مصائب گردشگری تمامی ندارد / چوب رفاقت ها و ملاحظات دوستانه بر تن‌ هتل های فارس

۱۴۰۱/۰۷/۱۱ - ۱۴:۳۵:۵۳
کد خبر: ۱۳۸۳۱۵۲
مصائب گردشگری تمامی ندارد / چوب رفاقت ها و ملاحظات دوستانه بر تن‌ هتل های  فارس
شاید قیاس ساده اما درستی باشد که بگوییم کم کاری سرمایه گذاران حوزه خدمات گردشگری از یک سو و وعده و وعیدهای مسولان دولتی برای تامین منابع مالی این بخش از سوی دیگر منجر شده که حقوق مصرف کننده رعایت نشود و تاوانش را مردم بپردازند. بدون اغراق این موضوع حکایت چند ساله مراکز اقامتی و هتل های فارس است که اگر بگوییم عرضه و تقاضای خدمات گردشگری با یکدیگر همخوانی نداشته بیراه نگفتیم و شاهد این ادعا هم اتفاق هفته اخیر بود که واکنش های عجیب و غریبی را هم در پی داشت. اتفاقی که سرمنشأ آن به بازدید نظارتی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس برمی گشت و ماجراهایی را رقم زد که تامل برانگیز است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از فارس، هفته گذشته در جریان بازدیدهای نظارتی کارشناسان معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس از یک هتل چهار ستاره شیراز؛  دستور تعطیلی این هتل قدیمی داده شد و گشایش دوباره آن و بازگشت به چرخه خدمت و پذیرش مسافر هم منوط به انجام تغییرات لازم و بروزرسانی تجهیزات و استانداردسازی های مناسب بود و آنطور که سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تاکید کرده با متخلفان در حوزه گردشگری این استان به هیچ عنوان تعارفی نداریم و بازدیدهای نظارتی کارشناسان این معاونت بر فعالیت واحدهای اقامتی و گردشگری فارس به صورت مستمر ادامه می یابد. 

ابراهیم بختیاری همچنین بر این باور است که خدمات هتلداری و پذیرایی در شیراز به لحاظ وجود هتلداران با سابقه از شرایط مناسبی برخوردار است اما متاسفانه برخی از این تاسیسات اقامتی در بروزرسانی تجهیزات و خدمات و پرورش نیروی انسانی متخصص عملکرد مطلوبی ندارند و باید هر چه سریع تر این مشکل مرتفع شود.

وی همچنین در گفت و گو با خبرنگار ما از اصلاح درجه بندی برخی ار هتل های این استان خبر داد و با اشاره به نامه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس مبنی بر عدم پذیرش  مسافر هتل مذکور در شیراز گفت: بر اساس تبصره یک ماده ۱۷ آیین نامه ایجاد، اصلاح و درجه بندی هتل های کشور به دلیل شرایط نامطلوب ارائه خدمات و تجهیزات و تاسیسات هتلی در شیراز و عدم انطباق خدمات این هتل با درجه آن، معاونت گردشگری این اداره کل دستور عدم پذیرش مسافر را در این واحد اقامتی داد. 

وی با تاکید بر اینکه عدم پذیرش مسافر برای این هتل به معنی تعطیلی آن نیست افزود: با توجه به بازدیدهای نظارتی صورت گرفته به این هتل ابلاغ شده بنا به لحاظ نمودن حقوق مسافران ورودی  بر اساس درجه فعلی و لزوم اصلاح درجه هتل بر اساس وضع موجود، اقدام به‌پذیرش مسافر ننماید.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری فارس ادامه داد: جلسه کمیسیون درجه بندی در روزهای آتی در این اداره کل تشکیل و در خصوص اصلاح درجه هتل مذکور تصمیم گیری  می شود و پس از تعیین درجه، پذیرش مسافر در این واحد اقامتی صورت خواهد گرفت.

بختیاری تاکید کرد: چنانچه واحدهای گردشگری فارس از نظر کیفیت در ارائه خدمات ضعیف عمل کنندبا جدیدت و مطابق قوانین و مقررات موجود با آن ها برخورد می شود.

وی همچنین گفت: بازدیدهای نظارتی کارشناسان از واحدهای اقامتی و خدماتی گردشگری استان همچنان ادامه دارد و اولویت ارتقا کیفیت در ارائه خدمات به مسافران است. به رغم  تاکیدهای مطرح شده از سوی معاونت گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی فارس، سید حسن سیادتان رئیس جامعه هتلداران فارس معتقد است تعطیل کردن یک هتل به آن راحتی که سرپرست جدید معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس اعلام و در رسانه ها هم‌منتشر کردند، نیست چرا که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قانون و مقرراتی حکم فرماست و هتل ها طبق همان قوانین عمل می کنند. 

وی بر این باور است که نامه عدم پذیرش مهمان و تعطیلی هتل مذکور در شیراز بر اساس بازدید سلیقه‌ای و شخصی و به  دور از قانون و مقررات و فرایند انجام شده است.

سیادتان افزود: این اقدام بدون هماهنگی تشکل جامعه حرفه‌ای هتلداران و هتل آپارتمان استان فارس که یک تشکل است صورت گرفته و جای تعجب دارد که هتلی را به دلیل عدم بروزرسانی تجهیزات و خدمات تعطیل کردند.

با توجه به حساسیت های موجود خبرنگار ما نظر تنی چند از کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری و اقامتی کشور و استان را جویا شد اما با واکنش‌های متفاوتی روبه رو شد که جای بسی تعجب است چرا که عموم این کارشناسان بر اعمال قانون و مقررات و برخورد با متخلفین این حوزه موافق اند اما به دلیل ملاحظات و رفاقت های دوستانه ای که با برخی از مسئولان و مدیران بخش های دولتی و خصوصی دارند از اظهارنظر کارشناسی خود در رسانه عذر خواهی کردند و برخی هم انعکاس نظراتشان را فقط بدون ذکر عنوان حقوقی و حقیقی خود مجاز دانستند‌. برای نمونه یکی از متخصصین و کارشناسانی که در حوزه استاندارسازی هتل های کشور فعالیت دارد به خبرنگار ما گفت: پرسه استانداردسازی هتل ها در سراسر کشور در حال انجام است و باید روند آن سرعت بیشتری هم بگیرد زیرا مشتریان که همان گردشگران باشند حق داشتن خدمات مطلوب و مناسب را دارند و نباید مردم تاوان تعلل و اشتباه مدیران هتل ها را بدهند. 

وی در ادامه تاکید کرد: گردشگران زمانی که یک هتل ۴ یا ۵ ستاره را برای اقامت انتخاب و وجه خدمات را هم‌پرداخت می کنند بی شک توقع ارائه خدمات هتل ۳ یا ۲ ستاره را ندارند و بگذریم از هتل هایی که عنوان بین المللی را هم یدک می کشند و پر ستاره اند اما فقط در حد همان نام و عنوان مانده اند.

در ادامه این گفت وگو افشین تهرانی نایب رئیس جامعه هتلداران فارس با بیان اینکه در حال حاضر 80درصد از هتل های فارس استاندارسازی شدند گفت: 100 در صد هتل های استان در پرسه استانداردسازی قرار دارند و این اقدام هم توسط دو شرکتی که مجوز وزارتخانه را برای این کار تخصصی دارند در حال انجام است. 

وی افزود: هتل مذکور که فعالیتش متوقف شده هم در پرسه استاندارد سازی قرار گرفته بود و بی شک انجام تغییرات لازم و بروزرسانی تجهیزات کار زمان بری است.

تهرانی ادامه داد: چنانچه هتل های فارس را با دیگر هتل ها و مراکز اقامتی در استان هایی چون تهران، اصفهان و مشهد مقایسه کنیم درمی یابیم که ارائه خدمات در فارس بهتر و مناسب تر است. 

