تنظیم تفاهم نامه دادگستری استان با استانداری

۱۳۹۵/۰۴/۰۹ - ۱۲:۰۲:۰۳
کد خبر: ۴۲۴۳۲۴
تنظیم تفاهم نامه دادگستری استان با استانداری
معاون قضایی و پیشگیری از جرم استان فارس امضای تفاهم نامه در راستای برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق میان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و قائم مقام ستاد ساماندهی آسیب های اجتماعی استانداری استان فارس، دادگستری استان فارس(معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان)، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس(دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس) و فرمانداران شهرستان های ارسنجان، استهبان، رستم، آباده، داراب و فسا در محل استانداری فارس خبرداد.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، احمد رحمانیان با تشریح این تفاهم نامه گفت: ای تفاهم نامه در راستای تحکیم نهاد خانواده ، کنترل و کاهش طلاق با توجه به نقشه مهندسی فرهنگی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است .
وی با بیان اینکه طرح مذکور در خصوص آسیب های اجتماعی و طرح کاهش طلاق به صورت آزمایشی در استان فارس اجرا می‌گردد گفت: در همین راستا، تفاهم نامه  همکاری چند جانبه کاهش طلاق منعقد شد.
 این مقام قضایی هدف از تنظیم این تفاهم نامه را  توقف نرخ رشد طلاق در سال اول اجرای برنامه و در مرحله بعد کاهش طلاق تا پایان برنامه ششم و توسعه همکاریهای اجرایی، علمی و پژوهشی در حوزه تحکیم بنیان خانواده خواند و افزود: در راستای اجرای این تفاهم نامه از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان فارس، مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده در معیت دادگاههای خانواده تشکیل و کلیه دعاوی خانوادگی قبل از ارجاع به محاکم خانواده به مراکز مشاوره ارجاع می گردد.
دبیر شورای پیشگیری از جرم استان فارس با بیان اینکه مراکز مورد نظر موظف به ارائه خدمات مشاوره ای و تلاش درجهت ایجاد صلح و سازش هستند گفت: این مراکز تحت نظارت مستمر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان تشکیل و فعال می باشند.
رحمانیان تصریح کرد:  در راستای تفاهم نامه مذکور، دادگستری استان دستور العمل صلاحیت حرفه ای تربیت مشاوران ویژه خانواده با همکاری حوزه علمیه، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، مراکز آموزش عالی، بهزیستی استان و سایر دستگاه های مرتبط را تنظیم خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: در این طرح نهاد داوری نیز کارآمد خواهد شد و داوری از حالت سنتی که بیشتر جنبه تشریفاتی داشت خارج و داوران آموزش دیده و کارآمد در پرونده‌های خانوادگی بکار گرفته خواهند شد و همچنین علاوه بر این، شعب ویژه حل اختلاف ویژه صلح و سازش دعاوی خانوادگی تشکیل و دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان در واحدهای قضایی بمنظور حل و فصل دعاوی در خانواده تشکیل خواهد شد.
رحمانیان اظهار داشت: در سال 94 نسبت به سال 93  با برنامه ریزی و آسیب شناسی طلاق، شاخص گذاری، تعیین نقش هر یک از دستگاه ها در حوزه پیشگیری از طلاق و همچنین تصویب طرح پیشگیری از طلاق در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان، 19 درصد از آمار طلاق های توافقی استان فارس کاهش یافته است که این اقدامات باعث گردید استان فارس  با اختلاف یک درصدی نسبت به رتبه اول، رتبه دوم کشور را در کاهش طلاق های توافقی کسب نموده است.
وی در پایان بیان کرد: در آینده ای نزدیک این تفاهم نامه با فرمانداران سایر شهرستانها منعقد خواهد‌ شد.
نظر شما