبر: ۱۲۶۳۵۵۵
۱۰ گام برای پیشگیری از چاقی در کودکان
پیشگیری از چاقی در کودکان با ۱۰ گام موثر قابل انجام پذیر است.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، گام های مهم در راستای جلوگیری از چاقی گودکان به شرح ذیل است:
۱) مصرف صبحانه کامل مهمترین اصل در موفقیت کودکان برای کاهش وزن است. در صورتی که صبحانه مصرف نشود کودک از اقلامی مانند انواع کیک ها، بیسکویت ها و سایر تنقلات کم ارزش استفاده می کند که باعث افزایش انرژی دریافتی کودک شده، همچنین تنقلات کم ارزش مواد مغذی لازم برای رشد را ندارند.
۲) مصرف تنقلات کم ارزش در میان وعده ها مانند کیک ها و بیسکویت ها، پفک و چیپس، آب میوه ها، انواع شکلات و موادی از این قبیل باعث رفع گرسنگی سریع و ایجاد گرسنگی بیشتر کودک در فاصله نیم تا یک ساعت بعد شده و در نتیجه پرخوری کودک را به همراه دارد، بنابراین استفاده از این تنقلات باید محدود شود.
۳) خودداری از دادن غذا یا تنقلات به کودک هنگام تماشای تلویزیون: اغلب هنگام تماشای تلویزیون، احتمال پرخوری بیشتر است. بنابراین توصیه می شود غذای کودک را در محیطی آرام و بدون سر و صدا و دور از تلویزیون به او داد تا مقدار غذای خورده شده کنترل شود.
۴) ندادن شکلات و شیرینی به عنوان پاداش به کودک: دادن شیرینی و شکلات به کودک هم باعث اضافه دریافت انرژی و در نتیجه چاقی می شود و هم ذائقه او به شیرینی متمایل می شود.
۵) محدود کردن مصرف غذاهای پرچرب، با کالری بالا: غذای روزانه کودک دچار اضافه وزن، باید کم چرب تهیه شود. بنابراین به جای سرخ کردن، غذاها را به شکل بخارپز، آب پز و تنوری تهیه کنیم.
۶) مصرف شیر و لبنیات کم چرب برای کودکان بزرگتر از دو سال
۷) پرهیز از نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی و دلستر و انواع شربت ها: از آب یا دوغ کم نمک و یا آب میوه طبیعی و بدون قند به جای نوشیدنی های زیان آور استفاده شود.
۸) محدود کردن مصرف کره، سرشیر، خامه و سس مایونز: می توان با استفاده از ماست، آبلیمو، سرکه بالزامیک، روغن زیتون و سبزی های خشک معطر، سس سالاد تهیه کرد و یا از سس های رژیمی و کم چرب استفاده کرد.
۹) بهتر است از مواد غذایی مفید که برای رشد کودک لازم است، در میان وعده ها استفاده شود مانند: انواع میوه های فصلی، شیر یا ماست، مغزها و دانه ها مانند بادام، گردو، پسته و انواع تخمه ها، صیفی ها مانند خیار، هویج و کاهو. این مواد به خاطر داشتن فیبر غذایی باعث ایجاد احساس سیری در کودک شده و در نتیجه اشتها را برای وعده اصلی کاهش می دهند.
۱۰) نظم در زمان خواب کودک (مثلا ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح): کودکی که به موقع بخوابد، برنامه صبحانه، ناهار و شام و میان وعده ها سر ساعت و منظم می شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز