خانواده در محافظت از فرزندان در برابر آسیب اعتیاد و رفتارهای پرخطر نقش کلیدی دارد

۱۴۰۱/۰۳/۳۱ - ۱۱:۰۲:۴۹
کد خبر: ۱۳۴۱۹۰۲
خانواده در محافظت از فرزندان در برابر آسیب اعتیاد و رفتارهای پرخطر نقش کلیدی دارد
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در پیامی به مناسبت هفته ملی پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر، نقش خانواده را از مهمترین و کلیدی ترین عوامل محافظت فرزندان و پیشگیری از گرایش آنان به رفتارهای پُرخطر دانست.
به گزارش  خبرگزاری برنا از فارس، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:همه ساله بیست و ششم ژوئن مقارن با پنجم تیر، به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است. به همین مناسبت، در کشور ما از یکم تا هشتم تیر به عنوان هفته ملی پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است تا با حضور منسجم تر و پر رنگ تر تمامی آحاد جامعه، اقدامات و برنامه هایی با محوریت پیشگیری از اعتیاد اجرایی شود.
با توجه با اینکه اعتیاد به عنوان نخستین اولویت آسیب‌ های اجتماعی کشور تعیین شده، می توان با تدبیر، تلاش و راهبردهای پیشگیرانه آن را به کنترل درآورد.
اعتیاد نه تنها منجر به آسیب های شدید و عمیق جسمی و روانی در فرد می گردد، بلکه آسیب های اجتماعی نظیر افزایش طلاق، بزهکاری و بیکاری را نیز در بر دارد.
سازمان ملل برای روز جهانی مبارزه با مواد مخدر سال جاری شعار «همه با هم نه به اعتیاد# یاریگر هم باشیم» را تعیین کرده است.
این شعار با هدف حساس سازی مسوولان، سازمان ها و آحاد جامعه و به منظور پذیرش اعتیاد به عنوان یک بیماری همانند سایر بیماری های جسمی و ضرورت سیاستگذاری و حمایت همه جانبه در تامین خدمات درمانی و مراقبتی برای آن انتخاب شده است.
در همین راستا، مهمترین استراتژی در برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد، آموزش به خانواده ها و نوجوانان است. این بدان معناست که نقش خانواده جزو مهمترین و کلیدی ترین عوامل، در محافظت از فرزندان و پیشگیری از گرایش آنان به رفتارهای پُرخطر است.
برای دستیابی به این هدف، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت استان فارس، کارشناسان سلامت روان متبحر و دوره دیده ای را مستقر کرده است. این کارشناسان تمامی خدمات آموزشی و مشاوره انفرادی را به صورت رایگان به مراجعان ارائه می دهند.
هم استانی های عزیز می توانند با مراجعه به پزشک خانواده و یا کسب اطلاع از مراقبان سلامت در کوتاه ترین زمان ممکن از خدمات آموزشی و مشاوره روان شناسان برای ارتقای سلامت روان خانواده خود بهره بگیرند.
همچنین مراکز گذری و تیم های سیار کاهش آسیب اعتیاد تحت پوشش معاونت بهداشت دانشگاه، در مناطق حاشیه ای و آسیب خیز شهرهای «شیراز»، «مرودشت»، «کوار»، «کازرون»، «فیروزآباد» و «داراب»، خدمات رایگان خود را در قالب اجرای برنامه های آموزشی، تست HIV، غربالگری بیماری سل و بیماری های مقاربتی، تست کرونا، توزیع بسته های حمایتی و اقلام بهداشتی، میان وعده، غذای گرم، سرنگ و سوزن و دیگر موارد، به منظور کاهش آسیب اعتیاد، در بین مصرف کنندگان مواد مخدر کارتن خواب ارائه می دهند.
در پایان، از زحمات و تلاش های ارزنده تمامی فعالان عرصه خطیر و گسترده مبارزه با مواد مخدر قدردانی نموده و توفیق روزافزون آنان را از درگاه خداوند متعال آرزو دارم. امیدوارم با تلاش های عزیزان مجموعه دانشگاه به ویژه همکاران سختکوش و ساعی گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت  و حمایت های مستمر مسوولان سایر سازمان ها بتوانیم گام ‌های موثری برای پیشگیری و کاهش مصرف مواد و در نتیجه داشتن نسلی سالم و پویا برداریم.
انتهای پیام
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز