همنشینی استاد حسین علیزاده با خواجه راز

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۱۳:۰۲:۴۵
کد خبر: ۳۲۸۴۹۹
همنشینی استاد حسین علیزاده با خواجه راز
استاد حسین علیزاده و گروه هم آوایان به سرپرستی این هنرمند مسلم موسیقی ایرانی و سنتی 20 مهر ماه جاری به مناسبت یاد روز لسان الغیب، اجرای تازه ترین ساخته های خود را در رسای حافظ شیرازی و در جوار آرامگاه غزلسرای این سرزمین به صحنه می برد.

به گزارش خبرگزاری برنا فارس به نقل از روابط عمومی ادراه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان،گروه هم آوایان به سرپرستی استاد حسین علیزاده و همراهی آواز محمد معتمدی در یاد روز حافظ شیرازی نوای عشق سر می دهند.

استاد حسین علیزاده از صاحبان سبک در موسیقی سنتی ایران و چهره ای به نام در این عرصه می باشد که سالها عمر خود را در پاسداشت اشعار و سروده های حافظ سپری کرده و  8 عنوان کتاب در باب موسیقی ایرانی نوشته و تدوین داشته است.

او از نادر موسیقی دان هایی است که افزون بر ساخت موسیقی برای سینما و فیلم در خارج از ایران نیز چهره ای شناخته شده می باشد.

گروه هم آوایان به سرپرستی استاد علیزاده در یاد روز حافظ با بهره مندی از اشعار لسان الغیب، تازه ترین ساخته های خود را به شیراز ارمغان آور ده اند.

هم‌آوایان گروه موسیقی‌ای است که در سال ۱۳۶۸ توسط حسین علیزاده تشکیل شده است و شیوهٔ تازه‌ای در خواندن آوازهای جمعی ایرانی ابداع کرده است. اعضای گروه هم‌آوایان در زمان‌های مختلف و بنابر موضوع کاری که حسین علیزاده تعیین می‌کند، گزینش می‌شوند.

این گروه متشکل از خوانندگان مرد و زن و همچنین نوازندگان مختلفی است که در طی یک دوره آموزش می‌بینند و توسط علیزاده برای اجراهای بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به اعتقاد حسین علیزاده،گروه هم‌آوایان تلاش می‌کند که یک شیوه نوین را در بین گروه‌های موسیقی ایرانی بوجود بیاورد و او می افزاید: صدای خروجی گروه‌های ایرانی تکراری است و گروه هم آوایان راه‌های مختلفی را تجربه می‌کند که صدایی نو را عرضه کند. این گروه بر نسل جوان تکیه کرده است.

علیزاده می‌گوید: «می‌خواستم شکل قراردای یا تکراری کُر که بیشتر شبیه به آوازهای غربی نباشد به این فکر رسیدم که چگونه میشه در خود آوازهای موسیقی ایرانی یک حالت پولیفونی در آواز ایجاد کرد و در عین حال هرکدام از خطوط استقلال خودشان را داشته باشند و جملاتی را که می‌خوانند همان تکنیک موسیقی آوازی در آن باشد.

وی ادامه داد: از فیلم دلشدگان این کار را شروع کردم و نخستین کنسرت رو با نام راز نو اجرا کردیم که بعداً این گروه ادامه پیدا کرد و در خیلی از فیلم‌ها و موسیقی‌ها استفاده کردیم.از آثار وی می توان به "راز نو، ۱۳۷۷، نوبانگ کهن، دلشدگان، آوای مهر و گبه اشاره داشت.

یاد روز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،سفرا و رایزنان کشورهای اروپایی و آسیایی 20 مهر ساعت 18:30 در آرامگاه لسان الغیب حافظ شیرازی با اجرای کنسرت سنتی استاد حسین علیزاده و گروه هم آوایان، برگزار می شود.

نظر شما