نائب رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران عنوان کرد:

سلامت معنوی رکن اصلی علم پزشکی

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۰۸:۴۴:۰۹
کد خبر: ۳۵۹۱۱۴
سلامت معنوی رکن اصلی علم پزشکی
نائب رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: تحقیقات در زمینه سلامت معنوی در ایران باید بر اساس تعریف و مفهوم سلامت معنوی در اسلام و مذهب شیعه و بر اساس پرسش نامه ها و ابزار پژوهشی باشد که بر این اساس تدوین می شود.
به گزارش خبرنگار برنااز جهرم، فریدون عزیزی، در کارگاه سلامت معنوی که با حضور اساتید و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزار شد، اظهارداشت: باورهای دینی از دیرباز به عنوان قدیمی ترین تجربه پزشکی برای حفظ سلامت انسان ها به کار رفته به گونه ای که عقیده به این امر که خداوند (یهود، اهورامزدا و غیره) شفا می دهد، همیشه میان پیروان ادیان وجود داشته است.
وی افزود: شروع پزشکی علمی از زمان بقراط به بعد به تدریج این باور را ایجاد کرد که خداوند شفا دهنده و منشا علم زشکان است و اطبا وسیله تشخیص و درمان رساندن شفا به بیماران هستند.
عزیزی با بیان اینکه این باور از از یهودیان به مسیحیان نیز منتقل شد، ادامه داد: در دین مبین اسلام این باور به صورت کامل تری وجود دارد؛ مسلمانان باور دارند که اسم خداوند دوا و ذکر او شفا است و طبیب مشمول عنایت پرودگار قرار گرفته که در تامین، حفظ و ارتقا سلامت انسان ها کوشا باشد.
نائب رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به جدایی علم از معنویت بیان کرد: با افزایش کمی و ارتقا کیفی علوم و دانش های علمی در قرن های 18 تا 20 میلادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی، صاحبان فلسفه علم به تدریح پدیده های جسمی را از روحی-اعتقادی جدا کردند؛ ارتقا سلامت بدن و دنیای جسم برای تحقیقات علمی و پدیده های روحی-اعتقادی برای کلیساها و مراکز مذهبی در نظر گرفته شد و به تدریح که باورهای سکولاریسم قدرت گرفت و فرهنگ آکادمیک غربی را تحت الشعاع قرار داد، جدایی میان پدیده های جسمی و حالات روحی-اعتقادی بیشتر شد.
وی با اشاره به گرایش جهانی به سوی دین و معنویت، افزایش جنبش های معنوی، بالا رفتن حجم مطالعات و پژوهش ها در حوزه دین و دین داری، توجه به مطالعات میان رشته ای روان شناسی دین، جامعه شناسی دینی، دین شناسی تطبیقی وغیره، اهمیت بیشتر جایگاه دین در نهادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و توجه به نقش دین و معنویت در سلامت را از دلایل این امر دانست.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز