معاون فرهنگی و امورجوانان ورزش و جوانان فارس:

از ورزشکاران با اخلاق تجلیل می شود

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۰۷:۱۶:۱۵
کد خبر: ۴۳۳۶۴۳
از ورزشکاران با اخلاق تجلیل می شود
معاون فرهنگی و امورجوانان ورزش و جوانان فارس گفت: به مناسبت هفته فرهنگ پهلوانی از ورزشکاران اخلاق مدار و با اخلاق قدردانی و تجلیل می شود.
به گزارش  خبرگزاری برنا از فارس ،علی رضایی ضمن بر شمردن تکلیف و رسالت متولیان فرهنگی ورزش و بطور خاص هیأت ورزش های پهلوانی و زورخانه ای به عنوان محور و منبع تغذیه کننده مبحث تعلیم ,تزکیه و تربیت در سطح استان اظهار داشت:در چند سال اخیر از لحاظ اخلاق سال هالی خوبی برای ورزش نبوده است و هرچه جلوتر می رویم بدلیل هدف قرار دادن ورزش شاهد رفتار های خوبی نیستیم. تاکنون به معنای واقعی کلمه به تعهدات اخلاقیمان نسبت به همنوعان خود در موقعیت های ورزشی توجه نکرده ایم.
وی افزود: ورزش در مملکت اسلامی ما باید به اصل خود برگردد و آن هم اینکه وسیله باشد نه هدف,چه برای تصمیم سازان و تصمیم گیران و چه برای مجریان و ورزشکاران, بطور کلی ماهیت ورزش نه فساد است نه عمل تخریب کننده و نه زیان آور بلکه تفکرات فردی و مدیریتی انسان هاست که ورزش را به انحراف برده است با مرور تاریخ ایران و ایرانی غیور و دین مبین اسلام ورزش را به عنوان یک عمل خیر , صالح و امر به معروف مطرح نموده است.اصطلاحا باید یک واکاوی و جراحی در بازاندیشی اخلاقی صورت گیرد و ورزش را هم آنگونه که هست و می تواند به بهترین شکل باشد درک کنیم .
معاون فرهنگی و امورجوانان  ورزش و جوانان فارس یادآور شد: از آنجائیکه ورزش,ارزش ها,مجموعه فضایل و حتی شخصیت را آموزش و تعلیم می دهد و با صدها کارکرد مثبت اجتماعی ، فرهنگی در ارتقاء اخلاق عمومی و شکوفایی اخلاقی نیز نقش حیاتی دارد پس باید ورزش را کلان در نظر بگیریم و از خط کشی و جزیره ای نمودن اصل ورزش پرهیز کنیم چرا که همانند سایر نهاد های ثالث اجتماعی از جایگاه و مقبولیت ویژه ای برخوردار است . بعضا اگر شاهد اعمال نه چندان مطلوب برخی از نخبگان و قهرمانان هستیم این خودِ ورزش نیست بلکه رفتار های شخصی است.یکی از برندگان جایزه نوبل می گوید تمام آنچه را که از اخلاق می دانم از ورزش آموخته ام و سخن گهربار مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) که می فرمایند روح ورزش ایمان,تقوا و پاکدامنی است.
رضایی به مغفول ماندن توجه و تقویت روحیه ورزشکاری در ورزش اشاره کرد و گفت : تقویت روحیه ورزشکاری به عنوان مغفول ورزش کشور,شاید روشن ترین و محبوب ترین تجلی معیار اخلاقی همین رفتار جوانمردی است.با تولد ورزش بازی جوانمردانه نیز بوجود آمده ، رقابت سلحشورانه و محترمانه صرفا برای یک رشته ورزشی و مختص قشر ورزشکار نیست بلکه برای همه آحاد درگیر بویژه مدیران و مربیان ، داوران ، تماشاگران و حتی اهالی رسانه و …. نیز هست ، هر آنچه را از تعریف جوانمردی می دانیم اعم از راستگویی، صبوری،دفاع از وطن،کیش و آئین حافظ جان و مال مردم،سخی وکریم،دل و زبان و چشم پاک،در قول و عمل یکی بودن،وفای به عهد و نهایتا کسی که به منتهای مفهوم انسانیت رسیده باشد .
وی عنوان کرد: پس می توان از طریق ورزش به قله های معرفت و کمال رسید دیدگاه این است که در دهه اخیر ورزش حرفه ای همه این معادلات را بهم زده اگر چه سازوکار هر کدام با قوانین و مقررات مربوطه تعیین گردیده ولی عمده مقررات برخوردی,حذفی و تحریمی بوده نه اقناعی و ارشادی سوال اینجاست که در کشور ما چقدر آموزش سرلوحه کار قرار گرفته؟مگر می توان در این راه پر پیچ و خم و البته دشوار بدون راهنما و آموزش حرکت نمود.مبحث تعلیم ,تزکیه و تربیت و تبیین ارزش های دینی و ملی،اصل پهلوان پروری کی,کجا و چگونه بایستی نهادینه شود.بنابراین یکسری از اقدامات می تواند بخشی و فردی انجام شود همانند معرفی الگوهای برتر که همیشه تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم خود را داشته و بیشتر اقدامات بایستی رویکرد سیستمی و ساختاری باشد.در این راستا تکلیف و رسالت متولیان فرهنگی ورزش و اختصاصا هیأت ورزش های پهلوانی و زورخانه ای به عنوان محور و منبع تغذیه کننده این تفکر در سطح استان خطیر تر است .
در ادامه این جلسه حسین غرقی دبیر هیأت پهلوانی زورخانه ای به تشریح اهداف برگزاری هفته پهلوانی پرداخت و ضمن بر شمردن روز شمار هفته پهلوانی از کلیه حاضرین در جلسه به منظور حضور در مراسم پایانی هفته فرهنگ پهلوانی که در روزهای 30و 31 تیرماه دعوت کرد و متذکر شد: روز پنجشنبه هفته جاری مراسم ضرب و نقل در محل سالن فجر دانشگاه شیراز با حضور پیشکسوتان و ورزشکاران اخلاق محور و در روز جمعه 31 تیرماه مراسم همایش پهلوانی در سالن برادران نصیری از ساعت 18 الی 20 برگزار می گردد.
در پایان نظرات و پیشنهادات مدعوین جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد از ورزشکاران اخلاق مدار و با اخلاق در میادین ورزشی قدردانی شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز