استاندار فارس:

اقتصاد مقاومتی یک استراتژی بلند مدت است

۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۰۸:۰۹:۰۹
کد خبر: ۴۲۲۷۴۹
اقتصاد مقاومتی یک استراتژی بلند مدت است
استاندار فارس گفت: اقتصاد مقاومتی یک استراتژی بلند مدت است و هیچگاه هم تمام شدنی نیست.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، سید محمد علی افشانی، در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت علی (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مظلوم دکتر بهشتی و یارانش اظهار داشت: انفجار حزب جمهوری اسلامی در سال 60 باعث رسوایی منافقین و به ثمر نشستن خون شهدا برای احیا و باروری انقلاب شد.
وی درگذشت جانگداز افسران و سربازان وظیفه را که در حادثه رانندگی جان به جان آفرین تسلیم کردند و همچنین درگذشت محیط بان پارک ملی بمو را به خانواده های داغدارشان تسلیت گفت و افزود: متاسفانه این حوادث دردناک و دلخراشی بود که این روزها مردم استان فارس و کشور را تحت تاثیر قرار داد و ناراحت کرد.
استاندار فارس ادامه داد: این درد بزرگی است که به کسی گفته شود تخلف نکنید و این مکان ها تنها سرمایه نیست بلکه متعلق به آیندگان هم هست اما فرد خاطی  در پاسخ و برای رسیدن به یک منفعت جزیی، حاضر می شود آدم بکشد. اینها هشدارهای جدی است که باید به آن توجه داشته باشیم.
افشانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اصحاب رسانه نقش کلیدی و مهمی در پیشرفت و توسعه کشورها دارند، گفت: از رسانه ها می خواهم که صحت و سرعت مبنای کارشان باشد چرا که نشر مطالب خلاف واقع و منفی ظلم به جامعه است.
وی اعتماد بین مردم را جزء سرمایه های اجتماعی دانست و افزود: اگر این سرمایه اجتماعی آسیب ببیند چیزی برای جامعه نخواهد ماند.
استاندار فارس با اشاره به  اینکه رسانه ها باید آزادنه نقد کنند اظهار داشت:  نقد باید بر مبنای صحیح بودن انجام شود و نقد درونی بهتر از نقد بیرونی می باشد و هیچ اجباری نداریم که حرف خلاف واقع به مردم بزنیم چرا که خیانت است و هیچ خیانتی هم بالاتر از دروغ گفتن به مردم نیست.
افشانی گفت: با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی یک استراتژی اساسی و مبنایی برای تحولات اقتصادی محسوب می شود همه دستگاهها و مجموعه ها باید در راستای وظیفه ای که دارند در جهت اقتصاد مقاومتی گام بردارند.
وی اظهار داشت: لازم است که مدیران تمام بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی را به خوبی مطالعه کنند و به آنها تسلط یابند.
استاندار فارس، ارتقای بهره وری را از مبانی اقتصاد مقاومتی دانست و بیان داشت :وقتی سامانه سنتی آبیاری به سامانه مکانیزه تبدیل می شود این یعنی ارتقای بهره وری از آب است و اقدامی همسو با اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.
 افشانی افزود: بندهایی از اقتصاد مقاومتی نیز در مورد صادرات است و اگر صادرات این استان افزایش می یابد این در جهت اقتصاد مقاومتی است.
وی ادامه داد: اگر یک واحد تولیدی در حال بهره برداری است این یعنی منابع مالی راکد در حال فعال شدن هستند و این فعال شدن منابع راکد، از بندهای اقتصاد مقاومتی است و یا وقتی ساخت آزادراه شیراز – اصفهان به صرفه جویی در زمان و مصرف انرژی می انجامد، اقدامی در جهت اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.
استاندار فارس، ایران را جزو معدود کشورهای دارای سابقه برنامه ریزی طولانی مدت دانست و ابراز داشت: به جز کشورهای سوسیالیستی، کشورهایی که سابقه 70 سال برنامه ریزی تدوین شده مصوب مجلس داشته باشند بسیار اندک هستند در حالی که ما سابقه 70 سال برنامه تدوین شده مصوب مجلس داریم.
 افشانی، با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم حرکت تمام بخش های حاکمیت در مسیر اقتصاد مقاومتی گفت: در این میان یکی وظیفه گفتمان سازی و دیگری وظیفه ایجاد امید را بر عهده دارد، یعنی هر کس به هر میزان که از ظرفیت حاکمیت را در اختیار دارد باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کند و پاسخگو باشد.
وی ادامه داد: برخی می پندارند که وظیفه آنها این است که از پشت تریبون ها فقط پرسش مطرح کنند، از چنین فردی باید پرسید که خود چقدر به جامعه امید داده اید و برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی کاری کرده اید؟
رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی استان، ایجاد امید را لازمه تحقق سرمایه گذاری دانست و اظهار داشت: در جامعه ای که امید وجود دارد و مردم به آینده امیدوار هستند، افراد حاضر می شوند که برای سرمایه گذاری وارد عمل شوند.
افشانی گفت: یکی از حوزه هایی که در کشور باید تلاش کنیم که از رکود خارج شود، حوزه مسکن و ساختمان است چرا که با خروج این بخش از رکود، چرخه تولید به حرکت در می آید، اشتغالزایی صورت می گیرد و در پی آن رونق واقعی ایجاد می شود.
وی، واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی را کاری اساسی و بنیادی دانست و افزود: با توجه به اینکه امروز کشور در زمینه اعتبارات عمرانی وضعت مناسبی ندارد و درآمد دولت صرف پرداخت یارانه و حقوق می شود، بنابراین باید پروژه های قابل واگذری به بخش خصوصی مشخص و واگذار شوند.
استاندار فارس ادامه داد: البته کمبود اعتبار و نگرفتن تخصیص عمرانی به این معنا نیست که دست روی دست گذاشته و کاری نکرده ایم بلکه در یک مورد، از اسفندماه 94 تاکنون از محل اوراق خزانه اسلامی 12 هزار میلیارد ریال برای آزاد راه شیراز – اصفهان اعتبار گرفته ایم در حالی که در مدت پنج سال تنها چهار هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار گرفته شده بود.
افشانی گفت: این پروژه از سال 89 تا 94 زیر 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما تا پایان سال 95 به بیش از 55 درصد پیشرفت فیزیکی خواهد رسید.
وی عنوان کرد: در بحث دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز اقدام خوبی در این استان انجام شد به نحوی که از 2/2 میلیارد دلار مصوبه صندوق برای تولید، بیش از یک میلیارد دلار یعنی حدود 44 درصد آن به فارس تعلق گرفت.
نظر شما