پیام رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت آغاز بسیج پیشگیری و کنترل پرفشاری خون

۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۳:۳۳:۵۴
کد خبر: ۱۳۲۹۹۹۷
پیام رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت آغاز بسیج پیشگیری و کنترل پرفشاری خون
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با انتشار پیامی در آستانه بسیج پیشگیری و کنترل فشار خون بالا و روز جهانی فشار خون، بر اهمیت توجه به اندازه گیری منظم فشارخون تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس ، دکتر «سید وحید حسینی» در این پیام با اشاره به اینکه بیماری های قلبی عروقی نخستین علت مرگ و میر در دنیا محسوب می شود، فشارخون بالا را عامل مهم ابتلا به این بیماری دانست.
در متن این پیام آمده است:
بر اساس آمارهای جهانی، بیماری های قلبی عروقی با ۱۸.۶ میلیون مرگ در سال، مهمترین عامل مرگ و میر در جهان است که معادل ۳۳ و ۵۹ صدم از کل موارد مرگ و میر محسوب می شود.
این بیماری ها علت ۱۰ درصد از میزان سال های از دست رفته به علت مرگ زودرس و ناتوانی محسوب می شود و در کشور ما نیز، بیماری های قلبی عروقی علت ۴۶ درصد از کل مرگ ها  و نخستین عامل مرگ و میر است.
بیماری فشارخون بالا مهمترین عامل خطر قابل تغییر مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی و بیماری های مزمن کلیوی و سکته های مغزی در ایران و جهان است. بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر همراه در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۵.۶ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال در استان فارس، مبتلا به پرفشاری خون بوده اند.
میزان آگاهی از بیماری  پر فشاری خون در استان فارس ۶۲.۹۴ درصد بوده و این در حالی است که ۵۳.۳۶ درصد از بیماران در استان فارس تحت پوشش درمان بوده اند و ۴۸.۳۶ درصد از بیماران نیز درمان موثر دریافت می کردند.
از آنجایی که بسیاری از بیماران مبتلا به پرفشاری خون از بیماری خود مطلع نبوده و یا در صورت اطلاع، برای درمان اقدام نمی کنند و حتی در برخی موارد، در صورت اقدام به درمان، به دلایل مختلف به اهداف کنترل بیماری نمی رسند، به این بیماری لقب «قاتل خاموش» داده اند.
این در حالی است که بسیاری از اهداف شناسایی و کنترل بیماری پرفشاری خون، با اندازه گیری ساده فشارخون توسط افراد قابل دستیابی است. به عبارتی دیگر یکی از مهمترین چالش های سلامت با یکی از کم هزینه ترین اقدامات (اندازه گیری فشار خون) قابل مدیریت است. توجه به این مساله سازمان های بین اللملی فعال در حوزه فشارخون بالا را بر آن داشت تا از سال ۲۰۰۵ میلادی، با هدف ارتقای آگاهی و درک مفهوم فشارخون، همه ساله روز ۱۷ ماه می مصادف با ۲۷ اردیبهشت را به عنوان روز جهانی فشارخون نامگذاری کنند.
امسال نیز این روز جهانی با شعار «با اندازه گیری دقیق فشار خون و کنترل مطلوب آن، زندگی با کیفیت و عمر طولانی تر داشته باشید» نامگذاری شده است.
شناسایی بیماران مبتلا به پرفشاری خون و ارائه خدمات مراقبتی به این بیماران بر اساس سطح بندی خدمات به ویژه خدمات تخصصی در کلینیک های تخصصی فشارخون، از اهداف دانشگاه در کنترل این عامل خطر مهم در بیماری های قلبی و عروقی است.
انتهای پیام
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز