رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

در حوزه کامفیروز ۱۰ هزار هکتار سطح زیرکشت برنج وجود دارد

۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۱۰:۴۴:۲۲
کد خبر: ۴۲۲۹۰۱
در حوزه کامفیروز ۱۰ هزار هکتار سطح زیرکشت برنج وجود دارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در حوزه کامفیروز ۱۰ هزار هکتار سطح زیرکشت برنج وجود دارد که ۲۵۰۰ هکتار مستقیم از آب رودخانه مشروب می شود .
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، محمد مهدی قاسمی درکارگروه آب و کشاورزی استان  فارس اظهارداشت:طول دوره رشد برنج از ابتدا تا انتها 100 روز به طول می انجامد که در ابتدای مراحل رشدی آب بیشتر و در مراحل انتهایی آب کمتری مورد استفاده برنج قرار می گیرد.
وی یاد آور شد: درمنطقه کامفیروز شغل اصلی مردم برنج کاری است و کارخانه های برنج کوبی زیادی در این منطقه وجود دارد که در این خصوص سازمان جهاد کشاورزی فارس در زمینه ی مکانیزاسیون برنج و همچنین صرفه جویی در مصرف آب اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس عنوان کرد: با اجرای آبیاری تناوبی در کشت برنج حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی شده است به نحوی که از ۲۵ هزار متر مکعب آب که در کشت رایج برنج مصرف می شود با استفاده از این روش به ۱۳هزار متر مکعب مصرف آب رسیدیم که میزان قابل توجهی در مصرف آب صرفه جویی شده است.
قاسمی گفت: تقویت امنیت غذایی، مدیریت و افزایش کارآیی آب در تولید محصولات زراعی از اولویت های وزارت متبوع و سازمان جهاد کشاورزی فارس می باشد و برنامه عدم کشت برنج در استان های جنوبی بویژه فارس نیز از سیاست های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن، این سازمان می باشد.
وی خاطر نشان کرد: سیاست گذاری در سطح کلان به این صورت تصمیم گیری شده است که کشت برنج به مرور به استان های شمالی کشور انتقال پیدا کند، به دلیل این که استان های جنوبی منابع آبی محدودی دارند و بارندگی در این مناطق کمتر از حد نرمال می باشد و استان های شمالی با توجه به میزان بارندگی و عدم محدودیت آب می توانند برنج تولید نمایند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس  بیان کرد:  برنج از جمله محصولات با نیاز آبی بالا است ل و به همین دلیل  این سازمان در برنامه الگوی کشت خود هیچ جایگاهی برای کشت این محصول با استفاده از آب های زیر زمینی(چاه های آب کشاورزی) در سال  1395 در نظر نگرفته است که تحقق این امر نیاز  به آگاهی، همدلی و همراهی مردم و مسئولین استانی دارد.
نظر شما