رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

هفته ملی سلامت، آغازی برای فعالیت های جهشی سلامت

۱۳۹۵/۰۱/۳۰ - ۱۷:۴۴:۰۰
کد خبر: ۳۹۴۱۰۷
هفته ملی سلامت، آغازی برای فعالیت های جهشی سلامت
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:هدف اصلی از بزرگداشت هفته سلامت ، آغازی برای فعالیت های جهشی سلامت در طول سال، است.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، دکتر "محمدهادی ایمانیه"، با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت،"غلبه بر دیابت"، اظهارداشت: هر چه کشورها از نظر صنعتی، ماشینی و تکنولوژی پیشرفته تر می شوند، شانس بیماری های غیرواگیر، مانند دیابت، افزایش پیدا می کند.
وی عنوان کرد: بر اساس آمارها، 10درصد افراد بالای 30 سال در مناطق شهرنشین استان فارس، دیابت دارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: با همکاری پایگاه های مقاومت بسیج و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، می خواهیم دیابت، چاقی، فشارخون و چربی خون افراد بالای 30 سال، مشخص و در صورت نیاز، به پزشکان خانواده، ارجاع داده شود.
 ایمانیه ادامه داد: اگر بیماری دیابت، مهار، مدیریت و پیشگیری نشود، می تواند شایع ترین دلیل برای بیماری های قلبی عروقی، نارسایی کلیه، مسایل نورولوژیک، عوارض پای دیابت، چشمی و عوارض بیشمار دیگری، شود.
برای ارتقای سلامت در فارس، بسیج شویم
وی اضافه کرد: اگر بتوانیم در چند ماه آینده، همه افراد بالای 30 سال استان را، از نظر فشار خون، دیابت، بالا بودن چربی خون، چاقی و وزن زیاد، غربالگری کنیم؛ می توانیم با مشخص کردن افراد با نشانه های دیابت، آنها را به پزشکان خانواده ارجاع و سطح سلامت مردم استان را، به شکل قابل توجهی، بالا ببریم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز،بیان کرد: با تحرک بدنی، ورزش، پیاده روی، استفاده محدود از وسیله نقلیه، دوچرخه سواری، تغذیه مناسب، مصرف کمتر قند و شکر، مصرف نان سبوس دار، برنج قهوه ای و سبزی ها؛ آمار دیابت را، کاهش و از دیابت، بیماری های قلبی عروقی و یازده نوع سرطان، پیشگیری کنیم.
ایمانیه مصرف نان سفید و برنج سفید در کشور را رو به افزایش و باعث آسیب به بدن و  شیوع بیماری های غیرواگیر دانست.
 وی ادامه داد: آمار مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در دنیا، مثل کشورهای اروپای غربی، مانند آلمان، انگلستان و فرانسه و یا کشورهای آسیایی، مانند ژاپن، در حال افزایش و مصرف داروهای شیمیایی آنها، رو به کاهش است.
پیگیری استفاده از توانمندی های فارس در تولید گیاهان دارویی
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به توانمندی استان فارس و دارا بودن بالاترین تنوع گیاهان دارویی در کشور، داروهایی مانند آویشن شیراز، شیرین بیان، زعفران و آلوورا و نیز قابلیت کشت بیش از یکصد گیاه دارویی در استان را مصداق آن خواند و ابراز امیدواری کرد بازار گیاهان دارویی، به عنوان پررونق ترین بازار اقتصادی استان، شکل بگیرد.
ایمانیه، گفت: از امروز، نشست های هفتگی با سازمان جهاد کشاورزی استان و با همکاری سازمان صنایع، بخش خصوصی و اتحادیه اصناف، برگزار می شود، تا در کاشت گیاهان دارویی، تغییر کاشت و زراعت گیاهان فعلی به گیاهان دارویی به دلیل مصرف کمتر آب، فعالیت داشته باشیم و با فعالیت مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در میمند، دانشکده داروساری شیراز، دانشگاه شیراز و جهاد کشاورزی، در استان، امیدواریم، در اواخر سال 95، بتوانیم ارزش ریالی بازار گیاهان دارویی را در استان، پنج برابر کنیم.
وی یادآور شد: با همکاری سازمان های مختلف، ساخت شهر سلامت، سلامتکده، مرکز جامع توانبخشی، مرکز درمان در منزل ویژه بیماران سرطانی، کاشت گیاهان دارویی و استقرار شرکت دانش بنیان، از اقداماتی است که به زودی انجام می شود.  
نظر شما