یکی دیگر از کارشناسان گردشگری نیز عنوان کرد: در واقع استاندارسازی های هتلی به نوعی از حقوق مصرف کننده حمایت می کند. 

وی افزود: در پرسه استاندارسازی های مراکز اقامتی همواره به دنبال حمایت از قانون مصرف کننده و کیفیت خدمات هستیم. 

در ادامه این گفت وگو هم یکی از مدیران آژانس های مسافرتی هم با اشاره به اینکه برخی ملاحظات دوستانه در این زمینه وجود دارد که مانع گفتن حقایق می شود افزود: معتقدم نمی توان هر حرف حقی را هر زمانی زد.

این کارشناس به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: با اینکه بازدیدهای نظارتی باید صورت گیرد اما شاید هم اکنون که بعد از دو سال وقفه گردشگری دوباره رونق گرفته تعطیلی یک هتل کار درستی نبود اما از سویی دیگر گردشگران به ویژه خارجی ها چه گناهی دارند که باید تاوان اشتباهات و یا کم کاری سرمایه گذاران هتلی را بدهند. 

وی ادامه داد: در واقع یک سری اشتباهات پشت سر هم اتفاق می افتد که فقط مردم باید بهای آن را پرداخت کنند. 

یکی دیگر از فعالان و استاد دانشگاهی هم در این باره به خبرنگار ما گفت: همواره گفته می شود خدماتی که در هتل های فارس ارائه می شود قابل قیاس با هتل ها در استان های دیگری چون تهران و اصفهان نیست اما این موضوع به طور قطع صحت ندارد و تنها تعارفی بیش نیست. 

وی همچنین بر لزوم بازدیدهای نظارتی کارشناسان بر تمامی تاسیسات و موسسات خدمات رسان در حوزه گردشگری تاکید کرد: آنطور که می دانیم دیکته نانوشته غلطی ندارد و وقتی زمان نظارت و بازدید های کارشناسی فرا می رسد همه باید مطیع قانون و مقررات باشند و وقتی چانه زنی و تعارف به میدان می آید گردشگری آنطور که باید رشد و توسعه نخواهد یافت.

وی به فعالیت دو شرکتی که کار استانداردسازی هتل ها در فارس را انجام می دهند اشاره کرد و افزود: مدیران و یا اعضای هیات مدیره شرکت هایی که کار استانداردسازی هتل های فارس را بر عهده دارند از بدنه و جامعه هتلداران این استان هستند و بی تردید تصمیم گیری ها و اعمال قوانین در کار استانداردسازی با مشکلاتی چون تعارف و رفاقت های 20 ساله گره می خورد و طبیعی است که استانداردسازی ها  هم به درستی انجام نشود، پس بهتر بود این کار تخصصی به افرادی واگذار می شد که سهم و نفعی در این استان نداشته باشند و یا بدون آنکه درگیر تعارف شوند کار تخصصی کنند.

بنابر این گزارش در عین حال سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به بازدیدهای نظارتی از تاسیسات و موسسات گردشگری این استان گفت: بازدید های نظارتی کارشناسان معاونت گردشگری این اداره کل بر فعالیت واحدهای گردشگری فارس شامل هتل ها، افامتگاهها، دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی، آموزشگاه‌های گردشگری  و... به صورت مستمر ادامه دارد که چنین اقداماتی با هدف ارتقای سطح کیفی ارایه خدمات در این واحدهای گردشگری انجام می شود. 

به گفته وی بدیهی است این اداره کل علاوه بر نگاه حمایتی بر تاسیسات گردشگری به ویژه واحدهای اقامتی استان، نسبت به حقوق مسافران و میهمانان ورودی به هتلهای شیراز و فارس حساسیت داشته و به آن اهمیت می دهد.

 

گزارش: حاجیه جعفرزاده

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز