۱۸ آذرماه اولین جشنواره فرهنگ و هنربومی لامِردون برگزار خواهد شد

۱۴۰۰/۰۹/۱۶ - ۰۸:۰۰:۳۲
کد خبر: ۱۲۷۰۷۰۰
۱۸ آذرماه اولین جشنواره فرهنگ و هنربومی لامِردون برگزار خواهد شد
دبیر جشنواره لامِردون گفت: لامِردون به عنوان اولین جشنواره فرهنگ و هنر بومی جنوب با هدف تجلی در هم تنیده آداب و رسوم، پیشینه، صنایع دستی و هنرهای سنتی با حضور ده‌ها هنرمند بیخه جات جنوب، 18 لغایت 22 آذرماه سال جاری در استان فارس، شهرستان لامرد، میدان دکتر حیاتی، جاده فرودگاه، بعد از راهنمایی و رانندگی، مجتمع گردشگری کیان برگزار خواهد شد.
سعیده صداقت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا از شهرستان لامرد؛ شهرستان لامرد با اشاره به ایده برگزاری نمایشگاه لامِردون بیان کرد: در قدم اول، طی نشستی که با بانوان رابط ادارات داشتیم طرح اقتصاد بومی، هویت لامردی، اشتغال ملی، آشنایی و پاسداست اداب نیاکان و زندگی سالم بیان و مقرر شد هر اداره، در زمینه ای که میتواند همکاری لازمه را انجام دهد؛ خوشبختانه ادارات، انجمن های هنری و مردم نهاد و صنایع از پیشنهاد ارائه شده حمایت کردند.
وی افزود: در قدم دوم کارآفرین را شناسایی و برای حضور در چنین جشنواره ای دعوت کردیم و بدین ترتیب جشنواره رویه جدی تری به خود گرفت و کارگروه های مختلفی چون روابط عمومی و کمیته تبلیغات، مالی و پشتیبانی، هنرهای تجسمی و صنایع دستی، غذاهای محلی و بنیاد آفتاب، کودکان، گویش محلی و مراسم سنتی، موزه ها و گردشگری، مدیریت، محیط زیست و اجرایی و افتتاحیه شکل گرفت.
صداقت با نیم نگاهی به نامگذاری این جشنواره تصریح کرد: برای نامگذاری نمایشگاه یک طوفان فکری شکل گرفت و این میان «لامِردون» به عنوان اسم منتخب با رای اکثریت اعضا برگزیده شد.
دبیر جشنواره لامِردون از استقبال بی نظیر متقاضیان برای حضور در این جشنواره خبرداد و گفت: با اعلام فراخوان برگزاری جشنواره و واگذاری غرفه های آن به علاقه‌مندان، بصورت چشمگیری از مناطق برون شهرستانی و استانی متقاضیان حضور در نمایشگاه شدند.
این فعال فرهنگی لامردی ادامه داد: خوشبختانه توانستیم بیش از ۲۵ غرفه مجزا که هر کدام از آنها ۲ الی ۳ هنرمند مدیریتش را برعهده دارند ایجاد کنیم.
صداقت با بیان اینکه جشنواره لامِردون در راستای یادآوری اصالت‌ بیخه جات تداوم خواهد تأکید کرد: بازی بومی_محلی، اجرای مسابقات آشپزی، میزگرد های شبانه نویسندگان تاریخِ بیخه جات، موسیقی های محلی، شعرها و گویش محلی، آیین و مراسمات سنتی_بومی، عرضه صنایع دستی، موزه مردم شناسی منطقه، محیط زیست و معرفی حیات وحش و نباتات بومی، مسابقات کودکان، فروش صنایع دستی و موادغذایی سنتی، تجلیل از غرفه داران و همیاران برتر برگزاری نمایشگاه و ... از برنامه های مختلف این جشنواره است.
دبیر جشنواره لامِردون توانمندی افراد را شاخص انتخاب آنان به عنوان مدیران کمیته های مختلف جشنواره عنوان کرد و گفت: بازدید از غرفه های جشنواره برای عموم مردم بصورت شیفت عصر و از ساعت ساعت 15:30 الی 21:30 آزاد است؛ همچنین بازدید مهمانان کشوری و استانی نیز پیش بینی شده است که با قطعیت حضور آنان، اعلام عمومی خواهد شد.
وی در پایان از دفتر نماینده مردم لامرد و مُهر، فرمانداری، شهرداری، شورای اسلامی شهر، بسیج هنرمندان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و گردشگری، جهاد کشاورزی، محیط زیست، مجتمع گردشگری کیان، هلال احمر، شرکت مجتمع صنایه آلومینیوم جنوب (سالکو) و تابناک لامرد بابت همکاری و مساعدت در برپایی این جشنواره تقدیر و تشکر کرد.
انتهای پیام
 
نظر شما