مدیر مرکز حافظ شناسی:

آرمیدگان درجوار خواجه اهل راز بدون شک ارتباطی با حافظ داشته اند

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۸:۰۷:۵۵
کد خبر: ۳۲۸۲۹۷
آرمیدگان درجوار خواجه اهل راز بدون شک ارتباطی با حافظ داشته اند
مدیرمرکز حافظ شناسی گفت: خاکسپاری بزرگان اهل فرهنگ و هنر در دوران های مختلف سختی و آیانی هایی به دنبال داشته است،شاید بزرگانی بودند که توفیف مدفون شدن در جوار آرامگاه حافظ را نداشته اند اما من معتقدم آنانی که در این سرزمین معطر و در جوار خواجه اهل راز آرمیده اند بدون شک،ارتباطی با حافظ داشته اند.

به گزارش خبرنگار برنا ازفارس، دکتر کاووس حسن لی در در آیین"با همسایگان خواجه اهل راز" اظهار داشت: هریک از بزرگان که در همسایگی خواجه راز آرمیده اند نقشی مهم در اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین داشته اند و مایه افتخار شده اند.

استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: بی شک بدون حضور این فرهنگوران نمی توانیم ادعا کنیم که شهری فرهنگی داریم و همچنین است زندگان اهالی فرهنگ که اکنون در جهت اعتلای فرهنگ و هنر این مرزو بوم تلاش می کنند.

وی سپس بیان کرد: از نظر من رویکرد مردم به اشعار حافظ و تفال زدن به غزل های خواجه اهل راز به هفت دلیل است .

مدیر مرکز حافظ شناسی تصریح کرد: نخستین دلیلی که مردم برای تصمیمات شان به غزلیات حافظ می آویزند معماری کلام خواجه اهل راز است زیرا که حافظ در معماری کلام،در ساخت سخن هنری و پیوند واژگان و تراکم معانی،سرآمد سخنوران پارسی است.

حسن لی  اضافه کرد: غزل حافظ به مثابه قصری با شکوه می ماند که درون آن با لایه های تودرتو آراسته شده و خوانندگان اشعار وی به مثابه بازدیدکنندگان این قصر با شکوه هستند که محو تماشا شده و اجازه ورود می خواهند و در این میان انان که در اشعار وی تحقیق و تفحص می کنند مجوز ورود به این قصر را ازآن خود کرده اند.

استاد دانشگاه شیراز  با ذکر دومین دلیل،شعر حافظ را به منشوری چند وجهی تشبیه کرد که از هر سو به آن بنگری رنگ و نقشی دیگر را بازمی تابد.

وی افزود:شعر حافظ آینه ای برای دوره های مختلف است که قرن هاست مردم ما را از ریا و تزویر دوری می دهد و لبه تیغ تیز اشعارش به سمت زشتی ها و پلشتی هاست.

مدیرمرکز حافظ شناسی تاکید کرد: حافظ یک دردمند اجتماعی است و هیچ گاه از دردو رنج های مردم غافل نمی شود،اما همواره مردم را به شاد زیستن دعوت کرده و شادزیستن را سرلوحه کار و زندگی سالم  می پندارد.

حسن لی خاطر نشان کرد:  بیزاری حافظ  از آزار و اینکه حافظ  آزار را همواره نکوهش می کند و همه را به گره گشایی دعوت می نماید از دیگر دلایل رویکرد مردم به خواجه اهل راز است.

استاد دانشگاه شیراز  در ادامه با تأکید بر اینکه مردم ما معتقدند حافظ با عالم بالا در ارتباط بوده است،اذعان داشت:مردم همواره بر این باور بوده اند که حافظ با عالم بالا در ارتباط بوده و لذا سال ها  او را لسان الغیب خطاب می کرده اند.

وی افزود: آنها می دانند که حافظ اهل دعای شب و اهل ورد سحرگاهی است چنانچه در سراسر شعر او این امر به کرات تکرار شده است.

مدیر مرکز حافظ شناسی ابراز داشت: هفتمین دلیل به این امر اشاره می کند که حافظ افزون بر اینکه اهل معنویت است،ظاهری مسلک و خشک اندیش نیست و همواره به لطف خداوند امیدوار است،

حسن لی عنوان کرد: امروز که به همت بزرگان این سرزمین چنین بزرگداشت هایی برای حافظ و افزون برآن برای آنهایی که در جوار آرامگاه او آرمیده اند،برگزار می شود،جای بسی خرسندی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز