رتبه اول مصالحه و آزادی زندانیان در کشور به فارس تعلق دارد

۱۴۰۰/۰۹/۱۳ - ۱۲:۰۵:۴۳
کد خبر: ۱۲۶۹۴۲۱
رتبه اول مصالحه و آزادی زندانیان در کشور به فارس تعلق  دارد
معاون رئیس کل و رئیس توسعه حل اختلاف دادگستری استان فارس، اعلام کرد که این استان به لحاظ تعداد پرونده‌های قتل منتهی به مصالحه و همچنین کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مالی، رتبه اول کشور را در اختیار دارد.
به گزارش خبرگزاری برنا از  فارس،حجت‌الاسلام مصطفی توانی در جلسه هم‌اندیشی معاون اول قوه قضائیه و قضات دادگستری استان فارس خاطرنشان کرد: شورای حل اختلاف بازوی توانمند دستگاه قضایی است و با تلاش اعضای متعهد خود توانسته است نقش بسیار موثری در توسعه قضایی و رشد فرهنگ مصالحه در میان مردم ایفاء کند.
وی گفت: استان فارس با دارا بودن ۴۴ حوزه قضایی، ۴۹۴ شعبه شورای حل اختلاف شامل ۳۱۱ شعبه شهری و ۱۳۴ شعبه روستایی و ۱۶ شعبه ویژه زندان از بزرگترین مراکز توسعه حل اختلاف استانی در کشور به شمار می‌رود و که با در اختیار داشتن ۲۱۱۸ نفر پرسنل، بدون حتی دریافت حق الزحمه مناسب، عملکرد مناسبی را در موضوع پرونده‌های ارجاعی ثبت کرده است و تلاش می‌کند روند رشد کیفی رسیدگی ها را با اجرای آموزش های دوره ای، تداوم بخشد.
معاون دادگستری فارس افزود: شورای حل اختلاف دادگستری استان با تدابیر و هدایت های مدیریت ارشد قضایی استان همانند سایر بخش های دادگستری در سال گذشته دستاورد های ویژه ای داشته که دستیابی به جایگاه برتر کشور در مجموع بررسی ۲۳ شاخصه ارزیابی، یکی از دستاوردها بوده است.
توانی کسب رتبه اول در مصالحه پرونده های قتل با تعداد ۶۰ فقره پرونده، کسب رتبه اول در آزادی زندانیان کشور به واسطه زمینه سازی آزادی ۲۳۰۰ زندانی و کسب رتبه برتر در آمار عملکردی را از اقدامات مثبت شوراهای حل اختلاف استان فارس در ارزیابی های انجام شده توسط مرکز توسعه حل اختلاف کشور بیان و اضافه کرد: بخش عمده ای از این دستاوردها درنتیجه عملکرد اعضاء خدوم این مجموعه در شعب سراسر استان و نقاط دور نزدیک در شهری و روستایی و عشایری است.
وی این دستاورد های مثبت را نتیجه استفاده از ظرفیت نخبگان داخلی و برون سازمانی و تشکیل اتاق فکر برای بهبود عملکرد و فرایندهای انجام کار در شوراهای حل اختلاف و ارتقاء نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف موجود، در راستای سیاست های سند تحول قوه قضاییه و همچنین دستورات و بیانات ریاست معظم قوه قضاییه دانست.
این مقام قضایی گفت: راه اندازی و تشکیل هیات های صلح در بیش از ۵۰ مسجد در شهر شیراز و بیش از ۲۵۰ مسجد در سایر شهرستان های استان فارس در راستای نهادینه سازی فرهنگ صلح و سازش در جامعه با استفاده از ظرفیت نخبگان، معتمدین محلی و نهادهای مردمی کمک شایانی به دستیابی به اهداف برنامه های تدوین شده کرده است.
توانی همچنین به همکاری با ۱۲ نهاد و سازمان در راستای اهداف و وظایف شورا و انعقاد تفاهم نامه با ۶ سازمان و برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای نظام مند کردن، تقویت مشارکت و افزایش تعامل نهادهای مردمی با دستگاه قضایی با رویکرد صلح و سازش و استفاده از شیوه های مختلف فرهنگ سازی در توسعه فرهنگ صلح و سازش اشاره و اضافه کرد: تلاش کرده ایم تا بهره گیری از ظرفیت رسانه ها آگاهی و توانمند سازی در حوزه صلح و روحیه گذشت و عفو را تقویت کنیم.
معاون رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین گفت: با اجرای طرح نوبت دهی الکترونیکی در واحد های اجرای احکام و انجام بازدیدهای مستمر از زندان ها و ملاقات چهره به چهره با زندانیان توسط قضات شوراهای حل اختلاف در این هدف متعالی نیز کسب رضایتمندی عمومی را دنبال می‌کنیم.
توانی توجه بیش از پیش به ظرفیت خیرین برای آزادی زندانیان و استفاده حداکثری از ظرفیت سامانه های الکترونیکی با هدف ارائه خدمات و توجه ویژه به انجام بازرسی های مستمر از شوراهای حل اختلاف استان در معیت بازرسی های واحد نظارت و ارزشیابی قضات دادگستری استان را از دیگر اقدامات مجموعه شوراهای حل اختلاف در فارس بیان و اضافه کرد: این روند رو به رشد را با  توجه جدی به موضوع آموزش کارکنان و برگزاری دوره های آموزشی و تقویت کانال های ارتباطی متعدد بین مردم با معاونت توسعه حل اختلاف استان برای بیان نظرات و دیدگاه ها، با قدرت ادامه خواهیم تا بازروی قدرتمندی برای مجموعه قضایی استان و تسهیل گر ارائه خدمات قضایی برای مردم باشیم.
وی همچنین خواستار تعیین تکلیف استخدام کارکنان شوراهای حل اختلاف، رسیدگی به وضع معیشتی کارکنان شورای حل اختلاف، حذف نشدن قضات از مجموعه شوراهای حل اختلاف، رسیدگی و تعیین تکلیف پرداخت بیمه کارکنان شورای حل اختلاف مربوط به قبل از سال ۱۳۹۲ و تخصیص اعتبارات لازم برای نوسازی و تجهیز مجتمع های شورای حل اختلاف استان فارس شد.
انتهای پیام
نظر شما