مشق عشق ۱۰۰ خوشنویس در کنار حافظ

۱۳۹۵/۰۷/۱۸ - ۰۹:۱۴:۲۳
کد خبر: ۴۶۷۲۳۵
مشق عشق ۱۰۰ خوشنویس در کنار حافظ
آیین بداهه نویسی یادروز حافظ با عنوان «مشق عشق» با حضور استاد غلامحسین امیرخانی در حافظیه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از فارس، در این آیین که بیش از ١٠٠ خوشنویس از جمله اساتید و هنرجویان این رشته هنری حضور داشتند، هنرمندان خطاط در رشته های نسخ، نستعلیق، شکسته، شکسته نستعلیق و ثلث با مضامین قرآنی، عاشورایی، اشعار حافظ و نظایر آن به خلق اثر به شیوه بداهه پرداختند.
خوشنویسی هنری مقدس است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این آیین با گرامیداشت روزهای سوگواری سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع) خوشنویسی را هنری مقدس عنوان کرد و گفت: اینکه ایرانیان الفبایی را از دیرباز برگزیدند که متعلق به آنها نیست نشانه علاقه مندی به خوشنویسی است.
دکتر بهزاد مریدی با بیان اینکه نوشتار و خط به آرامی از قرن دوم هجری نزد ایرانیان متحول شد، افزود: ایرانی ها به وسیله کتابت وحی آنچه را که امروز نزد ما قرار دارد به میراث گذاشتند.
وی با توجه به نقش دبیران در زمان خلفا و دربار پادشاهان جایگزینی خط را حاصل این روند دانست و و تاکید کرد: بی تردید خواهری زبان های عربی و ترکی با فارسی شکل نگرفته مگر با زبان های هند و اروپایی که این خط را قوام و دوام بخشید.
مریدی در عین حال رسم الخط فارسی را حاصل عشق عنوان کرد و افزود: در سالهای بعد است که ایرانی ها خطوط عربی را به نیکی استفاده کردند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گردهم آیی «مشق عشق» خوشنویسان و اهلی فرهنگ و هنر را در آرامگاه حافظ حاصل عشق به امام حسین(ع) برشمرد و تصریح کرد: لسان الغیب و سیدالشهدا میزان علاقه مندان به عشق اند.
خط برای ارتقای فرهنگ بشریت و ایجاد ارتباط ایجاد شده است
در ادامه این آیین رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران نیز در ابتدای سخنان خود از حضورش در جوار آرامگاه حافظ ابراز خرسندی کرد و گفت: بدون شک بسیاری از اهل ذوق و هنر اندیشه حضور در چنین جایگاهی را آرزو دارند.
غلامحسین امیرخانی با اشاره به بخشی از سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و پیشینه خط در طول تاریخ گفت: بنا به منابع تاریخی ایران باستان، خط در جیرفت بیش از ٥هزار سال قدمت دارد و به دست مانی در ایران شکل و فرم هنری گرفت که نمونه های آن هم اکنون در کشور چین از نابودی در امان مانده است.
وی با بیان اینکه این خط حدود ٨٠ درصد با خط ثلث و نسخ امروزی مطابقت دارد افزود: این خط در بعد از اسلام تکمیل شد که آن هم توسط ابن مقله بیضاوی فارسی بوده است. با این حال شرف خط به این نیست که از کجا آمده است بلکه اصل مهم، دانستن این موضوع است که خط برای ارتقای فرهنگ بشریت و ایجاد ارتباط ایجاد شده است.
این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه خوشنویسان در طول تاریخ در اعتلای فرهنگ، هنر و تمدن ایران در منطقه و جهان نقش مهمی داشته اند تأکید کرد: بن مایه فرهنگ و هنر این است که  به همه بشریت تعلق دارد و زمان و مکان نمی شناسد.
خط در دیوان حافظ جایگاه ویژه ای دارد
در این آیین همچنین مجید اسکندری، حافظ پژوه و استاد دانشگاه حافظ را حسینی و حسین(ع) را حافظی عنوان کرد.
اسکندری با بیان اینکه همچنانی که حافظ بر گردن هنرمندان حق دارد، هنرمندان نیز به گردن حافظ محق هستند، اظهار کرد: خط در دیوان حافظ جایگاه ویژه ای دارد و نشان می دهد که او با خطاطی آشناست.
وی با اشاره به برخی اشعار و غزلیات حافظ، بیان کرد: گرچه حافظ به خط رخ و لب یار می پردازد اما بر اصطلاحات خوشنویسی و خطاطی نیز احاطه دارد.
وی با توجه به مصادف شدن یادروز حافظ و روزهای محرم، تصریح کرد: اشتراک بین حضرت حافظ و امام حسین(ع) مدارای آنهاست.
وی در پایان به کمال نزدیکتر کردن فرهنگ و هنر و رساندن آن به دست آیندگان را وظیفه فرهیختگان جامعه توصیف و خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر باید امکانات در خور مقام فرهنگوران در اختیار آن ها قرار گیرد و به آنها فرصت دهیم که هنرمندان فرهنگ ما را به جهانیان معرفی کنند.
در پایان این آیین، از علیرضا تل جنگانی و امیر پژمان، استادان انجمن خوشنویسان شیراز که برگزیده دوسالانه خوشنویسی ایران در سال جاری هستند، با لوح و هدایایی تقدیر بعمل آمد.

 

نظر شما